Alla inlägg under maj 2011

Av Caroline Jakobsson - 22 maj 2011 20:35

En härlig tävlingsvecka har kroppen överlevt och jag tackar den för det :) Det hör ju knappast till vanligheterna när det gäller mig. En del skavanker kändes dock inför lördagens Kälagåtte, men det masserades och tejpades och donades och startades ändå. Smått värkande benhinna, stel vad efter liten vadbristning tidigare och sen lite ilande i knäskålssenan. Men, men...det gick vägen ändå.


Det märks i alla fall tydligt att ju fler tävlingar jag får i kroppen, ju bättre går det. För 2 veckor sedan sprang jag Icaloppet, ett asfaltslopp på Alnö med milsämstatid på 44.45 Det blev ca 13,3 km/h om jag kommer ihåg rätt. Ok, banan var väldigt backig med sega uppförsbackar och brantare utförs = icke fördelaktigt direkt samt motvind men ändå. Det var mental match från början till slut för att nå mållinjen. Väggade helt enkelt...


Sen blev det Vårloppet i Älgered på söndagen som kändes bättre trots att jag tävlat dagen innan. Dock gick sista varvet mycket tungt när jag fick springa helt själv och tiden blev 55 sek sämre än fjolåret. Därefter blev det Terräng DM i Töva på tisdagen veckan efter. Jag har aldrig och kommer nog aldrig vara bra att springa uppförs, men överlevde ändå loppet på något sätt. På torsdagen var det sedan dags för Vårruset. Här hade jag nog trott på lite bättre känsla i kroppen och även tid, men det gick varken superdåligt eller bra. Ett hyffsat lopp med mina mått mätt, där jag ändå fick kämpa från början och även utförs där jag tappade en hel del.


På fredags kväll tog jag mig en sen kvällsjogg för att kolla skadeläget. Vaden kändes stel, knäet ilade lite emellanåt och benhinnan kändes en del mer och mer. Det blev vadmassage och "vadutpressning" deluxe när jag kom hem. På lördagen klev jag sedan upp och drog iväg mot Kälagåtte.


Loppet då?

Jo, jag måste säga att jag änd är ganska nöjd. Kroppen känns bättre och bättre och jag fick årets mest behagliga lopp, där jag tog det ganska lugnt i starten och sprang i mitt tempo istället för att hänga på tjejerna längst fram i rygg. Först låg jag 5:a, sedan ganska snart 4:a och 3:a. Just 3:a låg jag sedan ett bra tag innan jag väldigt länge låg 2:a utan att ta igen de där 20 m fram till hon som ledde. Sedan sprang jag om efter ett tag och hade en del sparade krafter ut på sista grusvägen ca 2 km till mål. Jag kan dock inte säga att jag fick utlopp för dem, utan de åts snarare upp av motvinden. Usch och fy vad jobbigt det är när man "nästan står still". Sedan är sista backen alltid en pina, det kan nog de flesta som sprungit loppet intyga tror jag :) Jag lyckades alltså knipa förstaplatsen och fick en krans runt halsen, dock ska jag mycket ärligt medge att det säkert är en av de sämsta segrartiderna genom åren. Det brukar komma en hel del folk och springa, men just i år var det mer motionärer och elitmotionärer som sprang. Hade jag sprungit fjolåret när Kalla, Haag, Gavelin mfl ställde upp hade jag bara sett ryggtavlan i början.


Men, men, det blev alltså en fin och oväntad bonus! :) Banan består av 8 km ( 7,7- 7,8 km enligt faktiskt mätning) varav ca mellan 5- 6 km är terräng med stigar, surhål, småstenigt ibland och resten är grusväg. Man startar på ett ställe och går i mål uppe på en kulle i Hammarstrand. Jag hörde folk som tyckte det var blötare i år, men jag tyckte banan var ganska fin eller så var det för att jag hade en del krafter till spars. När jag sprang på 33 min år 2005 var det regn när jag tävlade och jag upplevde banan som blötare då, men det kanske bara var för att gräset och stigarna var blöta. I år var det dock en mindre härlig motvind sista biten på grusvägarna och jag lyckades inte hitta någon rygg. De jag kom ikapp sprang jag om och sen var det en som sprang om mig rätt tidigt på grusvägen som jag inte vågade haka på. "Väggen- smällen" på Ica- loppet glömmer jag inte i första taget.


Summa summarum ett härligt lopp där jag disponerade mina krafter bra och där det känns bättre och bättre i kroppen, piggaste tävlingen hittills trots terräng och sen motvind solo. Snitthastigheten blev densamma som Ica loppet (13,3 km/h) trots att jag nu sprang i skogen större delen av loppet och sprang ner i åtskilliga surhål med dyngsura skor. Tiden blev 34.37 Resultat finns här.


Här kan ni höra intervju från Sveriges Radio efter loppet som intervjuade segrarna oavsett om man var motionär eller elitlöpare (=motionär). Jag låter ju iaf ganska glad tycker jag :) Sen var ÖP på plats och intervjuade lite folk där jag sa att om jag varit med i fjol så hade jag bara sett ryggtavlan på de andra.


Ikväll blev det ett 80 min MTB- pass, härligt, härligt! Lite småirriterat knä ibland, men det hoppas jag släpper. Nu till veckan vankas lite lvg- träning, jag har hittills bara kört 1 pass i år. På onsdag har Sundsvallscyklisterna hyrt Sättna för tävling och på söndag är det Alnötrampen. Jag kommer ställa upp om jag är hel precis som jag alltid brukar säga de senaste åren, just ordet OM.


Ha det gott allesammans!


Bilder från helgen:


Oväntad bonus, men kommer inga fler så.... :)


Lite trött efter backen trots knapp styrfart upp. Jag kan bara inte springa uppförs...


 

Prisutdelning och utlottning på Kälagåtte



Tjejer ska välja priser, tar lite tid ;)

 

Kära Ekita!


 

Målgång på toppen av backen.

  Ser knappast brant ut, iofs flackar det ut här, men mitten av backen är jobbig vill jag lova.

Av Caroline Jakobsson - 18 maj 2011 22:36

Med tejpad vad sprang jag igår Terräng DM i Töva. Jag hade ingen form att prata om, men det är kul att vara ute och tävla, jag gillar plåga mig helt enkelt :) Runt 50 personer ställde upp totalt, knappast mycket för att vara en av Sveriges största städer. Någon löpartradition med en större bredd har det aldrig funnits här så länge jag varit aktiv. Det är några få elitaktiva som ställer upp och några få motionärer (som jag) samt en del barn/ungdomar, that´s it.


Det jag tar med mig från gårdagen är dock att jag lyckades "spurta" och ta mig till en 2:a plats i min klass, 3:a totalt, endast 1 sekund före nästa tjej. Jag har haft en förmåga sista tiden att "ge upp" lite, men igår testade jag att utmana mig själv på slutet.


Idag har varit en fullproppad dag, inplanerad vila, men vila mentalt har det inte varit tal om. Har jobbat och pluggat och varit på möten från strax efter 8 till alldeles nyss. Blir sova, sen vakna med jobb och mer plugg innan Vårruset.


Vårruset då? Nja, jag är långt från den form jag tidigare haft, även om jag heller aldrig varit bra att springa, men jag har iaf varit bättre än jag är nu. För tre år sedan kom jag 7:a, år 2009 kom jag 3:a med en hyffsad fin form och ifjol lyckades jag pricka in en förkylning på Vårruset dagen. Eftersom jag hade haft några veckor med fina pass bakom mig och kände mig i bra form under Kreta- resan jag var på veckan innan med flertalet fartpass där nere valde jag chansa. Det gick dock ej hem utan det blev en väldigt tung dag med försämrad tid och en 7:e plats. Väl hemma kom feber som brev på Posten och sen var jag sjuk bra länge :(


Imorgon då? Ja, är jag topp 10 är jag nöjd. Jag är sämre än fjolåret, men jag är inte sjuk i alla fall. Sedan beror det så mycket på vilka som är med. Sundsvall är knappast som Stockholm eller Umeå eller Göteborg eller andra städer så kommer det bara ett antal hyffsade löpare så är jag ljusår efter. Rättvisast är nog att sikta på att slå den tidigare bästa tiden man har ändå :) Motionär med elitmotionärsskalle är vad man är, man krigar och plågar sig oavsett om man tränar 1 ggr per vecka eller 10 ggr per vecka.


Nej, nu väntar bädden. God natt!

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards