Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Röd dag och tillika Iggesundsmilen 2011

Av Caroline Jakobsson - 2 juni 2011 16:45

Idag, på den varmaste dagen på länge, har jag åkt med min vän Ida ner till Iggesund för löptävling igen :) Jag trodde dock inte på start alls då jag igår vaknade med torr hals som sedan blev sämre. Efter att ha varit i H- sand på förmiddagen på obligatoriskt seminarium däckade jag hemma och sov bort nästan hela dagen. Det kändes som att jag var på gränsen till halsont och att halsen och näsan blev tjockare och tjockare. När jag gick och la mig hade jag i stort sett gett upp chans på start idag. Jag var också nedstämd jag missade mitt fina lvg pass jag inplanerat.


Meeeen, vips vaknade jag i morse utan den där tjocka och råa känslan i halsen så jag valde åka ner även om jag inte visste om kroppen skulle vara på topp. Ida hämtade mig vid 8, sen drog vi ner. Vi båda tog det ganska lugnt innan start, knappast någon tuff uppvärmning att snacka om. Istället satt vi och tittade på alla som värmde upp en massa och "sparade" våra krafter till tävlingen ;) Skämt och sido, men ibland så känner jag inte för en gedigen uppvärmning, särskilt inte när jag känner mig loj i kroppen. Dock hade det kanske behövts, vem vet.


Väl vid start så tyckte jag att jag startade i ett för mig skapligt tempo. Första 4 km är väldigt platta samt lite lätt lutande utför i början förbi ett villaområde. Därefter blir banan mer kuperad med en del tvära kurvor och sega motlut. Vid 5 km precis sprang jag i rygg på ledande dam och kände mig ganska så pigg i kroppen. Klockan visade då på knappa 20 min 50 sek (själva 5 km skylten satt dock efter 5,18 km enligt min GPS). 


Jag pendlade sedan mellan att känna mig så pigg att jag tänkte springa om till att känna mig som att jag måste släppa. Efter knappa 7 km när det varit en del uppförs så tappade jag någon meter efter ett backkrön och sen gjorde ledande tjej en liten fartökning. Precis då ringde även den mentala klockan för mig för fy vad jobbigt det är att tappa någon framför som drar ifrån. Uscha fy :) Upp till kilometer 8, 9, 10 och sista 700 m var väldigt jobbiga med tryckande värme som man inte är van vid och sega uppförbackar. Jag undrar dessutom om att det blev så mycket mer jobbigt de sista km även beror på att fyra av fem lopp jag sprungit i år har varit max 8 km och att jag därför inte riktigt orkar hålla farten.


När jag gick i mål efter 10 km och 700 m (10,70 på min GPS) på en andra plats i damklassen på en tid av 47 min 05 sekunder höll jag på att få en chock....Jag var nämligen säker på att jag år 2009 hade dryga 44,5 min. När jag kom hem visade det sig dock att jag blandat ihop tiden och att den var dryga 45,5 min. År 2009 var jag nämligen rätt nöjd!


Ok, resultatet var alltså 1,5 min sämre än år 2009 på nästan exakt samma bana (man sprang lite annorlunda sista 200 m och totala sträckan var då 10,81 km), men det året kändes också formen mycket bättre. Jag får inte vara hårdare med mig själv än att jag får vara nöjd. Det är här jag står och det är härifrån jag får bygga. Tjejen som vann kan ha varit en 30 sekunder före mig ungefär, jag vet ej säkert, vi får se när resultatlistan publiceras.


Ida, som premiärtävlade för i år och det vill jag lova brukar vara årets jobbigaste tävling kom på 3:e plats och hade problem med håll på slutet. Nu ska det bara gå bättre för oss.


Nedan bjuder jag på bilder från efter tävlingen idag. Självklart sprang jag tävlingen i Indals- Lidens SK´s nya tävlingskläder :)


 

Jag och Maestro


Jag igen


  Ida och Boss!


Ida i Öbacka LK tröja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards