Direktlänk till inlägg 27 december 2008

Så in i Norden testsugen...

Av Caroline Jakobsson - 27 december 2008 17:53

Veckans träning har INTE varit bra, men nu är jag så fruktansvärt sugen på att träna och framförallt tävla eller köra testrace. Det blir alltid så när jag varit skadad ett tag... blir värre för varje dag (inte bättre Tom).


Lör blev som tidigare skrivet 2 tim skate på Södra med 0,00 känningar av skada i ljumsken. Efteråt fick jag mig en kalldusch när jag skulle ut och shoppa julklappar. Sticks och småhugger när jag byter ben (viktfördelar) om jag står stilla.


Sön tog jag mig trots allt en löptur med Bodil på 1 tim. Det gjorde inte direkt ont men det kändes mer och mer under hela passet vilket inte är hoppfullt.


Mån, tis vilade jag (jag hade iofs kunnat stakträna) men ibland blir jag bara så deppad av allla prövningar jag utsätts för.


Ons morgon (julaftonen) tog jag mig en löptur på 30 min, sedan körde jag 10 min styrka- bara mage- då jag läst att en anledning till sträckning i ljumsken/överansträgning/liten bristning etc kan vara svaghet i bukmuskulaturen. Jag vet ju med mig att jag slarvat med att köra sty. Det gjorde inte ont, men jag kände mig stel och halvkonstig i ljumsken under passet.


Tors, fre deppa- vilade jag. Vill så gärna träna på, men så slits jag mellan tankar på att jag måste vila bort det värsta innan jag sätter igång igen och börjar jag för hårt för tidigt så kan vilan bli betydligt längre. Visst skulle jag kunnat staka...varför gjorde jag inte det....


Lör idag har jag tränat två korta pass. Imorse drog jag på mig pjäxorna och åkte ett väldigt lätt pass klassiskt 70 min då jag fattat det som att det är snällast mot ljumsken (snällare än skate och snällare än löpning). Jag såg till att gå vid sidan om spåren i de värsta uppförsbackarna då jag inte tänker riskera att få tjuvsläpp som river upp ljumsken. Sedan vågade jag inte sträcka ut ordentligt heller så jag försökte staka på en hel del. På em (alldeles nyss) har jag sprungit lätt i 30 min igen. Tänkte jogga 40 min idag, men alldeles vid 25 min började det kännas konstigt i ljumsken igen så jag tog det säkra före det osäkra. Minipasset avslutade jag med att köra Andreas magpass i 10 min (2*5 min). Man kör olika magövningar på varandra i 5 min på raken utan vila sedan vilar man nån minut och så kör man 5 min till på raken. Bränner bra i magen vill jag lova! Tänker nog börja dra lite slangar också hemma samt bör införskaffa mig ett gymkort så att jag även kan köra lite gymstyrka för att träna upp min sköra kropp. Bara det att jag gillar att köra ensam....vill ha ett ensamgym hemma....


Hoppas att ljumsken tänker vara snäll då jag faktiskt inte kört ett enda pass med smärta utan det kom faktiskt efteråt. Då borde det inte vara så långvarigt hoppas jag på. Hade varit så härligt om jag hade kunnat få vara skadefri och tränat på en del under "jullovet" men det sket sig. Hoppas nu att jag kan köra på en del snart, jag bara längtar ihjäl mig efter intervaller.....


Härnäst står Våffelrännet 11 januari på planeringen i tävlingsväg *hoppas*. Vi får se om jag står där på startlinjen eller om jag är hemma och deppar. Efter det blir det Södra Berget runt den 25 jan tror jag det var och sedan Medelpad Classic Ski den 1 februari. Siktet att komma topp 50 i Tjejvasan åker allt längre bort ju mer skador jag får.


Sen är jag trött på att så många frågar mig varför jag blir skadad så ofta... Nej, jag tränar inte för mycket och nej, jag tycker inte att jag tränar fel (har dock tränat för mkt tidigare i förhållande till ledig tid). Felet heter ev mjukdelsreumatism.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Ovido - Quiz & Flashcards