Alla inlägg den 5 oktober 2008

Av Caroline Jakobsson - 5 oktober 2008 10:45

Har nyss packat upp och ska snart sticka ut på skidgångsintervaller i Södra. Ekita får bli min sparringpartner :)


Kom hem sent i natt efter att ha suttit och väntat på prisutdelning från målgång vid tre på eftermiddagen till sju på kvällen. Helt i onödan när det gäller att ta emot pris, dock tycker jag att det är sportsligt att vara med på prisutdelningar även om man ej tar pris. Denna var dock så sent lagd att vi hade åkt hem såvida det inte var så att Andreas och Niklas kom 2:a på SM och vi trodde att de skulle få pris. Hur många SM delar ej ut pris till silver och bronsmedaljören tror ni???? Inte många, men tydligen var det så här. Låter jag bitter? Jo, det kanske jag är också, mycket p.g.a tävlingsarrangörens attityd.


Andreas och Niklas lyckades knipa en 2:a plats på SM efter Lundhags med Henriksson och Rydvall. Bra kämpat av alla! I mål hade de två finska lag före, ett som vann tävlingen och ett som kom 3:a, några sekunder före Niklas och Andreas. Båda finska lagen bröt mot regeln att man ej får cykla i tävlings TC. Alla andra hoppade av cyklarna och sprang de ca 50 meter istället för att komma dundrandes i full fart. Jag stod där de var tvungna att kliva av cyklarna och ropade till finnarna, men de fortsatte iaf. På det OBLIGATORISKA tävlingsmötet 30 min innan start förklarades alla regler i detalj. Med anledning av detta protesterade alltså vi tre till arrangören som sade att de redan visset om regelbrottet och skulle ha möte om det. Hoppar vidare till kl 19.00 Prisutdelning började och tog slut, men inte en enda gång fick jag höra att de ropade upp silver och bronsmedaljörerna. Var detta inte SM i multisport???? Tydligen inte. Finnarna fick inga tidstillägg och prisutdelningen skedde bara för själva tävlingen.


Efter prisutdelningen slut gick vi fram till arrangören och diskuterade dessa saker. Först sa dom att finnarna ej kunde reglerna och när vi sa att en av dem pratade flytande svenska så försa arrangören sig att han inte var med på tävlingsmötet. Men det var ju OBLIGATORISKT sa vi. Då förklarade han sig med att de ju åkt så långt till tävlingen.


Helt otroligt synsätt. Vi påpekade sedan också att flera lag bröt 5 meters- regeln, dvs att båda lagmedlemmarna måste befinna sig inom 5 meter från kontroll vid stämpling. Enligt Andreas var det b.l.a ett lag som skickade sin för sträckan svagaste lagmedlem vidare långt utanför kontrollen (ca 50 meter). Ja, det kunde ju bli trångt så arrangören.....Va!!! Varför har man regler? Enligt mitt synsätt så finns det regler och dessa gäller. Sen kan man alltid diskutera om regler bör modifieras/göras om etc, men så länge de finns uppsatta så gäller de. Tänk er själva hur mycket tid man kan tjäna på att skicka en av sina lagmedlemmar vidare vid varje kontroll. Att man som arrangör ej kan titta upp en hel bana är förklarigt, men att försvara detta sätt är för mig obegripligt, lika obegripligt som att inte ens bli omnämnd av att komma 2:a på ett SM. Nej, jag är besviken på tävlingsarrangören!


Jättebra att det finns människor som anordnar tävlingar, det tycker jag verkligen. Annars skulle det inte bli någon multisport. Som alla vet finns få klubbar i Sverige och de krävs alltså massa krafter för att anordna och fixa tävlingar. Jag vill heller inte klaga på enskilda funktionärer, då dessa var trevliga och säkert skötte sin uppgift till fullo. Dock tycker jag att det är synd för sporten när tävlingarna blir så här. Det blir jippo av det hela, B- stämpel helt klart. Jag som assistent under tävlingen hade också svårt att veta någonting hur det gick förutom vid växlinagrna. Det fanns i sport sett obefintlig rapportering och varför arrangören ens hade tagit med sig en speaker kan man fundera över. Det hördes inte många ljud ifrån den. Ingen i organisationen sa heller åt finnarna när de bröt mot regeln, inget om att de måste tillbaka och springa med cyklarna eller något. Jag fick egna rapporteringar av M. Nordstrand (Buff Swedens assistent igår), tack för det! Snällt! Inga som helst förvarningar vid TC heller. Även om jag inte tävlade själv så blir man "inne" i tävlingen när man assisterar och hjälper till.


Nu väntar regn och skidgångsintervaller. Ha det gott allesammans. Skriv gärna några kommentarer om vad ni tycker!


Tävlingsrapport finns på http://blogg.andreassvanebo.se



Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards