Alla inlägg den 21 oktober 2008

Av Caroline Jakobsson - 21 oktober 2008 21:13

Obs. Har skrivit ett till inlägg samma dag, se nedan.


Detta inlägg blir i punktform.


* Började träna igen i början av maj efter mitt träningsuppehåll då jag körde 0 till max 2 pass/v för att ge kroppen en chans att repa sig. Jag började först med kanske 2- 3 pass per vecka för att som mest ligga på 6 pass per vecka. Vanligast denna sommar är dock runt 4 pass per veckan. Vad sätter gränserna? Jo, det gör min kropp med alla senor och övriga vävander, ej min hjärna. Vore kul med ytterligare en 600 tim säsong men det vill ej kroppen nu så bäst att jag lyssnar. Egentligen finns inget alternativ för lyssnar jag inte är det tvärstopp.


* Körde en del MTB i början av säsongen. Mkt vägkörning med Chandia. Sedan försökte jag mer och mer att köra löpning. Till en början körde jag 1- max 2 löppass per vecka i snitt. Ibland kunde jag ej springa på veckor dock (bristning i soleus, åtskilliga hälinflammationer och mkt mera).  Nu kanske jag kan köra max 3 utan att få större åkommor. MTB har hela tiden gått bra, men jag gillar löpningen aningen mer.


* Har servat Andreas på en del tävlingar och således känt suget att komma tillbaka själv. Jag försöker att inte känna någon hets för vill inte kroppen går det bara inte heller. Just nu försöker jag bara leva i nuet.


* I juli körde jag min första tävling - faktiskt 2 MTB tävlingar i Norge. Skulle också ha kört ett triathlon, men vaknade med hälinflammation (troligtvis bursit) samma dag så det var då omöjligt.  Har skrivit om denna tävling i tidigare inlägg, så himla härligt tävlingsklimat i Norge! Första tävlingen vågade jag inte köra på för fullt från början då jag inte har tränat så länge och inte har sån uthållighet (här blev jag 6:a). Andra tävlingen blev jag överraskande 3:a. Jippi! Var så superskoj att kroppen kunde kännas så. Det hade jag verkligen inte väntat mig. Förbättrade mig supermkt mot ifjol om jag jämför tidsdifferens till mina medtävlanden. Här är resultatlistor:


3:a Fraenarittet

http://www.tourderomsdal.no/site/img/950/Resultatliste_Fraena.PDF

6:a Molde Challenge

http://www.tourderomsdal.no (se Molder Challenge)


* I augusti fick jag ett infall och vågade ställa upp på min första löptävling. Länge visste jag inte om jag ville för att jag ville känna mig bättre tränad först. Jag hade då inte kört en endaste längre intervall, jo förresten en enda gång, men då gick jag jag verkligen in i väggen och avbröt, dvs svårt att orka hålla fart. Jag blev positivt överraskad då jag trott att jag kanske skulle springa kring 21- 22 med min lilla löpträning. Jag sprang första kontrollmätta 5 km loppet på 20.44 (Skymningsloppet) och andra 1,5 dagar efter på 20.34 (Öbackavarvet). Dock så är det en bit kvar tills 2005 års nivå då jag varvade 5km banan (sprang då 10 km) på ca 20.30, men så är det. Jag kan inte göra nått åt vad som har hänt.


2:a Öbackavarvet (spurtslagen av Bodil med 2 sekunder)

http://www.obackalk.se/files/ResOB08.pdf


1:a Skymningsloppet (gick ut lugnt och lyckades komma ikapp)

http://www.skymningsloppet.se/skymning082.html


* I oktober hittade jag ingen partner för att köra www.raiduppsala.nu


Nu försöker jag hålla i träningen och spanar in längdtävlingar (motionstävlingar) till vintern. En liten mållista kommer, dock kan den ibland behöva revideras för att jag ev inte tar mig till start...det får jag ta.


Avslutar med två bilder från Tour de Romsdal i fjol. Har förbrukat alla andra :)

Av Caroline Jakobsson - 21 oktober 2008 20:51

Hade mkt att göra förra veckan; jobb, plugg mm. Måndag och tisdag blev vilodagar. Onsdag körde jag ett kortare löppass på 70 min med Ekitan min. Torsdag, fredag kändes lite konstigt. Hade smått ont i huvudet, började värka bakom ögonen etc. Ingen annan förkylningsvarning, men det kändes ändå att något skit låg latent i kroppen. Vilade således tors, fre och lör igen..Helgen har blivit helt vikt åt renoveringar, har jobbat mig svettig varje dag. Hela badrummet har fogats om! Först hade jag sedan tidigare slipat bort fogen och nu är det skinande rent och helt omfogat. Äntligen ett rum som är helt klart! Tidigare i sommar har jag också målat både element, fönster och tak.


Söndag kväll blev jogg med Andreas i 45 min, eller jogg och jogg. Först sprang vi runt 10 km/h, sedan blev det lite snabbare och sista kilometrarna sprang vi på runt 13 km/h. Så skönt med sådana pass, det känns som att man kan fortsätta för evigt. Måndags (igår) blev intervaller på Balders. Rena rama kattpissen....så dåligt gick det. Kändes redan på uppvärmningen hur seg jag var. Denna gång är det iaf inte överträning det beror på, men det är precis så det känns. Jättesegt och noll, nollnoll fighting spirit i kroppen. Första 1000 m tryckte jag på fel knapp på klockan så när jag skulle kolla tiden hade jag tryckt på stopp istället för på varvtid. Så arg jag blev... Förbrukade ju en del av de få krafter jag hade för att kolla av mina tider på halvsnabba intervaller. Andra intervallen (1000 m) hade jag 3.44 och det kändes... Ingen fart alls i kroppen och inte ens någon vilja att försöka speeda på lite. Ville bara grina när jag sprang. Därefter blev det en 800 m och en 400 m med Andreas som hare. Inte ens det hjälpte...alltså med farthjälp från Andreas och påhejning. Kände mig så irriterad hela passet igenom... Varför blir det så ibland?


I dag har jag kört intervaller igen, denna gång med Bodil. Antingen bestämmer man sig för att köra lugnt när det går segt eller försöker man blåsa ur kroppen lite, rosta av den. Jag försökte med det sistnämnda. Dock känns mina ben fortfarande som jag nyss kommit från gymmet och ett benböjspass. Det blev 5 st backintervaller idag. Försökte köra på någorlunda hårt, men har ingen växel för tillfället. Svårt att växla tempo. Rena rama kattpissen var det inte, men ändå segt.


Till veckan väntas mer intervaller varvat med lugnare pass. Har så dåligt samvete nu när jag verkligen släppt så mycket på den lilla träning jag utfört sedan tidigare. Kanske beror svackan på att jag är otränad eller på grund av att jag nyss känt mig lite lite småkrasslig också. Vem vet. En sak som är säker är dock att jag kände mig betydligt piggare i juni/juli efter att jag bara tränat ca 1 månad efter mitt träningsuppehåll. Då hade jag fler växlar i alla fall, sen att jag inte orkade hålla en hög fart under längre tid det är fullt förståeligt. Nu känns det som att jag har inget av dem.

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards