Alla inlägg under april 2012

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest?

Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdskidor och alpint och skidpassen blev ca 20- 25 km långa och härliga :) All annan ledig tid gick istället för att slappa och umgås och ha det bra åt att ja, just det...skriva examensarbete på dator.


Väl hemma blev min käre sambo bra sjuk och jag drog själv ner min träning dels för att jag är ute och gör praktik på skola och sedan pluggar en massa på kvällstid (stress) samt för rädsla att själv åka dit. Dock klarade jag mig inte utan det blev en ännu värre infektion med feber i 4 dagar och hosta, hosta, hosta, hosta och heshet. Därtill upphostningar med gult slem och blod och en kur antibiotika.


I form nu? Nja, knappast. Blir åter igen att börja om, men jag börjar bli van av alla prövningar. Dessutom är jag glad över att vi är i början av april och att det är drygt en månad tills jag vill börja motionstävla med bättre form.


Schemat då? Jo, vi smider fina planer hemmavid att tävla en hel del i motionslopp i sommar just för att vi vill och att vi tycker att det är kul. Pallar bara kroppen och foten kommer jag själv mestadels att köra löptävlingar, medan min sambo kommer att tävla främst i cykel. Själv gillar jag mer terränglöpning, mountainbikecykling och lite mer leriga aktiviteter. Hoppas kunna köra något riktigt roligt och långt multipass i sommar med någon timme löpning, någon timme cykling och någon timme paddling :) Härligt, härligt!


Ja, just ja. Jag har antagit en utmaning! Ännu en till. Jag håller på att lära mig simma. Chockad? Jo, jag kan förstå det. Alla jag känner vet att jag inte gillar att vara i vatten och absolut inte gillar att vara med huvudet under vattenytan. Nu har jag dock tagit tag i det rejält då jag går en crawlkurs. Det är också tack vare min sambo, annars hade jag aldrig gjort det. Steg 1 var för mig att doppa huvudet utan att få panik och blåsa ut all luft på en gång samt att försöka bli mer "vän" med vattnet.


Många har också frågat hur jag kunnat bibehålla en hyffsad form samtidigt som jag drabbats av alldeles för många infektioner under vintern och opererat foten med efterföljande rehab. Jag kommer snart lägga in ett litet inlägg där jag visar vad jag tränat under hösten, men jag tror dels det beror på 3 faktorer;


1) Tidigare träning i bagaget (jag har under 4 år tränat mer än 600 effektiva timmar per år i konditionsidrotter som multisportare)

2) MOTIVATION! Vilja att ta ut sig och vilja att träna och tävla

3) Effektivitet (något lugnare pass, några hårda pass samt ytterst få "mittemellan"- pass, AII --> utifrån min träningsfilosofi) 


Under hösten och början av vintern har även jag haft mina mentala svackor. Jag går inte runt med ond fot och tränar alternativt med lyckorus i huvudet, utan det är helt klart en prövning när mål finns uppsatta och jag egentligen vill göra det jag helst av allt vill- att springa. Dock måste man på något sätt intala sig att se de möjligheter som finns och försöka att inse att det högst troligt bara är tillfälligt. Sedan kan det vara bra att påminna sig om att det existerar bra mycket värre saker i livet än att inte kunna träna som man vill och göra som man vill, men lever man med idrottande som livsstil går det inte förneka att det faktiskt är jobbigt.


Utan att visa precist schema just nu så kan jag säga att jag försökt tagit tillfällena i akt att röra på mig i vardagen. På jobbet har jag hoppat på kryckor upp och ner i trappen istället för att ta hissen och inte heller tagit skjuts utan istället försökt hoppat mig fram för att få röra på mig lite. Jag har så snart jag kunnat börjat med att cykla trainer, jag har efter jag tagit stygnen börjat köra vattenlöpning, jag har tränat stakning runt sambons travbana runt och runt och runt. Vad mer har jag gjort? Jag har kört överkroppspass hemma som ändå gett bra flås med stakning med slangar, massvis med armhävningar etc etc samt kört kajakmaskin samt också roddmaskin och crosstrainer etc.


Det finns mycket som går, men att man måste ta hänsyn till val av rörelseform samt intensitet. Lära sig att se möjligheter och hålla modet uppe. Jag har också (dock inget jag rekommenderar) hoppat några löppass på kryckor på kvällar när ingen sett mig. Det känns ju urbota fånigt men ack vilken bra flåsträning och träning för överkroppen. Anledningen till varför jag inte rekommenderar det är dels risken för seninflammationer i handleder etc (det gäller att ta de tjockaste vantarna/handskarna man har) och snedbelastning för det friska benet. Pulsen skulle jag dock uppskatta till runt AI- AII puls (ca 60- 85 % av maxpuls) och hoppar man mellan 30 min till 1 tim får man finfin pulsträning också ;) :/


Nedan bjussar jag på bilder från fjällvistelsen! Mera fjällen utan plugg i framtiden tack! :)


         

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012
>>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards