Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Nu så! Del 3

Av Caroline Jakobsson - 19 augusti 2011 21:00

Efter den lite mer späckade intervallveckan följde jag med för att se och lära på Landins hundkurs nere i Trollhättan och vilade därmed i 3 hela dagar!! Anders Landin är en mycket känd kurshållare och välmeriterad jaktprovsdeltagare och jag har själv läst hans böcker och sett hans filmer (tyvärr lite för sent..ett bra tag efteråt jag skaffade Ekita). Kursen var mycket intressant och det är kul att emellanåt få stå som åskådare och tycka och tänka. Garanterat svårare vill jag lova när man står där själv och är uppe i allt :) Mellan träningarna var det mat och mingel och vila, vila, vila. Bara på dessa två dagar sov jag nära dubbelt varje natt jämfört med vad jag gjort hemma sista tiden.


Efter att ha kommit hem sent på sön kväll, jobbat hela måndag så var jag inte upplagd för Måndagsklunga utan det fick bli en fin distanslöptur i skogen :) Totalt blev det ca 1 tim 47 min löpning AI i duggande regn på mestadels steniga och rotiga stigar upp mot Fågelberget och Mitt Norden leden. Jag tror totalt löppasset blev dryga 14 km. Vovvsen var nöjda och belåtna när de kom tillbaka och likaså vi som sprang.


På tisdagen  efter jobbet blev det sedan skidgångsintervaller uppför Södra Berget igen med intervallgruppen! Helt otroligt gick det denna gång ännu bättre! Jag tycker jag bara duttar på med lite träning, vilar en massa och sover dåligt och så går det ändå bättre :) Jag kanske delvis får tacka det nya "kostupplägg" jag har som garanterat gör att mitt blodsocker åker mindre berg och dalbana och att jag får i mig mer kvalitativa näringsämnen. Hur som helst så gick vi 3 ggr uppför Södra, sen var de flesta nöja och belåtna. Totala passet blev 1 tim och 23 min med 133 i medelpuls. Första hellånga intervallen gick på 5 min 51 sekunder vilket ger 6,7 km/h i medelfart uppför Södra Bergets slalombacke (167 medelpuls). Vi startar då vid första stolpen och går så fort det bara går med stavar upp i liftgatan, viker vägen runt kullen och fortsätter vägen till liftgatan igen och upp till toppen. Andra intervallen gick på 6 min 8 sekunder (173 i medelpuls) och den tredje delade vi upp backen i 2 min intervaller där vi gick 2 min fortare, åth 1 min, 2min fortare osv. Jättekul med ett nytt ansikte på träningen, det känns lovande inför hösten :) Det är alltid motiverande att träna fler tillsammans.


På onsdagen var jag sedan på stötvågsbehandling efter jobbet som jag passade på att testa på benhinnan/vaden efter en av mina ryggbehandlingar jag måste gå på för att hålla ryggen i trim. Detta gör att jag nu sitter i den sits jag sitter i. En ooond sits. Det gjorde djävulskt ont för det första...ett tag efteråt började det värka i benet och det blev en svullnads- utgjutelse på själva benet som blev blåfärgat. Det kan väl ändå inte vara meningen att man ska bli tvungen att vila i flertalet dagar och att skapa utgjutelse och blödning i benet ska hjälpa?? För nu har jag nämligen fått restriktioner av en annan kunnig att inte springa på minst 5 dgr på mitt ben för att blödningen ska läka ut. Under ondagens lugna landsvägspass med två Alnögrabbar så kändes det i benet vid alla vibrationer och på kvällen fick jag behandling för att minska svullnaden PÅ benet. Suck. Onsdagens lugna pass blev iaf ca 1 tim LVG runt Södra Alnö med Marcus och Martin, superkul med lite träningsprat och annat snack :)


Gårdagen (äntligen ikapp!!!) spenderades framför dator på morgonen, på företagsmöte på förmiddagen, utbjuden på lunch på Birsta City och sedan det sista fixandet som jag hade på agendan. Träningen fick stryka på foten på grund av benvärk bara jag går samt till följd av tidsbrist då jag försökte mig på en fin trerätters hemma :) Jag har nu efter att ha blivit inspirerad av min läromästare börjat äta betydligt, betydligt mindre kolhydrater och socker och istället mer stenålderskost. Varför inte testa när det dessutom smakar så otroligt gott! Jag har sedan tidigare läst mycket, men det är alltid svårt att anamma saker själv och ibland sätter jag verkligen min egna kropp i sista rummet när jag har många bollar i luften. Då minskar jag ner på sömnen och slarvar med kosten, vilket inte någon bör göra alls. Nu ska det bli ändring och jag har kommit en bra bit på väg. Desstom har jag med denna kost inte gått upp mina kg jag tappade för en månad sedan utan ligger kvar (så länge jag inte syndar för mycket vill säga). Att jag dessutom klarat av att prestera bra samt inte går hungrig alls är två saker jag inte lyckats med tidigare då det varit mer mängden mat jag laborerat med.



Skidgångsgänget och jag bakom kameran


 

Skidgångsgänget exkl mig


 

Frukost...så in i bomben gott och mättande och UTAN mjöl :)


 

Ser ut och känns värre än vad som syns på fotot...


 

Några råvaror inför matlagning


   

Lite grönsaker till


  

Syndningen som avslutning till 3 rättersmiddagen


 

Understa lagret (det med en del socker och mjöl tyvärr...) som den smälta fina mörka chokladen med grädden och honungen ska bredas på


 

Serveras mixade hallon (utan socker) och grädde till.


 

Uppdukat för lättare förrätt


 

En del av dukningen. Till förrätt avokado, tomat och mozzarella med svartpeppar och balsamvinäger. Till varmrätt en fräsch sallad med bla ruccula, tomat, grillade zucchini, kiwi etc samt stekt kyckling och saffranssås med purjolök och olika paprikor etc.



 

Synden i form av tårtbottnen....men sjukt god!!!! Finns större delen kvar i frysen nu ;)


   

Myspys stämning när fotoblixten tas bort :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards