Direktlänk till inlägg 7 oktober 2008

Balans och VO2max träning

Av Caroline Jakobsson - 7 oktober 2008 12:42

I söndags blev det inte att Ekita var min sparringpartner. Bodil och hennes Henrik ändrade sig och följde med på skidgångsintervaller i Södra. Jag bestämde mig för att köra tre riktigt hårda och sedan ge mig, då jag endast sprungit två korta pass sen jag blev av med mitt hopparknä. Bodil körde en halvtröskel och två intervallbaserade. För mig blev det en hård fulllängdare  och två intervallbaserade. Den första gick jag så gott jag kunde hela backen, den andra körde jag 2 min max, sedan 1 min återhämtning osv tills toppen av backen. Tredje blev en upprepning av nr 2. Det var ett tag sedan det brände i luftrören, men denna dag gjorde det verkligen det. Gick ut lite för hårt på den första 2 min på den andra intervallen och fick verkligen suga mig fast som en igel i ryggen på Bodil för att inte släppa på slutet. Uscha, den var jobbig. I går blev det fysikplugg & jobb och bara ett kort löppass på kvällen på 30 min med Ekita. Kändes lite skumt i min ena hälsena efter att jag avslutat passet, sticks till emellanåt. Konstigt, då jag varit tvungen att vila från löpningen pga hopparknäet och innan kände jag då inget. Men jag är van med skumma saker...


Idag fick jag verkligen träna på min balans, är lite stolt över mig själv "badkrukan Caroline" att jag vågade plocka ut 101:an i de vågor som gick idag. Först blåste det inte så mycket, sedan blev det bara värre och värre. Motvind är helt okej, problemet kom när jag skulle vända i vågorna... Var så nära att jag skulle gå runt när jag fick dem helt från sidan. Detta ska tränas i varmare vatten och inte under höststormar i oktober...eller.. Läbbigt sen på hemvägen då det känns som att man paddlar i luft, vågorna bara knuffar fram en och det känns inte ens att man paddlar. 101:an gillar också att dyka som en ubåt med hela fören under vågorna och kränga. Kanonbra träning, jag var dock nära att avbryta efter 30 min då jag fortfarande var torr i kläderna, men Andreas retade mig lite och sa att jag aldrig lär mig om jag inte vågar mer, så då fick jag peppa mig själv lite och kliva ner från bryggan igen och ta en sväng till. Gjorde dock en fegis när jag skulle vända, åkte in till en brygga och baxade runt kajaken så jag slapp få alla vågor helt från sidan. Nu fick jag de bara snett från sidan. Man ska ju börja någonstans. Passet blev totalt 60 min bara. Ska försöka hitta en egen kajak till nästa år. Jag och Andreas delade på kostanden för F1:an, men bara Andreas har paddlat den. Jag har testat och varit ute i den, men fastnat i min VKV 101 i tre år nu. Kan tänka mig något liknande som VKV 101, men med överliggande roder och mer typ av multisportkajak som klarar vågor. Har paddlat Firebolt flera pass och den gillar jag verkligen! Dock finns få kajaker som är gjorda för viktklasser runt 55- 60 kg.


Hoppas fortfarande kunna köra RAID Uppsala och göra debut sedan juni 2006. Hoppas min kropp arbetar med mig tills dess! Nedan syns en bild från vågor det också, dock från Dalafloda, men passar bra till detta inlägg. Även en bild på Andreas i Firebolten är inlagd, den som vi bytte mot en F1:a.


Kolla in länken förresten. Hittade en ny sport på nätet jag inte visste fanns. Hoppas dom har stötdämpare i sitsen för stackars svanskotan annars....


Nu ska det jobbas och pluggas!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards