Direktlänk till inlägg 26 september 2009

Back from the dead!

Av Caroline Jakobsson - 26 september 2009 19:34

Så, nu har jag haft min bloggsemester för detta år ;)


Så vad har hänt dessa veckor? Jo, det har mest jobbats, fixats och tränats. Stackars Ekita har opererats två gånger så det har blivit otaliga vändor upp och ner från Veterinärhuset. Efter första operationen vätskade knölen på sig igen och efter ungefär en vecka så tömde de 80 ml vätska med spruta. Nästa dag ringde syrran på jobbet och sa att knölen var större än innan tömningen så det blev upp på veterinärkliniken igen och ytterligare en tömning på 1 dl vätska. De beslutade då att söva ner henne och öppna upp och sätta in ett dränage. Sagt och gjort. Då Andreas varit i Kina i 1,5 veckor har jag fått agera spindeln i nätet för att få hjälp med Ekita. Jag ville gärna inte plocka ut alla mina semesterdagar för att vara hemma med sjuk hund, även om jag varit tvungen till det om jag inte fått hjälp. Det har med andra ord blivit 2 vändor till Bergeforsen där Andreas mamma bor (Ekita har varit där 3 dgr) samt att jag lejt syrran och Niklas att hämta Ekita och hjälpa till att skjutsa på klinik, rasta osv när jag ej kunnat. Puuuh....


Vill rikta ett stort tack till syrran, Niklas, Karin och Hans för hjälpen med Ekita (allt ifrån att ha henne någon dag till att hjälpa till att rasta på lunch). Det känns nästan som att jag testat på livet som ensamstående mamma ;) Dessutom har sårskötseln varit en klurighet i sig. Det är faktiskt inte lätt att hålla i en mycket spruträdd hund 2 ggr per dag och lyckas pricka in sprutan i halsen för att skölja igenom hålet där dränaget suttit. Nästan så att jag satt och grät den första kvällen i badrummet när jag trött försökt skölja otaliga gånger, men på en gång Ekita fick syn på sprutan så började hon kränga och sparkas. Jaja, nu hoppas jag att det äntligen ska läka ihop bra :) Stackarn har fått ätit antiobiotika och antiinflammatoriskt i mer än 1 månad, så jag är även stammis på Apoteket känns det som...


Ja, förutom allt med Ekita så har jag jobbat på heltid (8- 16.45) och tränat så gott jag har kunnat i allt fix som varit. Jag har bland annat börjat med en finurlig grej och det är morgonträning. De senaste veckorna har det blivit allt ifrån 2- 3 morgonpass innan jobbet. Mycket skönt! Glad Jag har i dessa pass varierat mellan vattenlöpningsintervaller och spinning och respektive pass har tagit 60 min. Klockan ringer 5.20, sedan packning av dagens kläder och duschgrejor, ut med Ekita på 15- 20 min prommis, i med proteindrink och sedan iväg. Beroende på vattenpass eller spinning börjar jag träningen mellan 6.20 och 6.35 och håller alltså på till 7.20 alt 7.35 När passet väl är klart finns ingen tid att spilla :) Igenom duschen, på med kläder, kladda på med lite smink och cykla till jobbet. Jag brukar faktiskt pricka in tiden på jobbet nästan varje gång, dvs att vara där före kl 8.00 :) Därefter intas banan och macka som frukost framför datorn. Med denna procedur får jag 2 kvällar per vecka ledigt (om jag inte latisvilar mer än planerat) och det är faktiskt skönt! Det är bara när klockan ringer som det känns jobbigt att kliva upp, sen går det som smort :)


Just nu sitter jag som bäst och planerar inför vintern med allt som komma skall vad gäller träningar, tävlingar och läger. Kortfattat kan man säga så här:


Jag planerar i vinter att köra:


* alla Midälva- skidan tävlingar

* Tjejvasan

* ev Vasaloppet


Bodil och jag har pratat om ett tjejläger i Bruks/Ramund den 4- 6 dec (fre till sön). Det ska bli hur kul som helst med en bra upptakt inför vintern och vi är verkligen ett härligt gäng tjejer som kör tillsammans kontinuerligt nu! Även i vinter planerar vi att köra tillsammans på tisdagar :)


Vad gäller min veckoplanering så har jag tänkt följande:

Måndag: Vila

Tisdag: Träning kväll

Onsdag: Morgonträning och Kvällsträning

Torsdag: Träning kväll

Fredag: Morgonträning

Lördag: Träning när jag vill (enkel eller dubbel)

Söndag: Träning när jag vill (enkel eller dubbel)


Med denna planering får jag 2 kvällar i veckan som ledigt (måndag och fredag) och det är faktiskt himla skönt måste jag säga! Jag tycker att det är lite svårt att ta sig ut ibland när man kommer hem sent (kring 17.15) och får i sig mat och ska rasta Ekita och sen rinner tiden iväg. Ofta kommer jag inte ut på den egna träningen förrän 19.30 och sen är kvällen fullkomligt slut.


Vad säger ni om planeringen?? Någon som vågar tycka till? Som morgonträning har jag tänkt 1 vattenlöpning och 1 spinning i veckan till att börja med :) Båda dessa träningsplatser ligger nära jobbet så det är lätt att hinna dit sedan. Kvällsträningarna blir vikt åt löpning, mtb, styrka och på vintern även skidor såklart. 


Vad gäller mitt ben har jag varit på MR och det var ingen stressfraktur (som jag måste erkänna att jag var 90 % säker på att det var). Varifrån mina långvariga besvär kommer ifrån är svårt att veta, men någon inflammatorisk process sker ju helt klart/har skett i min benhinna, annars skulle inte benet bli svullet, så enkelt är det. Obehagen är fortfarande kvar till en del när jag cyklar, men jag testade jogga i veckan och det fungerade bra. Det kändes till och med mindre att jogga än att cykla. Konstigt, kontigt...... Nu gäller det iaf att stegra löpningen mycket långsamt då jag inte joggat på ca 6 veckor. Blir bara 30 min åt gången nu i början i lugnare tempo innan jag vågar öka på. Helt sjukt att dessa besvär förstört större delen av min löpsäsong. Helt galet drygt!!!! Jag som var på G där i början av säsongen med 3:e plats på Vårruset och 4:e plats på Iggesundsmilen. Jag är dock mycket glad att det inte var en stressfraktur för då hade mycket mer varit förstört....


Imorrn väntar säsongens sista tävling; Höstrusket MTB- lopp (http://www.sundsvallscyklisterna.se). Vi hörs efter det!


  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Ovido - Quiz & Flashcards