Direktlänk till inlägg 27 september 2011

Löptest, fjäll och sjuk igen

Av Caroline Jakobsson - 27 september 2011 22:52

Rubriken talar ganska gott för vad som hänt sedan senaste blogginlägget.


Efter min träning med juniorgänget på onsdagen (löpning följt av cirkelträning/uth- styrka/konditionsstyrka) måste jag erkänna att jag fick bra träningsvärk i benen. Just Borsowhopp/utfallssteg har en tendens att kännas rejält när man inte utfört det på längre. Det var nära jag inte kom iväg på träning på torsdagen, men när jag peppades av alla träningsinlägg på Facebook från andra aktiva tog jag mig rejält i kragen.


Varför inte gå ner på företaget och pressa sig med ett 5000 m test på löpband när jag ändå ska bort på fjället på helgen?? Sagt och gjort bestämde jag mig sent och tog mitt pick och pack och sprang ner till företaget. Efter en kort uppvärmning med stela träningsvärks- ben satte jag löpbandet på 1 % lutning (ska motsvara luftmotstånd ute) och startade med 15 km/h (4.00 min/km). Efter ca 3 km ökade jag på hastigheten till 15,5 km/h och ökade sedan ytterligare upp till 17 km/h (3.32 min/km). Trots sjunkande form och stela ben blev det en av de bättre tiderna jag fått, 19.37 eller 19.39 (måste dubbelkolla klockan) på 5000 m. Skoj och en bra start för helgen! Fredag blev sedan vila och packdag/resdag och lördag, söndag blev det två lågintensiva heldagar på fjället för jaktprov. Jag måste säga att man blir bra trött i benen av att gå/stå på fjället från tidig morgon till sen eftermiddag, det tar på även om man bara går mellan 10- 15 km totalt.


Tyvärr insjuknade jag sedan IGEN i en förkylning...helt otroligt, men sant. Kroppen säger nog sitt om mitt schema just nu, men vad tusan ska jag göra då. Skulle gärna kunna stänga av skallen ibland om jag fick. Nog om det. Nu är jag äntligen frisk och idag blev det en morgonjogg på 30 min med Ekita följt av sprättande backintervaller med bästa träningsgänget efter min praktik. Benen kändes otroligt sega på uppvärmningen och kroppen ringrostig, men trots det körde jag något snabbare på intervallerna än senaste gången :/ Och jämna tider dessutom. Alla backintervaller gick mellan 53- 55 sekunder, de flesta på 54 :)


Nu väntar sängen på mig, sedan vaknar jag med heldag praktik följt av träningsansvarig igen på kvällen. Då blir det ett löp distanspass med juniorgänget i stan jag kör barmark med! Kanske dags ta fram cykeln (MTB:n) och cykla nått pass också, vore på tiden! Får bli på torsdag och sedan kanske kombinerad styrka och löp fredag. Lördag tänkte jag hänga med ART om jag orkar med tempot. Hojta gärna till någon om ni vill samköra MTB eller nått sånt kul någon gång :)


 
 
maria

maria

18 oktober 2011 13:12

Hej Carro!
Hoppas du blivit frisk igen, men jag antar det. Hörde ni hade varit ut du och CK igen.Kul När vi kommer hem från lägret får vi lov att höras igen. Sköt om dig!! Kraaamar

http://mariarydqvist.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards