Av Caroline Jakobsson - 22 juli 2009 17:57

Bild på mig och lilla söta och blöta Ekitan :) Ekita ser dock inte lika gossugen ut, men jäklar när hon vill gosa...Då blir man puffad på av bara tusan.

Nu har jag nyss slängt i mig mat så bara diskning kvar sen blir det förmodligen ett cykelpass ikväll, landsväg. Blir ju ev Velo i helgen, men bara eventuellt.

Av Caroline Jakobsson - 21 juli 2009 18:39

Efter en del träning så tyckte jag att det kanske kunde vara bra med en 2 dagars vila så att jag inte gapar efter för mycket nu när jag äntligen är igång igen.

Veckans träning efter Norge- resan har varit följande:

Tors: Löpning AI skogen 120 min

Lör em: Backintervaller lvg Södra Berget 60 min

Sön em: Löpning AI i skogen 2 tim 20 min

Sön em: Cykel MTB AI 110 min

Å nu har jag vilat i 2 dagar. Igår efter jobbet passade jag på att göra ett besök hos min mormor och morfar som jag tyvärr inte hunnit hälsa på så mycket som jag skulle ha velat. Väl där blev det god middag (älggryta), och snack med släkten. Därefter svidade jag om från jobb- outfiten till riktiga kläder!!! På med regnbrallor, regnkappa och mormors stövlar och ut och plockade kanske 1,5- 2 liter jordgubbar i spöregnet. Mums, mums! På kvällen blev det sedan en film innan läggdags. Måste berömma mig själv där för att komma i säng innan 22.30 Finemang!

Nu måste jag uträtta lite ärenden innan vardagen med jobb följt av träning börjar imorgon igen. Jag lurar även på att vara med på Vertex Velo på lördag, men med 3 lvg- pass i benen är jag ju inte direkt van. Kan vara kul iaf. Det lär visa sig.

Av Caroline Jakobsson - 18 juli 2009 22:51

när man jobbar. Det blir lätt sena kvällar och tidigare mornar och fullspäckade dagar :)

Efter tävlingen i onsdags blev det ett distanspass på landsvägen på torsdagen med Chanida. Vi var ute i 1 tim och 30 min och körde svängen mot Matfors och av mot Kvissleby och runt Nolbykullen och hem Strandleden. Fint pass. I fredags flexade jag på jobbet och var hos naprapaten på morgonen kl 8 på behandling. Vilken befrielse! Nu skulle jag dock behöva massor av massage på min onda bröstrygg. Ja, jag fick alltså en låsning där före Norge som inte direkt blev bättre av Norge- tävlingarna. Fick massage och utknäckning hos naprapaten, men muskulaturen är väldigt stel så jag vill inte att det ska glida snett igen... Massage nån tack? :)

På fredag kväll blev det sedan snabbstädning föjt av ett styrketräningspass. Jag körde först löpning och sedan lite rodd för att därefter köra benpress, massa mage, triceps och biceps. Uscha vad jag inte är bra på styrketräning längre, men hur ska man hinna allt? Det går inte. Just nu vill jag iaf prioritera konditionsträningen. På kvällskanten fick vi sedan storfrämmande av Andreas träningskompisar, varav en ska stanna hela helgen.

Idag lördag har jag paddlat i 90 min med Andreas, Erik W och Jens T. Fick bra tips också, det vi fick alla! Känns roligare att paddla när man får något konkret att tänka på också! Vädret var heller inte fel med strålande sol! Efter paddlingen blev det lite simning med Ekita ut till bryggorna som ligger mitt ute i vattnet. Eftersom Ekita vägrade simma dit själv (hon är duktig på att simma men gillar ej att simma) så skulle vi försöka locka henne men icke sa Nicke. Då försökte jag ta med henne ut men jäklar vad hon sparkade mig på höftböjaren. Ser ut som riktiga rivmärken på låren, men det är verkligen inget på utsidan, måste ha blivit som blåmärken på insidan istället.

Efter sim slog jag en signal till Chanida, åkte hem och packade ihop lite mat och drog iväg till Sidsjön. Där låg vi och slappade i några timmar, så skönt så skönt! Hade definitivt somnat om jag inte haft nån att surra med :) Sedan iväg och handla mat och iväg hem för att småfika lite macka innan andra passet. Detta blev lvg cykel, backintervaller i Södra. Jag känner dock att en behövd vilodag börjar närma sig då jag lyckades cykla på samma tider med lvg:n som med min MTB. Hmmmm? Nu har vi käkat sen middag (tacotortillas!), fikat glass med vattenmelon och varit ute på prommis med Ekita. Känner att John Blund börjar närma sig då Bodil dyker upp för träning kl 9.00 imorrn.

Fy fasen vad mycket jag skulle vilja hinna med, men det går bara inte. Har massa småfix på min göra- lista, men det gäller verkligen att ha "bara- vara" dagar också, annars är det inte bra. Jag lurar nästan på att ta 2 vilodagar på raken mån, tis då jag efter jobbet ena dagen bara kan vara hemma och kika på tv och ta det lugnt och andra dagen fixa med sånt på göra listan (städa förråd, tvätta cykeln, sätta sista lister etc etc). Sedan skulle jag behöva hälsa på släkten också. Ja, alla har vi vårt livspussel!

Av Caroline Jakobsson - 15 juli 2009 21:55

Måndag blev semesterdag med mycket fix. Då vi kom hem sent på söndag natt (kom i säng vid ca 4.00) så blev det först en sovmorgon. Resterande del av dagen tvättade jag kläder, fixade saker, tvättade bil, tränade 70 min MTB etc.

Tisdag blev heldag jobb följt av lite slapp och sedan fika hemma hos Bodil och Henrik.

Idag onsdag bestämde jag mig typ 20 min innan avfärd att köra Öbackalufsen i Härnösand. Ljumsken har så fruktansvärt konstigt nog känt bättre efter Fraenarittet, då jag hade som mest ont. Det var inte alls skönt att cykla MTB, särskilt inte i skogen så jag väntade mig låång rehabtid efter det loppet. Så blev det dock inte.

Hur som helst. Tillbaka till Öbackalufsen. Banan var strax över 5 km lång och underlaget var mjukt terrängspår (bra för benhinnor) blandat med lite lite stig. Kuperingen var ganska platt följt av kuperat följt av ganska platt igen. I mitten var det en uppförsbacke på kanske 300 meter där jag direkt kände att mina ben var ganska så sega efter 3 dagarstävlingen. På platten kände jag mig ändå hyffsat pigg, vilket var skoj, men benen ville inte riktigt springa det tempo jag ville.

Tiden på terrängbanan blev 21.19 och med det var jag en bra bit efter Eva- Britt Karlsson som vann på 19.50- 55 (tror hon sa den tiden till mig). Hade jag kutat på höga 20 hade jag varit nöjd, men nu ville jag mer. Tiden räckte iaf till en 2:a plats bland kanske 10 tjejer som sprang (kan ha varit fler också). Nu längtar jag efter att komma igång lite mer med löpträningen igen efter benhinneavbrottet så jag kan se om jag kan göra sub 20 på en platt asfaltsbana i år! Lite skrämmande är dock att jag kände ganska mycket av benhinnan efter 3 km in i loppet. Jag har suttit med isklamp nu och försöker stretcha ut så gott det går. Hoppas jag inte får mer skit nu bara, det räcker nu!

Nedan bild på mig från Midsund triathlon där jag var 2:a efter Kari Vikhagen Gjeitnes. Bilden är tagen av journalisten Hugo Tingsvoll.

Av Caroline Jakobsson - 15 juli 2009 21:44

Söndag

Sista tävlingen som var sagt ett 52 km långt MTB lopp. Detta år var sträckningen lite annorlunda från första året så från början var det mycket mera terrängcykling än tidigare. Bland annat cyklade vi över seeega myrar. Jag kom iväg bra i starten och låg hela tiden tillsammans med tjejerna som blev 1:a och 2:a. Efter ca 15 km rann dena ena tjejen (som som blev 2:a) iväg litegrann medan jag körde ungefär som tjejen som vann. Vid 20 km låg jag i hennes klunga, men lyckades tappa klungan och kom aldrig ikapp. Synd att jag inte var stark nog att hänga på dem. Istället fick jag köra själv från 20 km till 30 km över lååånga raksträckor på grusväg i motvind. Detta tog verkligen musten ur benen och jag började känna mig mer och mer tom. Vid 30 km kom en anann kille ikapp mig och vi växeldrog tills 40 km då jag även tappade honom med ett tiotal meter. Det var just då vi svängde upp på den sista grusvägen med flera kliometers stigning tills toppen. Här var jag så tom i kroppen att jag trodde jag skulle ramla av cykeln ett tag. Slängde i mig den sportdryck jag hade kvar och tryckte i mig en koffeingel från Enervit. Jag tyckte faktiskt att det brjade lossna trots fortsatt brant stigning och jag kunde passera några killar som cyklat om mig i början av stigningen. Sista 6 km på asfalt så hade jag turen att komma med en kille som för mig höll ett bra tempo. Jag låg mycket bak i rygg på honom och fick en hyffsat skön sista resa mot min 3:e plats.

Jag känner mih nöjd med min placering, men är inte riktigt nöjd över att det blev så mycket tid som rann iväg. Tjejen jag tappade vid 20 km vann alltså tävlingen och hon var över 7 min före mig i mål (jag hade 2.14.58) Himla synd jag inte var stark nog att hänga med i klungan utan hamnade solo. Men, men bara träna mera. Inget annat man kan göra!

Sammanfattningsvis är jag riktigt nöjd med Norge- trippen. Jag drabbas mycket mycket av skador och ligger bara på halva träningsmängden mot för tidigare, men ändå känns det som jag kan prestera hyffsat emellanåt (subjektiv jämförelse alltså). Hoppas min träningsallergi trappas ner så jag får börja tävla/träna aningen mer eller iaf kunna träna som jag gör nu fast utan lika mycket avbrott. Det är jättesvårt att kunna uppnå förbättring när jag aldrig får någon kontinuitet i träningen.

Av Caroline Jakobsson - 13 juli 2009 22:38

Skidsports hemsida kan ni här läsa om resultat från tävlingarna i Norge. Jag och Andreas finns också med på Sundsvalls Tidnings hemsida, där en gammal bild från 2005 är inlagd. Fler bilder från Norge finns nedan.

Så till tävlingen.

Fredag

2 km motbakkelöp, 680 höjdmeter = 34 % snittlutning! Brant!!! Det hade innan tävlingen regnat hela dagen och när vi skulle starta var det regn i luften, men vi fick inget på oss. Att det var lerigt var det dock inget tvivel om. Jag bestämde mig sista timmen innan start för att va tusan, jag kan lika gärna testa att köra eftersom det kostade ca lika mycket att anmäla sig 2 dagar som att anmäla sig 3. Kan jag inte vara med så kan jag inte. Jag måste dock erkänna att det INTE kändes vidare bra i ljumsken ens när jag promenerade utförs/brant uppförs.

Så går starten och jag börjar loppet i mitt eget tempo. Kommer in i en bra takt där jag ligger precis på gränsen av det jag klarar av att hålla. Jag kommer en bit på väg och det blir bara brantare och brantare och brantare. Jag tappar den ena tjejen ur sikte och tappar en lucka på ca 20 m till tjejen framför. När det blir ännu brantare tar jag tag i träden på väg upp samt i backen och drar/puttar mig upp för att spara benen. Vid 1500 m börjar jag känna mig trött, men jag tar ändå i det jag kan. Då tjejen framför inte drar iväg längre så försöker jag göra allt för att täppa till luckan, men ändå klara av att hålla i till mål. Så med kanske 250 meter kvar till mål så kommer jag ikapp och går om och precis där står Andreas och hejar och skriker på mig. En annan tjej närmar sig också bakifrån och jag gör allt för att hålla dem bakom mig. Jag höll på att springa fel väg till mål, men i sista sekund kommer jag rätt och lyckas knipa 6:e platsen med 1 sekund.

Så summa summarum på Norges brantaste motbakkelöp; Nesaksla Rett Opp blev jag 6:a. Det resultatet är jag nöjd över med tanke på mina benhinne/benproblem och alla andra skadeproblem som gör att jag ligger på halva träningsdosen mot förut. Jag har heller inte kroppen för att kunna prestera på ett motbakkelöp, där all vikt ska transporteras uppåt, uppåt. Jag är trots det stora avståndet fram nöjd med dagen och jag lyckades trots det dåliga vädret förbättra mig med 3 minuter från år 2007. Det är ganska mycket det med en sluttid på ca 33.20 Vann överlägset gjorde elitlöparen Karoline Bjerkeli Grövdal på 25.54 (hon var ENDAST 2 minuter efter Andreas!!!) och 2:a blev Kari Vikhagen Gjeitnes, en norsk längdåkare som är med i skidlandslaget, på 29.35

Lördag

Sämre ljumske idag, men jag bestämmer mig ändå för att köra. Själva triathlontävlingen var den tävling jag på förhand var mest sugen att köra. Banan bestod precis som fjolåret av 7,5 km bergslöpning, 22 km cykling (MTB) och 200 m simning. Alla startade vid havet för att sedan bege sig till Digergubben 527 meter över havet och därefter ner till växlingen till MTB. Efter cykelsträckan simmade vi 200 meter i det kalla Atlantvattnet, vilket för dagen uppmättes till ungefär 13 grader. Kallt!

Jag började i mitt tempo och kände mig riktigt pigg så jag sprang om flera på vägen mot den brantaste stigningen. Väl där fick jag syn på 3: an från gårdagens motbakkelöp. Jag lyckades ta mig ikapp i rygg, men när det allra brantaste började så fick jag släppa en lucka. Den luckan kämpade jag febrilt för att hålla så att den inte växte. På toppen kom jag på 5:e plats och väl där började den bökiga nedförslöpningen. Löpningen var mycket värre än vad jag kunde komma ihåg, stenskravel överallt!!!!, men kroppen oerhört mycket piggare än vad jag någonsin kunnat ana. Jag höll igen lite i början, sedan började jag ta placering efter placering. Sprang förbi några killar och kom ikapp en tjej. Sprang också om en OL tjej som stukat foten. Kroppen kändes riktigt pigg och mot slutet kom jag även ikapp 3:an från gårdagen och sprang om henne. Växlade som 2:a till MTB efter Kari Vikhagen Gjeitnes, men henne såg jag aldrig i sikt under löpningen, bara i början där hon drog iväg direkt.

Ut på cyklingen solo och jag kämpade så gott som det gick för att hålla bra fart. Jag körde om ett antal killar/gubbar under cyklingen och på slutet med kanske 5 km blev jag ikappåkt av 2 killar som jag sedan växeldrog med till simningen. Innan dess hade jag kört nästan hela cyklingen solo och försökt nöta på så gott som jag kunde. Så kastade jag av mig hjälmen och av med skorna och sprang ner i det 13 gradiga vattnet. Chocken fick mig att hyperventilera direkt, men med en gubbe framför mig fanns ingen tid att förlora. Jag simmade om efter ett antal meter och kom sedan in i en mer behaglig andning (om man nu kan få en behaglig andning i ansträngning kombinerat med iskallt vatten). Helt plötsligt ser jag en tjej framför mig i vattnet som kliver upp och springer till mål. Det var Kari som gick i mål dryga minuten före mig. Jag sprang lite senare över mållinjen som mycket nöjd 2.a Kroppen kändes kanonbra och det gör mig jätteglad. Drömscenariot hade varit att ha haft en klunga att åka med, då hade jag kanske kunnat utmana på allvar, men det får jag aldrig veta. Vad som inte kändes så bra var min ljumske som jag allvarligt talat trodde skulle gå totalt sönder på löpningen. Det var inte alls skönt att springa utför stenskravlet i full fart med en om vartannat ilande/huggade ljumske. Dock höll kroppen ihop och det är jag mycket glad över.

Mycket glad är jag också över att jag förbättrade mig med ca 5 minuter från tidigare år. Superkul.

Sista MTB- tävlingen får ni läsa om imorrn för nu måste jag sova! Go natt på er alla :)

STORT GRATTIS till Andreas som gjorde superresultat med resultatserien 1-1-2. Läs mer på hans blogg.

Av Caroline Jakobsson - 13 juli 2009 13:01

Kom hem seeent i natt. Tur jag hade tagit semester från jobbet även idag, annars hade det blivit jobbigt. Gick i säng vid 4.00 ungefär och brukar vanligtvis kliva upp vid 6.

Norge- resan var superkul och det gick helt över förväntan!!! Kom 6:a, 2:a och 3:a, mer om det senare...Klart bäst gick det på Midsund triathlon då jag kom 2:a, lite mer än 1 minut efter Kari Vikhagen Gjeitnes som är med i norska skidlandslaget. Var superkul verkligen, allra bäst gick utförslöpningen då jag sprang om 2 tjejer samt på cyklingen, där jag fick ligga och dra själv nästan hela loppet. Jag kände mig jättestark, vilket var superkul.

Det enda som inte var bra var att jag trotsade min ljumske...men är huvudet dumt får kroppen lida. Jag ville verkligen vara med på detta eftersom det är den enda riktiga tävlingen på planeringen för mig samt att jag tagit semester sedan länge för att åka just på denna tävling. Får kanske sota för det en bra tid framöver, det får visa sig.

Kommer skriva mer ikväll.

Av Caroline Jakobsson - 9 juli 2009 11:35

Jag har tagit semester sedan länge för att åka till Norge på årets Tour de Romsdal (www.tourderomsdal.no)! Härligt, härligt såvida man inte prickar in en ny skada precis vid avfärd. Har nu på morgonen varit ute och sprungit i 1 tim och 50 min innan låååång bilresa på 8 tim. Tro på fasen att ljumsk- jäveln ska besvära mig en massa trots att jag tagit det cool- lugnt i veckan med träning. Jag som trodde jag var på G denna säsong och att skadorna börjat tagga ner sig. Så fel man kan ha.

Men lagen om alltings jävlighet ska alltid gälla för mig. Ähhh, nu åker jag och får se om även jag ställer upp på någon av tävingarna för träna det ska jag banne mig göra. Träna bort skiten kanske går när det inte fungerar att vila. Är så less och avundsjuk på er som kan ta träning för givet, det måste jag erkänna.

Jag ska iaf ta massor av bilder i Norge så titta in sedan får ni se vad otroligt vackert det är!

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag