Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

Solig dag

Av Caroline Jakobsson - 14 februari 2009 21:51

Idag var allt en solig dag, både vad gäller vädret och min kropp.


I måndags hade jag ont i både hälsenan och i fotleden igen efter all min halkning på Bror Viklunds lopp i Lucksta innan jag bröt (DM). Tisdag körde jag ett kort pass skate, där jag inte kände så mkt alls när jag åkte skate men det gjorde ont när jag gick i pjäxorna. Självklart blev det såklart sämre efteråt. Onsdag hade jag ont i fotleden bara jag gick en kortare promenad. Torsdag hade jag också lite ont i fotleden. Vilade alla dessa dagar. På ons kväll började jag också känna att jag fick ont i halsen. Jäkla skit tänkte jag, men blev ändå inte så orolig eftersom jag inte kände några förkylningssymptom i övrigt. Pressade i mig mitt lilla specialförråd av medikament och när jag vaknade på torsdagen var allt bra. Otroligt vilken imminförsvar jag fått den senaste tiden (peppar, peppar ta i trä). Senaste gången jag var förkyld (inte bara småkrasslig) var i juli eller augusti 2007. Det är fint det. Ni som är avundsjuka på det ska bara veta hur mycket skador jag istället får. Då tycker jag att jag är värd ett bra immunförsvar ;)


Fre testade jag åter igen ett kort pass skate, eftersom jag så gärna ville tävla denna helg. Skatepasset fungerade fint och jag beslöt mig därför för att testa köra Njurunda Runt idag. Var så sugen på att köra den långa banan (blir alltid det), men med tanke på min hälsena, min fotled och Tjejvasan nästa lördag så vågade jag inte det. Jag hade ingen aning hur fotleden skulle kännas vid klassiskt så jag går hellre miste om 250 sek än de nästan dubbla som den långa banan kostade om jag skulle behöva kliva av.


Så, blev att jag åkte 19 km. Banan var hur fin som helst! Det enda man skulle vilja ha är hårdare spår så stavarna inte sjunker ner så mycket. Dock kan man ju lösa det med större trugor, men Andreas (materialfixaren) är borta just nu med all utrustning så det blev inget av det. Jag försökte öppna ganska så hårt (relativt till min förmåga såklart) och kände mig ganska flåsig när jag väl kom upp till myrarna. Två herrar gick iväg från start och dessa hade jag inte en suck att hänga på. Efter stigningarna kom en tjej ikapp mig och jag drog åt oss ett tag (tills ca 4 km skylten om jag inte minns fel). Därefter klev jag åt sidan och lät henne åka före mig stället. Resterande del av loppet körde vi tillsammans. Hon drog ganska länge, sedan gick jag om uppför och då hakade hon på mina bakändor och så drog jag ett tag. Sedan släppte jag förbi henne igen och åkte i hennes bakändor mot mål tills 2 km var kvar. Sammanlagt drog hon mer än mig under loppet. Att ligga bakom går mycket lättare, särskilt om det blåser lite vind som det gjorde idag på myrarna. Uppe på myrarna var det så lättåkt också att vi åkte och pratade lite med varandra om tidigare tävlingar, kommande Tjejvasan etc. Svårt att ligga på med hög puls på styrkestak när man ändå ska orka 20 km till mål. Till sist så sparade jag på mig så mycket krafter att jag kunde göra en rejäl tempoökning (som Andreas har lärt mig) så de sista 2 km försökte jag köra på ganska hårt (relaterat till mig nu igen). Jag var lite orolig att hon skulle haka på eftersom jag inte fick en tillstymelse till lucka uppförs när jag ändå tyckte det gick i hyffsat tempo. Hur som helst lyckades jag vinna damklassen och kom 3:a totalt bland alla på 19 km banan. Efteråt har jag bara känt lite stel i hälsenan så jag hoppas min inflammationsperiod är över för denna gång.


En sak jag kan bli lite galen på ibland, det är den här "ur spår regeln". Finns den kvar? Har den någonsin existerat annat än på riktiga tävlingar. Om det är dubbeldraget och en person åker mycket, mycket saktare före en så gör det mig inte så mycket att kliva ur och åka om i det andra spåret såvida det inte är uppför. Då blir hela rytm förstörd om man ska saxa om någon som inte flyttar på sig. Det jag blir mest galen på är när det är dubbeldraget och så åker folk jämsides med varandra som åker mycket saktare än vi som kommer bakifrån (idag startade vi 15 min efter långa klassen, vilket medförde att vi fick åka om åtskilliga efter banan) och täcker upp hela spåret. Ibland måste man staka mellan alla folk (smala fåran mellan spåren) och riskera att knäcka stavar och idag fick vi åka sicksack hela tiden. Först folk i ena spåret, sedan folk i andra spåret osv. Man är ju ändå lite tävlingsinriktad och vill komma så fort som möjligt till mål och ibland blir man faktiskt less. Så ,borde det kanske infomeras mer om hur man åker i skidspår kanske?


Återstår att se om jag ställer upp imorgon för att få ett sista kortare lopp inför Tjejvasan. Känner jag något fel blir det inget av det. Jag vill inte riskera ännu en spolierad vecka nu. Till sist tror jag min målsättning är något för hög för min träningsmängd på sistonde. Topp 50 på Tjejvasan för mig gällde alltså att precis klara sig under strecket. Nu känns topp 100 mer realistiskt faktiskt. Jag är ju definitivt ingen tävlingsåkare och tror mig heller inte vara någon heller.


Vi hörs!

 
 
Johan

Johan

14 februari 2009 22:24

Grattis, va kul! Formen e stigande inför tjejvasan -lycka till!

http://www.johangustafsson.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

16 februari 2009 08:57

Hoppas träningen går brå nu sista dagarna så blir det riktigt skoj på lördag. Du går åt rätt håll.
Vi hörs i dagarna!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Ovido - Quiz & Flashcards