Alla inlägg den 14 november 2008

Av Caroline Jakobsson - 14 november 2008 18:52

...är kroppen genomblåst lite.


Igår pluggade jag fysik och lämnade in del 1 av min första inlämningsuppgift. Kvällen blev vikt åt renovering. Slipade spackel på en vägg och målade alla hörnen och längs taket så nu fattas bara fondtapeten som ska sättas upp, förhoppningsvis i helgen. På kvällen kl 21.00 stack jag ut på gårdagens pass. Blev endast 40 minuter så efter 15 min löpning bestämde jag mig för att testa om foten höll för en 10 min intervall runt tröskelfart. Det gjorde den och jag fick lufta luftrören och lungorna en aning. Medelfart på intervallen blev strax över 13 km/h, på platten sprang jag runt 15 km/h (4.00 på 1 km- tempo) och uppförs blev det saktare. Blev en bra tröskelintervall.


Idag har vi hämtat nya företagskläder, sen har jag pluggat fysik och lämnat in del 2 på min första inlämningsuppgift. Det är så pass lätta uppgifter nu så att det faktiskt blir mer kul. Klassisk fysik handlar ju mycket om fysiken förr så just nu läser vi om Newtonian fysik etc. Är kul att räkna med lite lätta formler som man förstår sig på, jag som är svindålig på matte.


Nu på eftermiddagen blev det ganska hårda intervaller på löpbandet på företaget. Jag värmde upp i ca 10 min, sen beslöt jag mig för att köra 3 st 1000 m (och avbryta om jag kände av foten). Första 1000 m körde jag på 17 km/h, det blev exakt 3.32 på klockan vilket stämmer väl överens.17 km/h är precis 3.32/km Bandet borde gå rätt eftersom vi nyss har köpt det, men det går lätt att titta upp också med enkla fysikregler. Därefter joggade jag i 3 min, sedan efter lite peppning av Andreas som körde på cykelergometern så höjde jag hastigheten till 18 km/h för att blåsa ur kroppen lite. Jag brukar oftast köra på 17 km/h när jag kör ganska tuffa 1000 m intervaller på löpband, men idag kändes det ganska lätt samt att Andreas tycker att jag måste tuffa till mig mer och våga chansa. Det blev alltså en 1000 m på 18 km/h vilket gav en tid av 3 min och 20 sekunder. Uscha vad det blev jobbigt sista 200 meterna. Som avslutning körde jag en lättare 1000 m på 16 km/h, vilket kändes som en dröm jämfört med 18 km/h. Sista 400 meterna kändes det dock att man hade lite stumhet kvar i låren, men den blev iaf inte lika jobbig som den andra intervallen. 16 km/h ger en tid av 3.45 på 1000 m. Jag lurade också på att köra en 4:e, men efter lite övervägande med Andreas lät jag bli. Blir less på att jag aldrig kan stegra träningen då jag ALLTID måste ta hänsyn till att jag nyss varit skadad etc. Tot pass 60 min (lång avjoggning) samt att jag körde Andreas uth- styrka i 17,5 min effektiv tid när jag kom hem.


Väntar nu på SNÖ i mängder så att jag kan träna skidor! Ska bli så kul. Kände också idag att jag måste nöta mer styrketräning. Jag har blivit FRUKTANSVÄRT svag. Mitt rekord på brutalbänken är lååååångt borta..... Men tur att det går att träna upp sig :)


I helgen blir det säkert nån träning, sen blir det även jobb lör och sön. Ska hålla i en föreläsning om träningslära på sön kväll och ska uppdatera kunskapen med att plöja igenom lite vetenskapliga artiklar.

Ha det gott så hörs vi!


Nedan bilder från passet idag.

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards