Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Sovande blogg

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löptur på snöiga stigar pulsandes i lite snö....lägg till pannlampa och månsken och underbar tystnad på det...mums.


Just nu får jag göra det jag kan i träningsväg (styrka, lätt trainer, kajakmaskin, stakning skidor), men trots jag tycker jag anpassat mig bra tycker jag foten läker väldigt långsamt och det känns verkligen inte som det enligt min läkare ska kännas. Att jag inte ska känna av fotleden, att det inte ska vara svullet. Jo ni, tycker det känns lite som det är sårigt och irriterat i fotleden och svullnaden är fortfarande så att det är svårt att urskilja fotknölen. Det är verkligen inte lätt att veta exakt vad som är bäst, vad är för lite och vad är för mycket...särskilt när man inte känner jättemycket just under aktivitet som trainercykling. Tycker jag smygit igång med watten och ökat långsamt. Imorgon är det 5 v post- op och de där 4 veckorna tills jag skulle vara hyffsat tillbaka enligt första besöket har passerat long gone känns det som. Vet inte om jag får förlänga mina faser från sjukgymnasten och skjuta på joggdebut (50 m åt gången i 15 min total tid) till slutet av dec för att lägga på mer och mer övningar när det fortfarande smärtar är kanske sådär :/


Grrr, hela skidsäsongen känns ju som över när jag kommer kunna åka skidor och springa och just nu känns det ganska down när jag känner så tydligt bara jag promenerar. Så ni som är hela och krya, fatta vilken lyx ni har att själva kunna bestämma om och när ni kan snöra på er alla saker och ge er ut. Hoppas jag också kommer att få den lyxen framöver för mina sista år som idrottare har varit kantade av diverse prövningar. Jag vill verkligen kunna använda min kropp som redskap och hoppas att jag kommer kunna det framöver. Kommer kanske lägga ut vad jag hittills tränat sedan 25 oktober, här kommer iaf en liten planering (nog för att den revideras var och varannan dag). Nu gäller det hitta positiv styrka att stå ut att läsa om träning och friluftsliv, men inte kunna göra vad man vill själv. Jag får mig en rejäl träning i att se MÖJLIGHETER istället för hinder. Röra sig fungerar ju, det är bara det att man inte kan göra det man vill göra och i den intensitet och varaktighet man vill göra dessa aktiviteter i.


Lördag 26 nov:

Första passet trainerintervaller på ganska låg belastning 220 W, men hög kadens (not good, foten sparkade bakut dagen efter)


Söndag 27 nov:

Pass 1) Trainer väldigt lätt belastning, hög kadens 45 min

Pass 2) Styrkestaksintervaller med min käre pojkvän 30 min (vilken enorm lyx att få träna med sin älskling och dela intressen och puscha varandra i vardagen)


Måndag 28 november:

Blir lätt trainer kombinerat med styrkeövningar hemma alternativt styrkestak skidor när jag kommer hem.


Tisdag 29 november:

Pass 1) Vattenlöpning AIII

Pass 2) Styrkestak AIII


Onsdag 30 november:

Ev kajakmaskin eller trainer AI


Torsdag 1 december:

Trainer AI + överkroppsprogram styrke


Fredag 2 december:

VILA


Nedan några få bilder på min fot, dels några dagar efter operation, dels ca 10 dagar efter operation och nästa precis 14 dagar efter operation. Blödning kan man kalla det. Hör tyvärr inte till vanligheterna, men heter man Caroline kan man nog få de flesta komplikationer som finns på listan.


       

 
 
HurtMaja

HurtMaja

6 december 2011 14:30

Aj!!

http://hurtmaja.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 11 november 2011 07:00

Blogguppehållet har nu varat länge, men det har sina orsaker. Agendan har varit fullspäckad med diverse att göra, dock så planerar jag att framöver lägga ut mer tränings- och friluftsinlägg. Jag har mina drömmar och mål i sikte kvar med mitt motioner...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards