Alla inlägg under februari 2010

Av Caroline Jakobsson - 21 februari 2010 22:57

Ja, då är man åter frisk efter att ha åkt dit på en riktig med ganska kort dyngförkylning. Efter att fått ställa in Classic Ski brakade det loss rejält. Ont i halsen, tjock i halsen, hängig, ont i huvudet, värk i bihålorna och helt igentäppt i näsan. Jag trodde ett tag att jag skulle åka dit på en bihåleinflammation precis som 2007, men jag slapp det som tur var. På fredag förmiddag vände det rejält, på lördagen var bara nästäppan kvar och på söndagen beslöt jag mig för att faktiskt träna. Det blev lite hårdare än jag tänkt mig, men nu är Tjejvasan nära och formstressen börjar infinna sig. Jag känner mig dock inte lika sugen att tävla som förra säsongen, men det tror jag inte är så konstigt med tanke på hur mycket jag har att fixa nu förtiden. Hitta lägenhet, packa ur lägenhet, ärenden, bo i packväska osv.


Här blev veckans träning:

Sön: Klassiskt AI- AII tempo (mycket uppförs) 2 tim

Mån: Löpning 30 min + Styrka Uthållighet med massor av armhävningar och situps etc 30 min, tot 60 min

Tis: Stakintervaller AIII runt Sidsjö 4* 4 min tot pass 90 min

Ons: Löpintervaller AIII på löpband 3 * 1000 m på 17 km/h (3.32 min/km) tot pass 60 min

Tors: Skidor skate AI 60 min

Fre: Vila


Lör: Njurunda Runt 40 km Tävling Klassiskt

Sön: Löpning AI 40 min


Eftersom det inte blev vare sig Classic Ski eller Fiskarrennet på grund av sjukdomen så beslöt jag mig (och fick motivationshjälp, tack, tack) att köra lördagens Njurunda Runt för att få en genomkörare inför Tjejvasan. Redan tidigare under veckan försökte jag att köra på med en del hårdare pass för att sedan ta det lugnare fram emot helgen. Söndagen blev mycket överkropp i och med det klassiska passet uppförs, måndag blev ganska hårt styrkepass inomhus med fokus på överkropp, tisdag blev mycket överkropp i och med styrkestaksintervaller. Onsdag blev sedan fokus på kondis och ben och mer vila för överkropp och torsdag blev genomsköljarpass.


På fredag kväll vid klockan 21.00 efter att känt mig trött efter en vecka med mycket att göra beslöt jag mig att köra, men tiden var då kort och mycket att fixa. Syrran ringdes och hon ställde upp som hundvakt (tack!) från 06.50 till 14.00 så jag kunde köra. Vid kl 23 var jag färdigpackad inför morgondagen med matsäck, tävlingskläder framme, ombyteskläder, skidutrustning etc etc. Kl 05.45 ringde klockan dagen därefter och här fanns ingen tid att spilla. I  med frukost och på med kläder och kånka allt till bilen i kombination med 2 vovvar som skulle rastas. Därefter mellanlandning i min gamla lägenhet för att leta i kartonger efter Airtrim om det skulle vara över - 20 grader i starten, sedan avlämning av hundar och kl 07.00 var jag framme vid vallabodarna på Södra. Där fixade jag skidor tills 08.45 och drog direkt till starten för Njurunda Runt. Nummerlappen fick jag ut 5 min innan stängning av täv sekretariatet och då var det bara att kolla av skidorna innan vidare uppvärmning och i med lite matsäck. Faaan, dåligt fäste. Jag hann ju inte kolla när jag vallade på Södra och ville inte lägga på för mycket då det är mycket platt på Njurunda banan. Jag kan säga att det inte är så lätt att valla skidor utomhus när det är -15 grader.

Det blev till slut en klumpvallning á la Caroline, men fästet blev helt okej :) Så, då var det bara att lägga ut skidorna i startområdet innan jag slutligen fick i mig en macka och bytte om inför start. När jag väl står på startlinjen kommer jag dock på att mina kära koffeingelar jag tänkt inta på slutet låg kvar i ryggsäcken, vilket nitlott!!!


Ja, hur gick det då? Det blev en frisk dag helt klart med en temp på ca - 15 grader och full blåst uppe på myrarna. Buffen frös snabbt till is och kylde ansiktet mer än den värmde och ansiktet blev fullkomligt stelfruset. Det blev heller inte mycket stakning att prata om utan många gånger fick jag diagonala över platterna för att ta mig framåt. Arrangörerna gjorde dock ett mycket bra jobb utifrån förutsättningarna och vi skidåkare fick bitvis testa på gammeldags skidåkning där vi själva fick spåra över myrarna där vinden drivit igen skidspåren. Det var också så mjukt på många ställen att skidorna gled från sida till sida i spåren, så jag kan tänka mig det var ganska likt Vasaloppet i bakre startled (rätta mig om jag har fel).


Redan på onsdagens träning fick jag ett mått på att förkylningen faktiskt inte tagit så superhårt på krafterna. Självklart var jag i bättre form innan, men den var inte dålig. 17 km/h kändes såklart jobbigt, men inte superjobbigt och första intervallen gick ganska lätt. Jag oroade mig lite att jag skulle träffa på Väggen på lördagen i och med att jag inte ens åkt sånt långt pass på länge och heller inte tävlat mycket i vinter, men jag klarade mig. Kroppen var inte ens nära en vägg och jag kunde till och med spurta på målrakan mot 2 killar. Det känns skönt att man kan tävla 40 km i tuffa förhållanden och ändå känna sig ganska pigg när man gått i mål :) Jämfört med mig själv tror jag att det var ett helt ok lopp, men jag var dock lååångt efter killarna. Jag lyckades vinna damklassen och blev 28:a tror jag bland herrarna. Totalt var vi 234 startande. Kul, kul, jag har aldrig tidigare fått en krans runt halsen vad jag kommer ihåg :)


Kvällen firades med en "almost" minitjejkväll hos Jenny med tacos, rött vin, fruktsallad med vaniljvisp, naturgodis, läsk och OS. Bilder på Chanidas hemsida. Skönt att bara få komma iväg och slappna av och umgås lite, det hinns med alldels för sällan. Det blir på träningarna man hinner umgås i vanliga fall. Förutom att packa kartonger i flertalet timmar har jag på nu kvällen varit ute och sprungit i 40 min. Ena baksidan lår är stelt och båda vaderna, men det hinner förhoppningsvis släppa tills helgen.


Imorrn blir det cykel och styrketräning, på tisdag stakintervaller och på ons och ev tors lättare skidträning med kanske lite ryck. På fredag drar jag, Ida, Bodil och Henrik ner till Mora Tjejvasan, säsongens kanske sista längdtävling för mig. Innan dess ska jag hinna packa lite mer kartonger och fixa skidorna förutom att jobba och träna. Häcken full som vanligt alltså :)


Resultat från i helgen hittar ni här


Kylig bild på mig här


Lite bilder från fjolårets Tjejvasa. Mitt tidigare mål var satt till topp 50, fjolårets reultat 75:a, men efter denna vinter med flytt och sjukdom så känns det som topp 100 blir mer rättvist mot mig själv. Önska mig lycka till :)



   


Av Caroline Jakobsson - 7 februari 2010 11:41

Ja, det har visst gått en tid igen sedan sista bloggandet... Bara jag får köpa mig en egen dator och en kamera så ska träningsbloggen snart igen få liv med lite inlägg och bilder.


Sedan sist har jag tränat på en del med både backintervaller, stakintervaller, löpning, cykling osv. Efter Södra Runt gick kroppen som sagt ner under isen med all ackumulerad sömnbrist och stress, men efter ett antal vilodagar på rad så pekade kurvan istället uppåt. Det blev dock inget Bror Viklunds Lopp utan helgen ägnades till lugn distansträning för att få känna suget igen och bara få komma ut och åka lite skidor. Min kära vän Maria kom upp i från Älvdalen på lördagen så tillsammans åkte vi skidor i 2 tim följt av surr och en föreläsning som faktiskt gav en hel del skratt. På söndagen blev det sedan 1,5 tim klassiskt i de hemska spåren runt Södra. Jag kan inte förstå varför de längre spåren inte dras under helgerna....helt obegripligt. 10 km spåret dras så sällan det också så att det nästan inte går att åka skate där för att det är för mjukt. Man kan undra vart mina pengar för åkknappen går???


Under denna vecka har det blivit några vilodagar och några träningsdagar och jag har på allvar försökt få ordning på sömnkontot. Nedan är veckans träning (inte så hårt direkt, men alltid något att bygga på):


Lör: Skate 2 tim


Sön: Klassiskt 1,5 tim


Må: Vila


Tis: Spinning 1 tim morgonpass,

Löpning + Styrketräning 1 tim kvällspass


Ons: Löpintervaller 4* 4 min tot 1 tim pass


Tors: Vila (knäna värkte hela dagen på grund av praktvurpa med knäskålarna rakt i backen sista sekunden på sista intervallen i onsdags)


Fre: Testcykel 75 min


Lör: Skate 65 min


Sön: Här är vi nu


Formen har verkligen varit på uppgående hela veckan. Sedan i tisdags har det gått riktigt bra framför allt på onsdagspasset och fredagspasset. Jag såg verkligen fram emot Medelpad Classic Ski idag!


Igår blev det skidfix i 2 tim, massa andra förberedelser, magen var fullproppad med mat, formen var god, sömnen har varit alldeles tillräcklig och vad händer? Jag vaknar med konstig känsla av tjock i halsen, tror på start, åker till starten för 46 km i Bredsjön ca 5 mil bort enkel väg och får mer och mer ont i halsen....Bara att vända om....och det är inte lätt när man är laddad för race ska jag säga. Nu verkar det dock brutit ut så jag kanske ska vara glad att jag inte åkte!..


Jag borde kanske ägnat en närmare tanke åt det naprapaten, Anders på Teamed, sa till mig i onsdags. Har jag enligt mina mått mätt lyckats prestera med så lite sömn och så mycket stress så borde jag kunna få en rejäl formtopp om jag bara varvar ner, äter bättre och framför allt sover bättre. Det finns dock en fara sa han...förkylning...Ähh, tänkte jag. Inget halsont sedan aug 2007 så nog klarar jag mig. Men, men...det var min tur denna gång och bara hoppas det ger med sig så jag kan få någon tävling i kroppen innan Tjejvasan. Typiskt också nu när pappa endast kommit hem 4 (!) dagar från Nepal för att hälsa på.


Så nu är man tjock i halsen och tjock i magen så bäst att försöka komma ut på en liten prommis iaf så maten kan sjunka undan lite :/


Så här soligt och fint var det idag!


   

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards