Alla inlägg under juli 2011

Av Caroline Jakobsson - 16 juli 2011 16:19

Nej, nu tänkte jag vända om min pessimism till att vara positiv :) Foten fungerar bättre och förhoppningsvis slipper jag de smärtsamma skären tills den blir fixad. Igår sprang jag och Ekita 90 min i hällregnet (vilken frihetskänsla, älskar springa i regn!!!) och idag har jag och Bodil och Ekita sprungit 2 tim och 20 min i skogen på myrar, stigar och elljusspår.


Enda jag saknar är att jag såååå gärna velat tävla Midsund triathlon i helgen då den tävlingen gick kanonbra för 2 år sedan, men enkel väg 8 timmars resa i bil är kanske lite långt så här i sista sekund...Det får bli kommande år. Vi mailade tidigt organisationen om tips på boende, men när vi inte fick något svar så blev det ingen bokning. Hade man kombinerat semestertripp ngn dag med tävling hade det känts bättre med tanke på att 16 timmar i bil är ganska mycket för en tävling man inte är förberedd för. För två är sedan blev jag 2:a, knappa 1,5 minut efter en norsk landslagsskidåkare. Löpningen kändes då kanonbra (de få gånger det känns som man flyger fram) och på cyklingen lyckades jag genom solokörning MTB på asfalt och grusvägar och lite lite stig nästan komma ikapp ledande som då körde i klunga.


Tillbaka till idag....Idag lyckades jag dra på mig onda skavsår, isch, isch att försökta koncentrera sig på löpningen när något skaver och skaver. Tar icke dom sulorna fler gånger alltså...Strumpan var röd där baktill när jag tog av mig skorna. MEN hellre skavsår än skador ;) Detta tejpas bara över så är jag redo igen!


 

   

Av Caroline Jakobsson - 13 juli 2011 14:50

Efter 3 dagars helvila för att verkligen, verkligen ge fotleden en chans till helvila utan någon som helst belastning drog jag igång imorse innan jobbet lite lätt. Det blev endast 30 min testjogg med Ekita på en mycket stel fotled. Visst känns det fortfarande som att foten "hakar upp sig", men jag hoppas nu att smärtan håller sig borta...please. Den som lever får se helt enkelt. Istället vaknade jag tyvärr med sån himla spänningshuvudvärk och knappast blev den bättre av löptur och jobb framför datorn efter det. Nu har jag dock bara jobbat halvdag så en sömnlur på em och en huvudvärkstablett på det så kanske det blir backträning ikväll med ART.


Imorrn väntar sedan en dagsjobb samt två besök, ett hos naprapat då min bröstrygg/nacke kräver lite kärlek ibland kombinerat med fotledstitt samt ett besök hos ortoped. Landstingets undrar ni väl då? Nä, knappast, därifrån har jag inte hört ett knyst...det är en enormt trög snigelbyråkratisk värld i landstinget! Jag orkar nu inte vänta på besked längre utan har bokat och ska betala ett eget privatbesök hos en ortoped. Nu hoppas jag verkligen att de ser mig som en kund och ställer mina problem i relation till att jag faktiskt använder min kropp som redskap och inte bara ligger i soffan på fritiden och kan vänta, vänta, vänta fastän jag redan haft min väntetid på över 9 månader. Jag ska imorrn noga passa på att fråga om denne tror artoskopi är sista utvägen för min fotled och hur jag annars kan bli av med symtomen. Undrar också om kortisonspruta kan hjälpa om det är inklämning? Väntar med spänning på imorrn, dock ej min plånka.....


Bjuder nedan på nostaglibilder från när jag satsade på multisport + lite andra sportbilder från senare tid. Det var tider det :) Kroppen tålde i stort sett vad som helst och jag kunde göra det jag ville allra mest, träna och tävla så mycket jag bara ville :) Nedan följer bilder i blandad ordning, MÅNGA är det.


 

Vertex Bergsmara 46 km, 1000 hm; Jämtlandstriangeln på 4 tim 52 min. 2:a i damklassen, 17:e i herrklassen. Ett av mina bättre lopp tror jag, även om det gick sakta mot slutet.


Anders Svanebo och jag vann Idrechocken i Idre efter paddling, cykling, skidåkning, cykling och löpning i följd. 2:a i herrklassen hade vi kommit!


  Upp innan byte


 

Vinst Fjällräven Exreme Marathon 50 km med min företagspartner Andreas Svanebo i mix. Vi hade kommit 6:a i herrklassen!!!!


  Måndagsklunga ART år 2009


 

Löpintervaller Balders 2009


 

Upp mot Åreskutan


 

Ner från Åreskutan


4:a på Iggesundsmilen 2009 efter bla M. Schemweta och E.B Karlsson. Nästan 11 km lopp


 

Simning med älsklingsvovven


 

Jag och Ekita


Löpning i bäck


   

Midsund Triathlon, en av mina bästa tävlingar i känsla



 

Ombyte efter Nesaksla Rett Opp, Norges brantaste motbakkelop, 34 % snittlutning!!!



 

Målgång Midsund triathlon som 2:a



 

Jag och Kari Vikhagen Gjeines som vann. Kari är med i norska skidlandslaget. Jag var ca 1 min 20 sek efter henne på 7 km bergslöpning, 22 km cykling och 200 m simning i 13 gradigt Atlantvatten




   

Många skor ska torkas efter multi!!!



 

Prisutdelning Midsund triathlon 2009, jag i rosa



 

Kallt simma i 13 grader....



Tjejgänget Getryggen 2009



   

Mount Everest?



Randonné



 

Av med stighudar



Jag=

Gammal alpinist med USM guld och JSM medaljer



Ekitas morsa



   

Pippifågeljakt


 

BJÖRN



 

Inte bara människor som gillar att sola



 

ART igen...när inga klubbkläder fanns.



Tvätta 4 cyklar tar tid



 

Inför Broarna Runt



 

Start Broarna Runt, fickorna fullproppade med gelar. Jag hängde med huvudklungan som enda tjej till mål efter 12 mil. Kuuuul :) Detta även om det gick sakta och blåste så det inte orkades göra utbrytningar....



 

Vertex



 

Solning Blanktjärn Vålådalen


 

Ekita älskar följa med matte på löpturer




   

MTB + Caroline + Södra = ofta sant



Vältränade rumpor på väg uppför Södra!



 

Cykelergo- intervaller på företaget



 

Höstrusket 2009, gick fint. Slog några ARTáre ;)




 

Ekita och hundkompisen Pumis



Så vackert, så vackert...



Jakt kan resultera i att Caroline får plocka fram låtsas-veterinärkunskaper..

   

Löpbandsintervaller 20 km/h....



Ekita och Pumi



   

Redo för skidor i Bruks på fjället. Pannlampa på



Ekita fick hänga med ett tag



 

Kan man tycka att det är kul med löpbandsintervaller? JAAAAAA!




Skidor i ca 20 minus. Love it!



Randonné


   

Med vovvs på Södra!



Baloo och Ekita



 

Min vovve

 


Löpintervaller är så härligt! 




Varje år! 



Rensning av fjolårets karga skörd


Sött!





Min lvg




   

Intervjuad efter Kälagåtte






 

I brist på löpare vann jag Kälagåtte i år. SKOJ!



Krans



   

Storulvån 2011



Underbart kul!


Så stark man blir i överkroppen av sådan träning!! Nu slarvar jag dock för ofta...


   

Efter Iggemilen (10,7 km)



  Kör denna träning 1 ggr per vecka så lovar jag ni blir sååå mkt starkare                          


 

Skate uppför Ottfjället i storm...galet kallt på toppen

 

75:a på Tjejvasan i tävlingsklass. Hade nog kommit runt 50:e år 2010 om inte jag vallat bort mig så vallan frös i under skidorna och låg och bromsade...

 

Löptur på höstkanten


 

Vertex Fjällmara Storulvån


 

Nice!




 

Ekita i Åndalsnes

  Åndalsnes - Nesakla Rett Opp - Norges branaste motbakkelop med 34 % snittlutning. Sträckan är 2 km....för mig tog det 33 min år 2009.....bra km-tid va??? :)


 

 

Vertex Vinter Storulvån, t.o.r Getryggen ca 1 tim tid. Vann gjorde jag! Knappast svårt eftersom jag var enda tjej som ställde upp ;)


 

I forsen på Idre Chocken


 

Under multitävling efter ca 4 tim tävling där kontrollen som skulle stämplas låg i nerförsbacken....fick springa på sidan för att kunna stanna av...


 

Mot Geten Vertex Vinter


  Inlines multitävling


   

Multitävling med f.d tävlingspartner bergsgeten Svanebo uppför Åre Skutan

Av Caroline Jakobsson - 3 juli 2011 20:12

Efter en skön vilodag på fredagen så drog träningen åter igen igång på lördagen. Skönt, men jag saknar löpningen nått så grymt. Nu när jag kunnat springa så pass mycket i vår har jag inte rört cykeln många pass och det talar sitt tydliga språk vad jag gillar mest. Jag älskar att springa långt som kort, på fjällen och på löpband, allt. Fastän jag inte är bra på det (alltså att springa) så är det nått som gör att jag blir beroende av det. Jag gillar verkligen sätta på mig löparskorna och ge mig ut en lummen sommardag i hällregn och springa med min älsklingsvovve i skogen och njuta! Njuta av skogsdoft, njuta av fågelkvitter, njuta av att springa! Sen om jag springer distans eller intervaller spelar mindre roll. DOCK är det inget jag längre kan ta för givet att göra så som förr i tiden. Nu låter det kanske som att jag är 75 år, men det är den åldern det känns som att mina vävnader i kroppen är. Tyvärr..jag skulle verkligen gjort den där artoskopin på fossingen när jag ändå var långtidsskadad för nu är jag less på den. Så less att jag ibland vill hugga av foten i skogen och lämna den där! Frustration!


På lördagen blev det ganska långt cykelpass, först cyklade jag 4,5 mil lvg med en tjejkompis. Det tog ca 1 tim 40 min. Därefter svidade jag om till MTB utrustning och cyklade ca 1 tim 40 min MTB i skogen med en annan tjej. MTB sträckan blev en kuperad bana med mycket upp och ner fast inte så tekniska partier som stigar i skogen. Ni som har kört 10:an på Södra fattar vad jag menar :) Härligt sällskap på både sträckorna som gjorde att det kändes som jag varit ute i 30 min och inte totalt 3 tim 16 min som det blev.


Idag har jag tävlat igen! Jag fick nys om Söråkersloppet som skulle vara ett stafettlopp 3* 12 km så iväg med ett mail till en till en tjej i ART så var vi plötsligt 3 och fulltaligt lag. Den verkliga distansen var dock ca 9,7- 9,8 km. Banan gick på asfalt förutom ca 200 där det var vägarbetsområde med grus. Vi chansade dock och körde med våra lvg- cyklar. Lite skrämmande punka-  tankar som ovan lvg cyklist, men med lite långsammare fart över partierna och upp med baken från sadeln så fungerade det. Vi värmde först upp ett varv, sedan blev det en tjej från ART, Lova, som startade, en annan ART tjej, Anna, som tog andra stäckan och jag körde sista. Jag kände nästan direkt en brännande känsla i benen och tydligen tog lördagens pass hårdare än väntat. Det blev en kämpig, men säkerligen värdefull dag i det blåsiga vädret där jag hade lite svårt att hitta rätt växel. Lite för jobbigt och segt för benen följt av trampa luft etc. Jag försökte dock hålla i och snittet blev 33,0 km/h och 9,77 km enligt min GPS med solokörning.

 

Arrangemanget var mycket fint med flaggvakter utefter vägarna, underhållning, speaker, utlottning, tävlingspriser. Hoppas bara fler kommer nästa år så det kan bli lite mer klungkörning osv. Idag tror jag nästan alla lag blev utspridda till solokörning. Totalt var det 9 lag i tävlingsklassen, sen fanns en motionsklass där jag såg flertalet var med i. Vi tjejer, som hade tävlingsnamnet Alnö Race Team, kom på 2:a plats efter Micke Henriksson, Emil Lagergren och John Eriksson. Skoj att få en rejäl genomkörare och försöka väcka benen ur dvalan.


När jag kom hem tänkte jag testa springa lite. Fotleden har blivit bättre och de senaste dagarna har jag mest haft upphakningar, men inte belastningsont. Jag sprang 45 min i skogen utan någon smärta alls, men när jag kom hem började upphakningarna igen. Suck * 1000. Så att vila kommer knappast hjälpa mina problem om det är en broskjävelbit i vägen i foten så frågan är om den isf kan flytta på sig eller om jag måste försöka få artroskopi inom rimlig tid. Typiskt är att det ställe (Idrottsmedicin) där jag stod på vilande op nu har blivit privata så jag isf måste fixa ny remiss. Lär väl ta 50 år i V- norrlands landsting att fixa det.


Se bilder från idag nedan.


  Min lvg- bike


  Rekordkillen från idag, M. Henriksson. 9,8 km på 15.06 i hård blåst solokörning efter kutat stafett St Olovsloppet i 3 dar.



  ART tjejerna Lova och Anna, glada efter målgång!.


  Vinstkillarna nedan för scenen.

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards