Alla inlägg den 22 december 2008

Av Caroline Jakobsson - 22 december 2008 12:27

Snart kommer jag att följa med Andreas på hans första vintertri tävling i år i Oslo. Jag hjälper till med hans coaching på tävlingar; man ska gå på tävlingsmöte, langning ska fixas på speciella platser, tider ska skrikas, utrustning ska fixas och hjälpas till att he på rätt plats mm mm. Jag har pratat med förbundet, då väldigt få tävlingar ligger ute i programmet i år (EM i Slovakiken och VM i Österrike) och fick förklaringen att detta år är som ett litet mellanår för sporten. Den förre ordföranden i det internationella triathlonförbundet var ej så positivt inställd till att lägga ner arbete på sporten då han inte tyckte att de nationella förbunden drog sitt strå till stacken och jobbade med vintertritahlon. Den numera nya ordföranden är dock väldigt positiv så vi får hoppas att vintertriathlon kommer att fortsätta växa. Jag hoppas även att Sverige ska kunna ordna någon internationell tävling snart! Eftersom int förbundet förmodligen kommer att lägga ner massa arbete på sporten så vill de att den på sikt ska bli en OS- gren, något som det även talaldes om för nått år sedan. Det är bara att hoppas att nya krafter tar tag i sporten och utvecklar den för deltagarlistan är inget att skämmas över i de stora tävlingarna. Det finns faktiskt många duktiga athleter som deltar.


Nedan en länk till en FILM om vintertri där Andreas är med i. Det är under österrikiska mästerskapen som anordnades samtidigt som en Europacup. En liten mindre tävling alltså, men ändå med stort startfält.

http://www.kleinezeitung.at/allgemein/video/regional/724644/index.do

Andreas kutar milen på 32 min, ändå är han lååångt ifrån att vara bland de första på löpningen. Det krävs alltså hög löpförmåga, cykelförmåga och skidförmåga för att nå en topplacering.  


Totala världscupen 2008 (ingen film):

http://www.triathlon.org/docs/ranking-winter-men.pdf


FILM från VM i vintertriathlon i Freudenstadt, Tyskland. Klicka på Freudenstadt Winter 2008 och sedan finns två filmer att välja på där den nedre är killarnas VM.

http://www.triathlon.org/?call=TWpReg==&sh=keep


Ska bli kul att hejja på Andreas i vinter!



Av Caroline Jakobsson - 22 december 2008 10:52

Jag tog mig aldrig ut på någon löptur i fredags. Det blev kvällsmys i soffan och framför datorn istället. Andreas hade ju redan rastat Zickan på löptur under 1,5 timme under dagen och Ekitan fått sina rehabpromenader. I lördags tog Andreas och jag bilen upp till Södra och jag körde då 2 tim skate. Först körde jag draghund med Gibbon ca 5 km, sedan körde jag draghund med Zickan ca 5 km och till sist körde jag resten av passet själv.

Efteråt fick jag faktiskt betydligt mer ont i ljumsken fastän jag inte kände det minsta under själva passet. Andreas och jag ägnade sedan resten av dagen åt smårenoveringar (sätta de sista listerna i vardagsrummet) samt att handla lite julklappar och sånt.


Igår (söndag) åkte vi och köpte köksbelysning så nu sitter spotsen på plats i köket! Det enda som nu är kvar är golvet i sovrummet, där ca halva ligger på plats. Dit in behöver vi dock inte bjuda främmande så det gör inte så mycket att det är lite jobb kvar där. På eftermiddagen tog jag med vovvsingarna på en löptur med Bodil i snöfallet. Det kändes tyvärr mer och mer i ljumsken under hela passet så jag trodde inte att jag skulle kunna gå normalt idag. Kroppen upphör dock inte att förvåna...det gör faktiskt mindre ont idag än igår. Jag kommer nu att ge detta några dagar innan jag kör på för fullt igen (inga skateintervaller de närmsta dagarna!), det blir nog styrkestak som gäller. Är dessutom kanonbra inför Tjejvasan mm. Idag ska det jobbas på em samt sista julklapparna ska fixas.


Ha en God Jul ni alla!

Här nedan syns lite fina bilder, en är på vovvarna i var sin bädd, den andra är i samma bädd efter gårdags löppass (trötta och belåtna vovvar) och den tredje är när de faktiskt fick tillåtelse av oss att myspysa i soffan. Detta är dock bara med tillåtelse, vi tillåter ingen hund att självmant hoppa upp i soffan utan att "fråga" oss först. Ni som har hund fattar hur vovvarna gör detta :)

Ovido - Quiz & Flashcards