Alla inlägg under januari 2010

Av Caroline Jakobsson - 28 januari 2010 21:16

Det går långt mellan gångerna nu i uppdatering av träningsbloggen, men det kommer bli bättre, jag lovar.


När det gäller Södra Runt så gick det fruktansvärt över förväntan. Jag har sovit alldeles för dåligt på sista tiden och snittat med sömntimmar jag inte trodde skulle vara möjligt att överleva med. Kroppen kändes dock ganska pigg och jag kunde åka i mitt eget tempo. På grund av en krånglande fot (den där förmodade broskbiten i fotleden) så vilade jag 3 dagar under veckan vilket kanske gjorde susen och var behövligt för mig. Jag testade köra lite intervaller under mitt 90 min långa distanspass på lördagen och bestämde mig då för start även om foten strejkade lite granna. Dock vågade jag inte ställa upp på 40 km, utan det blev 20 km slingan.


Starten gick och jag försökte ta häng på de två snabbaste tjejerna. Efter lite rabalder då jag körde in i en gubbe som ramlade och blev stängd bakom en annan som åkte lite för sakta kom jag ikapp tjejerna och åkte med en av dem (Anna Nyqvist från Stockvik) resten av loppet. Jag tyckte jag kände mig ganska pigg, men hade lite tjuvsläpp uppför. Det gick dock utmärkt att springa utanför spåren i de brantaste backarna så allt fungerade fint. I backarna upp från Sidsjön till Södra hade jag svårt att avgöra vem som hade mest krafter kvar av oss och jag bestämde mig för att åka så lugnt som möjligt till ganska nära slutet på backarna och där göra ett försök. Dock kom en annan kille ikapp oss nere i gropen på oranga 5 km så när han åkte om tog jag rygg på honom och fick då en lucka jag höll till mål. Superkul och skoj med tävling och dessutom när kroppen ändå fungerade tillfredsställande och överraskande bra.


Resulatlista (jag slutade 1:a av 21 damer i 20 km- klassen)


Denna vecka har dock inte varit lika överraskande och bra. Sena nätter, mycket att fixa vid sidan om och att jag ändå försökt hålla i träningen har gjort att min ackumulerade sömnbrist kommit ikapp mig. Har vilat andra dagen på rad nu och ska försöka sova ikapp missade timmar så att jag återfår lite krafter i kroppen och att tungheten i huvudet släpper. Vad det blir till helgen har jag inte bestämt, kanske jag skippar Bror Viklunds lopp till förmån för lite återhämtning och packning. Jag ska i alla fall träffa en vän jag inte sett på länge på lördagen (träning och middag) så det ska bli superkul.


Måste bara säga att jag är sååååå glad jag köpte en fyrhjulsdriven bil!!!! Yes! Bra beslut. Bara tuta och köra och lägga i växeln medan andra står och skjuter på sina bilar och kör fast. Smågatorna är nema problema! Nu är det bara så att någon jävel tycker att jag ska få mer att göra i min vardag än jag redan har så de har försökt bryta upp min förardörr på bilen. Idioter det finns!!!


Nä, nu blir det sova för andra gången ikväll, sedan upp och jobba och välbehövlig helg. Det kan bli tävling i helgen och det kan bli utan. Med huvudvärk blir det definitivt utan. Kroppen ska tas hand om :) Hur som helst kommer jag ladda för Medelpad Classic Ski där planen är 46 km om kroppen tillåter! Men innan dess lovar jag uppdatera!



 

Av Caroline Jakobsson - 11 januari 2010 19:53

Japp, då är skidsäsongen igång.


Med en superhärlig försäsong träningsmässigt med flera läger i Bruksvallarna kände jag mig oerhört på G och grundtränad. Därefter har december blivit riktigt dålig träningsmässigt med kanske 1 pass varannan dag istället för ca 1 pass om dagen blandat med dubbelpass i bland. Men, men så kan det vara ibland.


De pass jag kört i december har varit blandade med intervaller på löpband, skateintervaller, löp distanspass, något enstaka styrkepass etc. Det var därför med skräckblandad förtjusning jag ställde mig på startlinjen på Våffelrännet igår. Jag förväntade mig att vara fullständigt under isen, men det gick bättre än förväntat.


Jag hade verkligen behövt en enda och härlig sovmorgon på lördagen och därefter skidfix och lite softande. Istället blev det tidig avgång till Stockholm med tåg för att köpa en bil och därefter resa hem. I veckan (eller rättare sagt senaste 4 veckorna) har väl sömnsnittet legat på 4 tim/natt och matintaget på lördagen blev helt åt skogen när jag glömde bort att käka något mellan frukost kl 7 och middag kl 18. Hur som helst är jag en bil rikare och jag är riktigt nöjd med den än så länge :) Bara hoppas den håller ihop och fortsätter att gå som en klocka som den hittills gjort.


Så tillbaka till Våffelrännet. Jag valde att köra 20 km klassen och starten blev uppskjuten 1 tim. När vi startade var temperaturen runt ca -17. Jag kände mig oerhört pigg i kroppen pulsmässigt (tacka alla skidgångstjejkvällar!!!), men på andra varvet började krafterna främst i överkroppen att sina. Jag hade kunnat fortsätta en bra bit till, men det gick liksom inte att kräma ur mer kraft i kroppen för att åka fortare när jag kände sig kraftlös. Jag är dock nöjd med min insats och nu ska jag försöka hitta en bra struktur i vardagen så att jag orkar med att köra på med lite mer träning igen.


Resultatet då? Jo, jag vann damklassen med endast två tjejer på den långa banan. Jag varvade även som första dam i korta klassen (10 km). Synd det är så få tjejer som ställer upp. Hoppas verkligen det blir fler. Resultatlista hittar ni här:


De närmasta två veckorna ska ägnas åt lite träning, sedan drar det igång på allvar för alla de som är förberedda eller inte.


24/1 Södra Berget Runt

31/1 Bror Viklunds Lopp

7/2 Medelpad Classic Ski

14/2 Fiskarrennet

21/2 Njurunda Runt

27/2 Tjejvasan


(så som jag kommer ihåg planeringen i mitt huvud)


Vi syns kanske i spåren!





Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards