Alla inlägg den 26 oktober 2008

Av Caroline Jakobsson - 26 oktober 2008 11:36

Äntligen.....i fredags lämnade jag in sista uppgiften i den fysikkurs som jag läser nu; modern fysik. Nu gäller bara att klara av den lilla tenta vi ska ha v.45. Vad gäller utbildningar är jag veligare än veligast. Har mitt examensbevis som fil. kand i biologi, men planen är att vidareutbilda mig. Det jag velar mellan är gymnasielärare i biologi och naturkunskap (det är därför jag läser fysik nu, sedan pedagogiken kvar), djurskyddsinspektör eller fil. mag i miljövetenskap (miljöriskanalys). Har alltså ungefär 1 år kvar vad jag än väljer (lite längre om lärare). Hjälp mig!!! Vad jag än väljer så vill jag ha ett fast jobb inom snar framtid!


I helgen har jag tränat på med lite enkelpass. Igår blev det 2 tim och 15 min löpning. Kändes superdåligt, segt i benen och hög puls. Hade bestämt tid med Bodil, men träffade även Chanida utefter spåret så vi blev tre tappra damer som drog iväg på ett distanspass runt Fågelberget med omnejd. Känns som att jag skulle behövt gå promenad för att köra ett rent AI pass igår....


Idag har jag kört skidgångsintervaller i Södra slalombacke 4 ggr med Bodil. Först 1 st tröskelintervall som verkligen var tröskel denna gång. Det är så lätt annars att köra på för hårt för pulsen brukar inte direkt hålla sig låg i branta uppförsbackar, det gäller att gå på känslan. Sedan körde vi en gång uppdelat i 2 min intervaller, dvs 2 min snabbt gång, 1 min återhämtning kvar på plats osv till toppen av backen. Vi hann med 3 st. Var uppe på den tredje 2 min- repsen på 1.50 så effektiva tiden på dessa blev ca 5.50 Sedan körde vi en tröskel till och avslutade med de snabba 2 minutrarna. Verkligen superkonstigt, för idag kände jag mig så pigg. Har fortfarande lätt att känna mig seg och flåsig på uppvärmningen, men under intervallerna kändes det bra. Vet inte om det beror på annorlunda taktik (att gå ut lite lugnare och sedan öka) eller om vinden har vänt för nu hann vi båda snabba intervallerna (2 minutrarna med åth emellan) under 6 min. Skojsigt. Det enda som inte var skojsigt är att min sköra kropp ändå vill ge ifrån sig vissa signaler, fick lite ont i knäet som kändes framförallt på nervägen (insida knä), men jag hoppas att det inte ska vara någon fara. För er som undrar så startar vi vid första stoplen (den första stoplen som kommer efter liftkuren), dvs vi börjar med att gå platt en bit. Därefter följer vi grus/gräsgången som går genom slalombacken vilket betyder att man går den så kallade "blindtarmen" som svänger. Målet blir där man släpper av liften. Hoppas vinden har vänt nu och att jag känner mig piggare på träningarna. Blev verkligen sugen att köra mer nu, men får hålla mig i skinnet, särskilt för knäets skull också.


Idag ska pappa firas, han fyllde år igår så ska dit lite senare. Blir också rastning av Ekitan som idag fick vara hemma. Hon var med igår och kutade istället. I veckan blir det lite jobb på företaget, 3 heldagar på fritids, plugg samt förhoppningsvis bra träning. Jag och Bodil lurar på att kanske köra vattenlöpningsintervaller på tis.


Ha det gott allesammans och fortsatt trevlig helg. En sak bara....av de unika besökarna jag har varje dag på min blogg så får jag nästan inga kommentarar alls :(



Av Caroline Jakobsson - 26 oktober 2008 09:00

multisport! Hoppas jag kan komma tillbaka.


Bilder från lite multisport.

Foton:

www.idrechocken.com

www.vertex.cx

www.multisportcupen.se

Fjällräven Extreme Challenge 50 km 2004

Privata

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards