Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Höstrusket avklarat!

Av Caroline Jakobsson - 27 september 2009 18:28

Så, då äntligen har jag fått känna av tävlingskänslan igen! Idag stod nämligen Höstrusket på schemat. Det är en nystartad mountainbiketävling i Sundsvall med start- och målområde uppe på Lv5. Tävlingen bestod av 3 tävlingar i ett.


1) Kort prolog, bitvis eljusspår, bitvis tekniskt med "sprätthopp", rötter och kurvor. Fullt ös medvetslös 1 varv.


2) Short track med massvis av kurvor i mjuk terräng (barr, tallmark, lite sand) och ett kort parti upp i skogen med något teknisk utförslöpa. GP- lopp med 20 min + 1 varv när klockan ringer.


2) XC- lopp i skogen. Upp och ner, över stock och sten. Närå, men definitvt kuperat och bitvis ganska tekniskt. Bana om ca 2- 2,5 km * 5 varv


Den första prologen gav inga totala poäng i tävlingen utan där tävlade man om startposition i kommande lopp. Nr 2 och nr 3 gav poäng som räknades in i en sammanställning.


Den första prologen gick både bra och dåligt. Jag var lite feg över hoppet och i kurvorna (är hemskt dålig på att köra kurvor) och blev väldigt seg och stum uppförs på slutet. Så stum att det kändes som jag knappt tog mig framåt. Jag gick i mål på 3.48,  ganska långt efter killarna. Henrik Andersson fick 2.56, Andreas 3.05 och Tomas Brink 3.18 Dessa var topp 3. Jag var totalt 9:a i herrklassen tror jag.


Short- tracken gick bättre tror jag fast jag var oerhört feg i de mjuka kurvorna. Blev mycket bromsa in, öka på, styra, styra. Här krävs det mer träning vill jag lova. Hur som helst så plockade jag in placeringar så det kändes kul. Varje varv tog ungefär 2 min 45 sek (iaf det första) och det blev ett antal varv tills slutklockan ringde vid 20 min. Jag var då precis ute på ytterligare ett varv så sammanlagt tog race nr 2 ca 24 min. Henrik punkade i ledning och Andreas tog då hem deltävlingen. Han var den enda som varvade mig av topp- killarna. Brink på 2:a plats var nära, men jag lyckades hålla undan Glad Placering bland killarna är jag osäker på, men bättre än i prologen gissar jag iaf.


XC- loppet var svinskoj. Jag har inte tidigare (förutom igår) varit uppe och cyklat dessa banor på Lv5, har bara svängt förbi där någon gång på en kort avstickare, men det var verkligen skoj. För varje varv jag åkte igår så blev jag säkrare och säkrare och idag kändes det bara kul. Själva banan var mycket jobbig enligt mig då det var en hel del upp och ner och 5 varv på denna bana. Bitvis var den teknisk och det kändes kul att jag behärskade det. Jag är mycket nöjd med hela loppet förutom att mitt psyke vek ner sig på slutet. Jag hade på sista varvet precis lyckats komma ikapp en kille framför mig och tänkte försöka ge det en match fast jag var trött som få. Sen helt plötsligt kom Andreas och dundrade om mig. Killen framför hängde då på en kort bit och fick en lucka samtidigt som jag mentalt rasade ihop då jag trodde jag räknat fel och alltså hade mer än 1,5 varv kvar. Nu var det så att Andreas räknat fel och körde ett varv för mycket...hur man nu kan göra det. Jag skulle snarare räkna fel så jag körde ett varv för lite, inte för mycket... Hur som helst så hade matchen ändå blivit svår för mig, men jag måste träna upp psyket mer så jag inte ger upp i förväg. Vad jag slutade i mål vet jag inte, men jag var ca 12 sek efter han framför mig på tiden 37.11 Andreas vann igen då Henrik punkade, dessa låg då tillsammans. Brink tog hem 2:a platsen.


Det var dessutom många barn och ungdomar som körde tävlingen, men i kortare format såklart. Jättebra fart på cyklarna och riktig kämpaglöd hos alla! Kul att se! Nu får vi bara hoppas att sporten växer på sig i samband med att det faktiskt blir fler arrangemang. Bra anordnad tävling förresten med superfina banor! Det är verkligen jättebra att människor ideellt lägger ner tid på att fixa såna här tävlingar!


Lägger ut resultat senare. Är det någon som har någon bild får ni gärna hojta till. Jag såg iaf flera kameror ute efter banan, men vilka som höll i dem skakade det lite för mycket för att se. Jag funderar även själv, eller har iaf gjort länge, att anordna någon mindre "löp"tävling med annorlunda avslut. Det får i så fall defintivt bli i mindre format i början, men vem vet, det kanske kan växa. När jag gick i gymnasiet lade jag ner en del tid och anordnade en kombinerad löp- slalomtävling för längdskidgymnasiet i Timrå och Sundsvalls alpina skidgymnasium och ringde och raggade ihop massor med priser både för prestation och för utlottning. Många hjälpte till att fixa tävlingen såsom hålla liften igång och bjuda på liftkort, speaker och riktig tidtagning. Det var faktiskt himla kul och det är skoj att få aktivera människor! Så vad skulle ni vara sugen på?


  


Jag i maj med min älsklingscykel

 
 
AS

AS

27 september 2009 22:03

Bra kört idag. Synd bara att tjejerna lyser med sin frånvaro när det väl blir tävling. Tur att ni startar samtidigt och att du kan tävla mot killarna.

http://blogg.andreassvanebo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Ovido - Quiz & Flashcards