Alla inlägg den 15 december 2008

Av Caroline Jakobsson - 15 december 2008 14:38

Ja, ni kommer kanske ihåg att jag skrev att jag fick ont i hälen igen den 22/11. Nu har både jag och Andreas på kort tid haft misstänkt bursit. Mina återfall blir dock kortvarigare och kortvariga. Från att gå nästan 2 veckor med besvär till att "attackerna" går över på några dagar. De mest akuta smärtorna (till exempel när jag har ont i hälen är det svårt att gå på den) är dock lika.


Så här kommer en redogörelse, klart, tydligt och ärligt över vad jag kört de sneaste veckorna INKL alla symptom. Jag får anpassa mitt liv mycket efter typ av besvär så många gånger orkar jag bara inte träna alternativt utan då får det vara, då vilar jag istället. Efter några år med samma besvär så är det inte alltid lätt att tänka:

- japp, men då går jag och kör lite rehab istället med humöret i topp

 Jag är dock fullt medveten om att jag säkert skulle må bra av att köra förebyggande rehabstyrka och träna upp styrkan i mina sköra senor och muskelfästen.


25/11 tis: Skidor styrkestak samt lite skate AIII på Sönvik

4* 1 km + 1* 700 m intervaller ( i stort sett bara styrkestak)

Hastighet, tider etc behåller jag för mig själv för nu.. :)

Tot pass ca 70 min


26/11 ons: Löpning AI hemmavid

Tot pass 32 min. Kändes lite kring hö hälsena, ville därför inte springa mer.


tors- fre: vila


29/11 lör: Skidor F AIII (slinga + impulser) på Södra

3* Konstsnöslingan på Södra samt 5 impulser (TÄVLING) mot Andreas

Konstsnöslingan= 829 m enligt min GPS. Kunde ej staka under detta pass p.g.a ont under hö armhåla.

Tot pass ca 82 min


sön vila


1/12 mån: Löpning AI på elljusspår

Kunde ej staka på lördagen p.g.a ont under hö armhåla och känns obehagligt när jag springer

Tot pass: 40 min ca 6 km


2/12 tis: Skidor F AII på Södra

Tot pass: 101 min ca 153 avg i HR, 18 km (körde även en intervallsnutt i mitten av passet på ca 1 km med 176 avg, 17,6 km/h). Fick stanna och stretcha under passet i hö tractus iliotibialis (löparknäsenan ni vet)


3/12 ons: Skidor F AI

Tot pass: 65 min 7,8 km/h 134 avg, 8,48 km. Härligt och lugnt tekniktänkarpass med Bodil. Fick stretcha idag också.


tors- fre: vila


6/12 lör: Löpning AI, fick avbryta pass :(

Nu började hö fotled krånga rejält. Helt plötsligt började det göra så ont att jag knappt kunde stå på foten. Fick panikkänslor i skogen om att jag måste hoppa på 1 ben hem med hund i koppel. Masserade runt fotknölen, blev lite bättre, men aj aj. 7,2 km/h inkl flera stopp. Hann bara 27 min och knappa 3,5 km.


7/12 sön: Testcykel AIII

Testade cykla eftersom jag redan vilat så mycket. Blev 4* 4min intervaller med fotleden relativt låst. Tryckte jag ned hälen något gjorde det ont.

Tot pass: ca 70 min. 4 min´s intervallerna körde jag på Monark 839 E på 220 W de två första, 200 W de två sista. Får ej upp pulsen alls, men benen är HELT ovana och tar tvärstopp när man minst anar det. Så är cykling när man är ovan, MÅSTE bara tränas.  Sluta skratta nu åt mina watt....


8/12 mån: Skidor F AI- AII

Tot pass: 80 min 147 avg

Åkte hela passet med Andreas. Kunde ej gå på foten utan stor smärta i fotleden innan, men vet av erfarenhet att skidor skate fungerar bättre då fotleden hålls relativt still. Kändes ok från början, mer mot slutet av passet och efteråt kunde jag inte gå på foten. ...


tis: halt matte och frisk husse åkte med Ekita till Strömsholm för undersökning och röntgen. Jag kunde bara inte gå på foten denna dag. Fick stylta mig fram, fasiken vad det kändes ont i fotleden. Sen på väg hem i bilen så släppte det bra mycket att när jag kom hem så kunde jag faktiskt gå fast med känningar.


10/12 ons: Skidor styrkestak

Tot pass: 80 min

Först stakade jag upp för i stort sett alla backarna, mot slutet av passet fick jag dock fuska i många av de brantaste backarna och ta några skateskär. Vågade ej köra skate med foten, men det känns bättre nu.


tors: fruktansvärd spänningshuvudvärk sedan gårdagen i nacken ändå upp till huvudet...


12/12 fre: Skidor F AI + (drag= AII) med Bookie

Tot pass: 80 min

Lånade hund, Bokkie (se bild nedan) och körde både drag samt att hon sprang lös vid min sida. Fick skjuts av Andreas pappa med fyrhjulsdriven bil upp till Södra! Sedan åkte jag några varv på nypistat med dragvovve, sen plums genom skogen ner till LV5 och därefter hem. Vilken snöardag!


13/12 lör: Skidor F AI + AIII

Tot pass: 75 min

Körde både med Ekita enligt veterinärens rekommendationer (20 min var tredje dag) och med Bookie i koppel först, sedan själv med Bodil och avslutade passet med att köra ensam drag med Bookie 2* hotellslingan AIII.


14/12 sön: Pass 1 = Draghund Skidor F AII- AIII

Erica (Mickes tjej) plockade upp mig sedan jag sms:at och frågat om jag slapp halkrisken med bilen. Körde 1 varv med Bookie drag, sedan 1 varv med Gibbon (Mickes hund) drag, sedan 1 varv med Bookie drag. Svinkul!

Synd dock att jag redan innan passet kände av löparknä på vänster sida, sket i det och efter passet kändes det såklart mer. Har strechat, smörjt, stretchat mer och smörjt ännu mer.


14/12 sön: Pass 2 = Skidor K AIII med Bodil

Tot pass: ca 80 min.

Bodil och jag körde 3* backintervaller ca 1 min åktid (backen på 2,5:an), 2* konstsnöslingan, 2* varvet runt Ängen samt 4* impulser efter Ängens kortsida. Jättekul och bra fartpass! Åkfart på backintervallerna: 12,4 km/h, åkfart på konstsnöslingan: 16,9 km/h, åkfart runt Ängen: 18 km/h, impulser vet jag ej för använde ej klockan då.


Idag mån sitter man här med träningsvärk i höftböjarna, fast bara lite lätt samt är lite lite seg i överkroppen faktiskt. Får se hur träningen blir framöver. Har ju inga krav direkt. Funderar på tävling på torsdag i Tynderö, hoppas bara att fler motionärer som mig kan ställa upp. Inte så kul att åka själv eller när bara tävlingsåkare är med.


En sista sak bara, är impad av Bodils uppförsbacke teknik i klassiskt. Själv är jag inte direkt kvalificerad att tycka till egentligen eftersom jag har mkt, mkt kvar att lära men så lite som hon åkt skidor så sträcker hon verkligen ut bra tycker jag. "Cyklar" inte alls med benen som Andreas brukar säga många gör. Skoj att vi kan puscha varandra, alltid kul att fajtas lite på träning så man höjer sig!  
























Av Caroline Jakobsson - 15 december 2008 13:56

....som har det svårt att komma upp till Södra? Bilen fastnar, kommer ingen vart, förare arg, måste backa, bilar väntar bakom, flytta på er nu backar jag, måste ta ny sats, kommer ingen vart igen, måste satsa igen, kommer precis över krönet, dagens träningspass räddat! Puuuuh. Måste gruva mig en hel del innan jag tar bilen upp för alla sämre plogade vägar och branta uppförsbackar. Igår fick jag svart på vitt EN anledning varför jag har svårt att komma upp. Det är såna som H. Andersson som leker rallykalle med fyrhjulsdrivna bilar som sladdar bort all snö så jag måste åka med mina dubbfria hårda gummidäck på isade ränder som gör det extra svårt. Inte nog med att däcken är dubbfria och bilen är framhjulsdriven så måste jag åka på isränder dessutom ;)


Nää, på med mycket grus och sand och inga spinnande bilar som sprutar bort all snö som mina däck kan fastna på så kommer jag också kanske att kunna slappna av!


Dit upp ska man.....

Av Caroline Jakobsson - 15 december 2008 12:44

Oj vad jag har slarvat på sista tiden. Jag kommer inte ens ihåg när jag skrev sista inlägget. Som vanligt har det hänt mycket, har både hunnit med att vara nere på Strömsholms Djursjukhus mellan Västerås och Eskilstuna med Ekita samt haft rejält ont i foten under en period (ca 1 vecka). Ekitas ena höft ser inte bra ut, men nu har vi satt in all behandling som går och hoppas att sjukdomen ska övergå i vilande fas så att Ekita får många fler härliga år med oss. Min fot (den med misstanke på lös benkropp/alt broskbit/alt inklämd ledkapsel etc) har också krånglat rejält. Under två dagar hade jag så ont att det bara inte gick att gå på foten. Fick använda den som en stylta för böjde jag på fotleden kändes det som en kniv nere i foten. Kom pang bom, gick i vågor när jag hade det och försvann också ganska snabbt. Jag måste nu ta ställning till om jag står ut det detta återkommande besvär eller om vi ska göra en artroskopi och titta in och se om något ligger lite tokigt och gör att det kommer i kläm emellanåt. Tiden får utvisa vad det blir.


Mellan skadeproblemen (har varit annat också, men det har varit mestadels överansträningssaker som känns på helt annat sätt) så har jag försökt träna på så gott det går. Det har blivit både cykling, lite löpning, mest skidor och även draghund! :) Skriver mer om träningen i annat inlägg :) Har nu också haft vovve på besök, Bookie. Superkul att träna draghund och kul med vovvar hemma. Jag skulle kunna ha flera stycken så roligt är det. Snälla Andreas ;) Bookie är bra dresserad och jättelugn så det har inte varit några problem alls. Har också kört med henne lös efter min sida. Ekita har jag koll på inne (finns ingen flyktväg), men ute så strider vi lite måste jag säga. Hon testar mig kontinuerligt och arg blir jag när hon inte lyssnar. Svårt när man gjort fel från början, men eftersom Andreas lyckats vända allt så kan jag också. Ekita går svinbra med Andreas i koppel, mig vill hon gärna ha halva/hela kroppen före, men det vill inte jag. Hundar ska gå fot. Jag har kanske blivit för sentimental på sista tiden med henne, det ses ju som en svaghet för hundar att vara det enligt den hundpsykologibok jag nu läser.


Nedan bild på snyggisarna :)

Ovido - Quiz & Flashcards