Alla inlägg under mars 2009

Av Caroline Jakobsson - 21 mars 2009 12:35

Idag har jag varit ute och tränat i 2 tim och 35 min. På em väntar styrketräning. Dagens pass blev det löpning i 75 min på stigar uppförs.....ingen bra idé om man vill få ett normalt löpsteg. Skaren bar mig inte så jag sjönk igenom titt som tätt och trots ganska hög puls så var farten jättelåg. Efter ett tag gav jag upp och vek av på en stig så jag kom ut på elljusspåret. Avslutade med att springa elljusspåret upp till Södra för att därefter byta om i bilen till skatepjäxorna Andreas tagit med dit upp. Jag avslutade med skidor skate i 80 min och passet blev som sagt drygt 2,5 timmar total effektiv tid. Ekitan var med mig på löppasset som jag uppskattade bli ca 60 min i förväg, men som blev längre. Sedan fick hon sätta sig i bilen medan jag åkte skidor. Nedan är 2 bilder på oss från idag.


Efterlyser fler som vill köra långpass på helgerna. Tiden går fort med sällskap och man slår lätt ihjäl en 3- 4 timmar utan att det känns vidare lång tid. Kom igen nu :)


Hoppas ni får en trevlig helg också!

Av Caroline Jakobsson - 21 mars 2009 12:11

Mycket är tankspritt nu, hoppas det ska lösa sig till veckan... Ons tränade jag inget utan var social med vår gäst som sov över här för operation i stan. Tors åkte jag upp med Andreas efter jobbet och körde nästintill 2 tim skidor på Södra (111 min). Det blev efterlängtade intervaller och jag kan säga som så att det brändes bra i luftrören. Första gången år 2009 som jag hade ordentlig blodsmak i munnen :) Dessutom satt ansträngningshostan kvar under fm dagen efter, dvs igår. Under passet blev det 2 backintervaller i Hotellbacken, sedan 2 backintervaller i långbacken som går bredvid uppför på 2,5:an, sedan 1 backintervall i backen på 2,5:an. Totalt endast 5 intervaller, men jag körde istället på ganska hårt.


Tiderna i hotellbacken skiftade med 2 sekunder; första gången 3.06 och andra 3.08 Tiderna i långbacken låg kring 1,5 min och tiderna i 2,5:an backen runt 1 min. Bra pass blev det och benen var stumma av mjölksyra precis efter intervallerna. När det gäller hotellbacken startade jag här: Efter den långa raksträckan kommer en kulle, ca 50- 100 m längre fram kommer en s- kurva, dvs innan allt det branta börjar. Jag startade vid den stolpe med oranga band mitt i s- kurvan. Målgång är när man har passerat kurvan förbi slalombacken och når en platå. Där finns en stolpe jag går i mål vid. Start på långa backen är vid stolpen innan det stora trädet som står alldeles vid spåret och målet är spårkorsningen där man viker in för att komma till Ängen. På 2,5:an backen är starten vid första stolpen efter kurvan längst ner och målet är spårkorsningen där man viker av mot parkeringen etc.


Så nu vet ni om ni vill köra likadana och skratta åt hur långsamt jag åker :) Allvarligt talat så börjar det faktiskt kännas bra i 3:ans växel, men 2:an.....som man åker med när det brantar till uppförs....där har jag långt kvar. Jag får inte ut kraften utan det känns som att jag faller ihop och står och stampar på samma ställe. Därmed är det ännu viktigare att köra intervaller uppförs emellanåt för det är när man ska försöka göra allting fort som det inte känns bra.


Fre blev det latisvila...igen....jag tog mig bara inte ut fast jag hade planerat det. Var jättetrött efter att ha jobbat till över 17, sen middag på det och sen fastnade jag som en segis i soffan. Igår var jag också på simrehab med Ekita igen. Efter 10 veckors intensivt simmande (och slut på försäkringsperiod) så kör vi nu 1 gång varannan till var tredje vecka för att bibehålla och dessutom mäta och kolla att hon behåller muskulaturen på den dåliga höften.


Av Caroline Jakobsson - 18 mars 2009 20:57

I söndags blev det först 1 tim och 20 min löpning med Bodil. Mitt ena knä har givit mig små varningar av all skateåkning på sista tiden så jag vågade inte springa nått mer för säkerhetens skull. På em blev det 20 min rodd på gym, därefter följt av styrketräning av hela kroppen samt Andreas magstyrka. Totalt 60 min effektivt blev det.


I måndags var jag faktiskt aningen sliten efter träning tis, ons, tors, fre, lör och sön så den dagen var på förväg vikt på vila. Likaså tisdagen. Har haft småkänningar hela dagarna, "livsfarligt" för mig att vila, då kommer skiten ;) Jag har känt av både knä, fot och axel. Idag ons ska jag ev snart ut på joggispass, annars blir det faktiskt 3- dagarsvila. Uscha, vad dåligt samvete jag har... Dock vet jag att det är vilan som bygger kroppen, men 3 dagar känns i längsta laget. Imorrn är det planerat dubbelpass *längtar*.


Ha det så hörs vi!



Av Caroline Jakobsson - 14 mars 2009 19:47

Har haft fina träningsdagar denna vecka och haft mycket annat trevligt också. Igår blev det jobb, sedan lunch på stan med en multisportbekant till mig och Andreas. Efter det gick jag på stan med Jenny och därefter blev det träning på Södra. Vi körde 70 min skate i fint distanstempo för att sedan komma hem till dukad middag på bordet gjord av Andreas. Det blev sallad med tomater och fetaost samt tacotortillas (specialrecept av farmor som Andreas har fått). Älgfärsen gjorde hela rätten väldigt god och inte fettdrypande som vanlig färs lätt kan bli. Mums, mums blev det. Efter middagen hade jag och Andreas en lugn hemmakväll framför en film.


Idag startade jag och Bodil vårt pass 08.00 Det blev ett lugnt och fint distanspass i form av combipass. Först åkte vi skate i 2 timmar och 20 minuter för att sedan direkt byta om till löpskor och springa i 1 tim och 10 min. Totalt 3 tim och 30 min! Bodil avslutade passet med att ta en joggis hem i kanske 15 till 20 min så hon var värst i dag :) Solen kom fram efter ett tag och vi var verkligen sugna att fortsätta, men många gånger ska man ge sig i tid faktiskt. Särskilt när vi inte sprungit så långa pass på sista tiden.


Själva känslan på passet idag var omvänt. Började med att jag kände mig seg, flåsig och kraftlös i överkroppen till att det hela tiden kändes bättre och bättre. Var nog som piggast på slutet faktiskt. Skönt att man kan känna så! Medelpuls på passet blev 128 avg, perfekt för distans. Att Bodil var så duktig på att påminna om vätskeintag var säkert en bidragande orsak till varför det kändes bättre på slutet än i början. Vi drack varje 30 min samt intog både bar och gel. Fin, fint! Älskar verkligen Enervits cola- gelar!


Nu på em har vi tvättat bilen grundligt; dammsugit den och tvättat och torkat alla dörrlister, all inredning etc etc. Superfräscht blev det! Har också sovit på em för ett bra tag efter passet, när jag hade ätit lunch etc, då kom tröttheten. Sov säkert 1 tim på soffan :)


För se vad det blir imorrn. Kanske klassiskt, kanske löpning eller cykling. Sen blir det definitivt vila på mån. Måste spana på ett träningsschema också som jag kan följa för nu har det blivit lite hipp som happ efter Tjejvasan. Viktigt att schemalägga både träning och vila! På tal om planering så planerar vi också en tjejhelg i Storulvån i mitten av april med massa roliga toppbestigningar och hyrning av randonné utrustning :) Ser fram emot det!


Vi syns i spåren!

Av Caroline Jakobsson - 12 mars 2009 22:39

Idag blev det ett morgonpass 07.30 Körde intervaller skate samt stakning på Södra. Total tid 1 tim 45 min. Efter det fix samt deltidsjobb. Lurade på att åka ett till pass på kvällen, men hoppade av i sista sekund när jag ännu inte hunnit smälta maten + en massa fix hemmavid. Nu har jag tvättat 6 tvättar, dammsugit, torkat golv, vattnat blommor, dammtorkat etc etc. Puuuh, men vad skönt när det är klart.


Måste bara säga en sak. Idag hade jag ett möte med renen på Södra. Jag stod still ett tag och den kom närmare och närmare med små etapper åt gången. Efter ett tag stod renen bara ca 5 meter från mig och tittade ner i backen. Ilade lite i mitt hjärta när jag såg hur ledsen renen ser ut.... Ledsen eller väldigt trött för jag känner igen blicken från Ekitas ögon när något är tokigt. De har likadana bruna stora ögon. Säkert känner den sig vilsen på Södra och längtar efter flocktillhörighet. Iaf något jag tror. Tufft är det i naturen.


Imorgon blir det förutom deltidsjobb och fix även lunch på stan med en multisport- bekant som är på besök i Sundsvall samt ev lite shopping (titta ska jag iaf göra) till mitt nya deltidsjobb. Em träning med Jenny som det ser ut.


Nu är det dags för kvällsfika, ha det så gott!

Av Caroline Jakobsson - 11 mars 2009 22:18

Vilken dag det varit idag. Ovanlig dag för mig och många, många saker på agendan. Med dålig planering lyckades jag inte få i mig något från frukost 07.00 till middag vid 18.30 Det hände verkligen saker i ett och vissa saker var oplanerade, därför blev det som det blev. Inte bra, men får se det som att veta hur kroppen reagerar på sådana saker. Faktiskt helt okej, även om det låga blodsockret fick mig lite smågrinig sent mot eftermiddagen. Viktiga är dock att kostintaget i övrigt ser bra ut, då räknas inte denna dag i mängden.


Ikväll fick det bli ett 30 min joggpass med Ekita för att testa vaden. Den höll, men det känns lite småstelt fortfarande så inga intervaller blir det på agendan ännu. Dessa får köras på skidor skate eller cykel. Måste ta tag i och göra en riktig planering nu också, efter Tjejvasan har det mest blivit träning efter tycke och smak.


Jag och Andreas har tidigare spanat på vårt tävlingsprogram till sommaren. Jag hoppas jag kan vara med på en del tävlingar medan Andreas räknar att kunna vara med. Första tävlingen som det ser ut nu är Kälagotte den 24 maj i Hammarstrand/Ragunda, en fin tävling som jag gärna tipsar om. Först och främst kommer jag dock köra Tynderöcupen den 21 mars om jag inte är skadad då. Spännande är också att se vad Nordic Bet Adventure Race är för tävling. Mkt prispengar som det ser ut som iaf. Hoppas mer info kommer ut.  


Vi kanske syns på någon av tävlingarna!

Av Caroline Jakobsson - 10 mars 2009 12:52

Dagens träning innebar ett lugnt skatepass på Södra TILLS jag träffade Andreas som skulle köra intervaller. Han kom då på att vi skulle tävla mot varandra i skateimpulser. Självklart hakade jag på, bra med sparring för honom och bra för mig att kunna köra impulser och träna på att åka fort utan att stypa. Självklart fick jag försprång. Först startade jag kanske 30 m före honom när vi åkte längs bara ena långsidan. När vi sedan körde hela Ängen som skateimpuls fick jag säkert starta 60 m före honom. Andreas körde precis om mig på de 2 första, sedan fick jag ta honom på några. Är ju kul att småfajtas lite. Måste verkligen träna på det där att sträcka fram benet för de första två så var det verkligen målfoto,men Andreas slängde fram sitt ena ben alldeles vid stolpen så han vann!


Även om detta är rent på skoj så kan det vara bra att småtävlas lite, särskilt om man ofta kör själv. För Andreas är det verkligen viktigt med sparring då han tränar så pass mycket själv. Bäst förstås att köra med någon jämlik eller helst lite bättre, men i brist på det får han nöja sig med mig och istället försöka jaga ikapp mitt försprång.


Passet avslutades med att Ekita fick vara med i 10- 15 min och springa. Hon älskar verkligen att kuta, men vi måste vara så observant på henne så att hon inte börjar snedbelasta igen. Nu har hon slutat med smärtlindring och antiinflam så det gäller att ha huvudet på skaft. Vi ska försöka få in mer och mer "vanlig" motion för henne, det blir dock inget lek med andra hundar eller draghund. Målet är att hon iaf ska kunna vara med och springa bredvid oss i framtiden på en del pass *hoppas*.


Höres!

Av Caroline Jakobsson - 8 mars 2009 21:29

Blev bara skit med vaden efter att jag slet upp bristningen. Jag tappade motivationen lite och vilade både tors och fre. Var även på jobbintervju på fre som jag tyckte kändes bra.


På em så funderade jag verkligen på Åre- resan. Var så sugen att åka upp, men Andreas ville ha en lugn hemmahelg efter alla bortahelger. Eftersom jag ändå inte kunde vara med och tävla Duvedsrajden jag anmält mig till p.g.a vaden så velade jag fram och tillbaka om jag skulle åka upp själv. Slog en pling till Chanida och som så många gånger så hakade hon på! Hon är verkligen otrolig på sådant, helt spontan och behöver inte planera och fundera i dagar. Ringer jag samma morgon och frågar om hon vill kuta distans i 3 timmar så brukar hon ofta kunna hänga med fast hon redan varit iväg på ett spinningpass.


Så lör morgon före 7.00 rullade bilen hemifrån. Vi tog sikte på Vålådalen efter tips från Micke. Väl där så var det längsta spåret som var skatepreppat 10 km. Vi drog då iväg på ett mini- äventyr istället. Utgick från skidstationen och åkte rakt upp på fjället. När skatespåret tog slut efter konstant stigning i säkert 2 km bara uppför så började vi åka skate obanat ute efter led. Vi blev mer och mer taggade att nå Ottfjällets topp trots tilltagande vind! Efter 90 min nådde vi toppen på 1265 m över havet, vi fick dock gå sista biten p.g.a stenar, blåst och brant lutning. Medelpulsen upp var 153 slag/min, trots att det knappt kändes som man tränade. Kan tänka mig att det blir så när man borrar ner huvudet och bara går och koncentrerar sig. Emellanåt var det skare, men emellanåt drivsnö och mjukt. Åreskutan ligger på ca 1400 m och där blåste det 29 sekundmeter så kan tänka mig att det var liknande där vi var. Jag ramlade en gång av blåsten och började glida neråt, så mycket blåste det. Skidorna fick man hålla tätt intill sig, annars var det lätt att känna som att man drogs lite iväg. Med tappad känsel i öra och kind började vi sedan vår tur med skateskidor ner från Ottfjället och det var inte det lättaste. Efter att ha kommit ner åkte vi Sapporospåret tror jag det heter, sedan Milspåret och ett kortare spår.


Sammanlagt blev passet nästan 4 timmar skate, mitt längsta skidpass i träningsväg!


Kvällen blev lugn och vi träffade både Bodil, Henrik, Micke och Erica (bilder nedan) på Holiday Club för lite snack och "fika", dvs godis. Bodil fyllde ju 30 år! Grattis :)


Mogornen efter blev det 30 km skate i Björnen som tog 2,5 timme. Efter det titt i butiker i Åre, sedan hemfärd.


Det var min helg det! Skönt att variera träningen med lite distanspass i lugnt tempo, det har blivit mycket intervaller på sista tiden. Jag kunde dock bara åka skate p.g.a vaden. Härnäst planerar vi för tjejhelg i Storulvån den 18- 19 april med massa roliga toppbestigningar. Sol önskas starkt!

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards