Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Läget

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb och plugg. Därefter ska det bli ändring.


Några ljuspunkter sedan sist:


* Foten har fungerat bättre och bättre. Från att kunnat jogga, men haft ont vid varje skidpass jag genomfört har jag dels kunnat börja springa intervaller, men också åka skidor och dessutom tävlat! :) Det blev en chansning att ställa upp på Södra Berget Runt som första tävling, men jag la på extra med fäste så jag skulle ha bergfäste och inte "halka" med foten i ytterläget och det gick vägen.


* Prestationsförmågan! Trots mycket förkylningar, operation av fotleden och överhopning med plugg och jobb så har jag med minimal träning lyckats behålla på prestationsförmåga på en bra lägsta nivå!! Det är otroligt hur kroppen fungerar egentligen. Med tidseffektiv träning och motivation att träna och tävla kommer man långt. Föreställ er skillnaden mellan att stå på en startlinje och inte känna så stort sug utan vara lite mättad jämfört med att verkligen inte kunna ta saker för givet längre utan vilja, vilja, vilja och vara hungrig! Hungrig på att träna och hungrig på att ta ut sig och känna pulsen :)


* Jag betar av moment för moment i min karriärsmässiga målsättning och kommer närmare och närmare målet nu även om det tar emot när det vissa veckor är jobb från tidig morgon till sen kväll 7 dagar i veckan. Jag ser mållinjen till ett mer harmoniskt leverne.


* Företaget! Företaget växer mer och mer och denna vintern har vi förutom haft tester även haft flertalet skidkurser/teknikkurser! Det har varit väldigt kul och inspirerande och är defintivt något vi kommer att bygga vidare mer på. I sommar väntar bland annat ett sommarläger med nybörjarkurs på rullskidor och barmarksläger. Håll utkik på vår hemsida som länkas till på höger sida.  


* Jag trivs ofantligt bra där jag numera bor med alla djur och natur in på knuten. Jag kan snöra på mig skorna och bege mig ut på en finfin runda alldeles utanför dörren. Jag kan träna stakning samt köra skate och draghund på en 500 m travbana mindre än 100 m från hemmet.


* Jag försöker se möjligheter, peppa mig själv och har insett att vi klarar så mycket mer än vi tror. DOCK är det självfallet enormt viktigt att lyssna på kroppen och leva balanserat, men vissa perioder är det oundvikligen mer hektiskt än andra. Det gäller att försöka leva harmoniskt i ett organisatoriskt kaos och det är precis lika svårt som det låter. Att prioritera är ett ledord och det kan vara svårt för en 100 % människa som vill vara nöjd med allt man tar sig an som studier, jobb, hem, träning, vänner etc. Till sommarn ska jag bjuda mina vänner på en fin grillmiddag för all tid jag nu försakat genom att inte hinna..Att träna i vardagen är något jag verkligen är beroende av för hela min existens. Det blir absolut inte ofta och det finns ingen plan som jag nu klarar av att följa, men just att få röra på sig är mitt sätt att ventilera. Det är inte heller fel att faktiskt umgås med andra när man tränar, man hinner surra mycket på ett långpass löpning :)


Nedan visar jag mina resultat från vinterns skidtävlingar. Sedan mitten av januari har jag åkt i snitt 2 pass per vecka inkl tävlingar :) Effektivt, men bra! Min medelpuls under långloppen har alla legat på kring 91- 92 % av maxpuls :) Livet på > 90 % av maxpuls är underbart, eller hur? Själva träningen har legat på ca 4 pass per vecka, mer har jag inte hunnit och just nu är det bara så.


Södra Berget Runt 29 jan

Tid: 1.16.11
Klass: Damer 20 km
Placering: 3:a

Resultat här

Kommentar: Denna tävling blev en ordentlig humörhöjare för mig! Jag hade dels väntat mig lite bakslag med foten samt att prestationen skulle vara betydligt sämre. Det är inte ofta jag varit så nervös innan ett lopp faktiskt, just till följd av att jag inte alls visste vad jag hade att vänta mig. Det enda minus under loppet var förutom dåligt glid (för mkt fäste) att andningen strulade lite och det blev pipandning från Lv5 in till mål i alla uppförs. Kan ha varit den 2 v långa förkylningen två veckor innan tävlingen med hosta, hosta, hosta som ställde till det, jag vet inte. En annan kul sak var att min sambo, som hamnade lite efter i starten, inte kom ikapp mig utan att jag slog honom med 3 sekunder! Familjestrid deluxe :)

Medelpad Classic Ski 11 feb

Tid: 1.13.21

Klass: Damer 20 km

Placering: 1:a :)


Resultat här!


Kommentar: Vilket härligt lopp på en annars kall, kall vinterdag. Istället för utlovat kring minus 5 till minus 8 grader var det istället nästan -15 grader på starten i Ljustorp. Detta medförde ganska kärvt före den första biten, men sedan blev det bara bättre och bättre ju närmare Bergeforsen man kom. Min kropp kändes jättepigg för dagen och jag fick det mest behagliga lopp man kan önska sig, där jag hela tiden körde taktiskt. I och för sig kan man ju ifrågasätta detta när det visades att jag hade nästan 92 % av maxpuls i medel....;) men känslan var ändå lätt och behaglig. Efter ett antal kilometer i klungkörning med flertalet personer, där det var ryckig och ojämn åkning tog jag täten i gruppen och körde på litegrann. När jag vände mig om efter någon kilometer var det bara 3 ur gruppen som var kvar; jag, en annan tjej och så min käre sambo som naglade sig fast i våra ryggar. Då jag inte kände för att dra själv hela tiden släppte jag upp den andra tjejen till täten och hon visade sig sedan vara mycket dragvillig. När det var ungefär 1 km kvar till mål beslöt jag mig att göra ett försök i den sega backen upp mot stadion. Det gick vägen och jag kunde staka mig i mål som lycklig segrare i damklassen. Tyvärr kom dock min sambo med snabba stavistättningar på slutet och vräkte sig förbi mig på upploppet trots att han var så trött så han inte orkade dra en meter under loppet ;) Jag unnar honom det och tycker det är superkul att vi kan träna och tävla tillsammans och peppa varandra i familjen!


Njurunda Runt 18 feb

Tid: 1.19.31

Klass: Damer 22 km

Placering: 1:a :)


Leta er fram till resultat här. Tyvärr finns ingen direktlänk jag kan hitta. Gå på tävlingar, Njurunda Runt och sedan 2012.

Kommentar: Oooo, här fick min sambo stor revansch på min ironiska kaxighet ;) Jag trodde verkligen jag skulle ha en fin, fin chans då denna bana innehåller så mycket stakning och att jag känt mig starkare på stakning än på diagnonal (tacka all kryckhoppning i höst). Hur som helst följdes vi åt största delen av loppet där jag verkligen försöka bita mig fast i ryggtavlan så mycket jag bara kunde. Första km låg vi i en grupp tillsammans, sedan utspridda där jag emellanåt var väldigt nära att täppa igen luckan för att sedan se den drygas ut. I stort sett hela loppet blev därigenom soloåkning och i mål skiljde det 10 sekunder i familjestriden. 2- 1 till Martin denna säsong :) Grattis :)

Loppet då? Jo, det var inte det piggaste jag gjort och inte kraftlöst heller, ett medellopp med andra ord. Tyvärr blev foten inte så glad av det svårvallade föret med massvis av tjuvsläpp, men det mesta går ju över ändå. Loppet var fint anordnat förutom en stor aspekt. Om 22 km klassen ska starta efter 44 km klassen med säkert runt 200 personer så behövs antingen fler spår eller längre tid mellan klasserna. Detta lopp blev emellanåt katastrofalt irriterande (dock lika för alla i 22 km klassen) när vi ganska så snart började komma ikapp åkare i 44 km klassen. Det blev därmed otaliga besök ut i det ojämna och betydligt kärvare skoterspåret för att springa om en och en åkare och allra värst var det när det var stora lemmeltåg som skulle passeras. Många krafter försvann och värst var det mot slutet när man kom ikapp snabbare och snabbare åkare och att vissa inte ville släppa in en i spåren utan ökade när man försökte springa om. Det är tacksamt att springa utanför då där det är mjukt och segare före :/ Nu var det lika för alla i 22 klassen, men absolut något att tänka på till senare år för arrangörerna (min hemmaklubb).


Löpbandstest 26 feb

3000 meter, 0,5 % lutning (fråga mig inte varför jag inte sprang på 1 % som jag brukar)

Tid: 10.55 (16,5 km/h).


Kommentar: Oplanerat test! Jag kände mig så urlakad i skallen och kroppen efter att först haft vinterkräksjukan i början av veckan och legat helt däckad i 2 dagar, sedan plugg, plugg och åter plugg resten av veckan. Därmed så tänkte  jag springa någon enstaka 1 km´s på hastigheten 16,5 km/h för att väcka benen lite till liv. Jag började springa, närmade mig 1 km, var inte trött alls och beslöt mig springa 2 km på en gång, närmade mig 2 km, var inte trött alls och sen sista 500 m började det ta emot. Självfallet vet jag med mig att det på längre distanser (om man nu kan kalla 3 km långt) är lättare att springa på löpband då farten är jämn, men faktum är att jag inte sprungit snabbare någon annan gång när jag jämför med mig själv. Jag har därmed lyckats hålla mig på en hyffsad nivå med väldigt lite träning och det är kul :) Väldigt kul dessutom :)


Bild på mig från målgång på Njurunda Runt 22 km, tagen från www.njurundaskidklubb.com

 


Bjuder på vinterbild från härliga Österrike, häftigt och helt underbart :)

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Av Caroline Jakobsson - 11 november 2011 07:00

Blogguppehållet har nu varat länge, men det har sina orsaker. Agendan har varit fullspäckad med diverse att göra, dock så planerar jag att framöver lägga ut mer tränings- och friluftsinlägg. Jag har mina drömmar och mål i sikte kvar med mitt motioner...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Skapa flashcards