Alla inlägg den 20 november 2008

Av Caroline Jakobsson - 20 november 2008 12:53

Ja, då börjar det bli lite mer vinter. Skööönt. Dock lite halvknackigt att åka distanspassen på skidor när det är så ojämnt underlag, men blir bra träning för balansen. Fasen vad härligt det ska bli sen!


I måndags blev det ingen cykling, det blev vila. Är inte lika noga nu när jag inte elitsatsar, även om jag dock skulle vilja det. I tisdags blev det längdskidor, ett AI pass på Bergeforsens SK. Var även vinterns allra första skidpass för mig. Nu längtar jag efter räfflade spår och snö som ligger kvar på grankvistarna :) I dag har jag kört 4* 4 min intervaller på BSK, också det längdskidor. Skönt att få lite flås! Det är verkligen intervaller på längdskidor man behöver om man är lite ovan. Det blir helt annorlunda teknik och kraven på god balans blir mycket högre. Jag har hur mycket som helst att jobba med för det känns som att jag "sluggar" mig fram i slow motion. Jag åker nästan bara skate på vintrarna, ändå går det bra mycket bättre att åka klassiskt på de få motionstävlingar jag åker. Det är konstigt. Jag har nog en ganska dålig åkemonomi vad gäller just skate, men får köra lite specialträning med Andreas så kanske det blir bättre. En viktig sak jag saknar är STYRKA. Det är superviktigt för längdskidor eftersom det är en sån komplex under- och överkroppsidrott. Jag får nog ta och köpa ett gymkort snart så jag kan variera tyngre styrka med att köra lite magträning, slangar osv hemma.


En annan sak, nej det är ingen i vår människofamilj som haft magsjuka. Själv har jag inte haft det sedan jag bodde i husvagnen i Åre på skidläger när jag var runt 10 år gammal. Ekita har varit sjuk och det har varit jobbigt för både henne och oss. Hon blev väldigt lös i magen på sön kväll och sedan bröt det ut. Hon har kräkts 3 omgångar, annars har den pyttililla mängden dryck vi fått i henne gått rakt igenom kroppen och kommit ut i lika konsistens som intaget. Andreas och jag har fått hållit jour på nätterna, vi har gått upp varannan gång och när det väl är dags då är det snabbt som attan ut. Bara kasta på sig kläderna och ut till närmsta buske. Stackars vovve. Idag verkar det vara bättre, det är första natten nu som vi inte behövt gå ut flera omgångar. Veckan har därför varit lite speciell för oss. Vi har inte kunnat lämna henne några längre stunder alls så när vi åkte skidor i måndags så hade vi henne i bilen och efter 30 min tog jag rast från passet och passade på att gå ut med henne utifall det var dags igen. Det hade varit otroligt skönt med hundgård nu så Ekita hade kunnat gå ut själv om nätterna och göra sina behov. Det blir när vi köper hus som vi gör när vi har fått fasta jobb....... Jag skulle misstänka att det är Corona- virus Ekita råkat ut för. Läste någon artikel om att det är vanligt vintertider (ungefär som människans vinterkräksjuka). Det smittar i alla fall INTE via hund till människa så det behöver man inte oroa sig för. Smittar dock väldigt lätt från hund till hund så förmodligen har hon dragit in virus genom nosen när vi gått en del "vanliga" hud- promenader med henne på sista tiden.


Nä nu jäklar vänstar en massa fysik- plugg. Ute i sista sekund som vanligt med inlämning.

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards