Alla inlägg den 4 augusti 2009

Av Caroline Jakobsson - 4 augusti 2009 22:04

Imorse när jag skulle åka till jobbet så gjorde jag min vanliga procedur, det vill säga att ge Ekita en hejdå puss innan jag åkte. När jag kliade henne under hakan så kände jag en böld ungefär som en halv tennisboll. Väckte Andreas och sa att vi kanske måste ringa veterinären samt satte mig och googlade lite.


Efter att ha kommit fram till jobbet så ringde jag veterinären och bokade tid samma dag. Jag valde en senare tid utifall det var så att bölden skulle gå ner. Andreas åkte upp med Ekita till Veterinärhuset i tron om att "bara" få lite antibiotika och åka hem. Dessvärre eller kanske bättre blev det ett långt besök på mer än 1 timme där de sövde Ekita och tog prover på hennes böld. Dessa prover har nu skickats på analys, då de inte kunde säga på rak arm var det är. Det är iaf en kraftig inflammation och numera är bölden ungefär som en tennisboll i storlek. Stackars vovve! Den var heller inte fylld med var så den gick att tömma utan fylld med blodaktig vätska.

Ekita är nu ganska loj och kommer 2 ggr per dag i en vecka att få båda antiinflammatoriskt och smärtlindrande samt antibiotika. Vi inväntar sedan svar på prover samt har ett återbesök nästa vecka.


Blev riktigt orolig när jag kom hem då Ekita kissade inne samt dreglade/småkräktes. Vi åkte då åter igen upp på Veterinärhuset, men tjejen piggnade på sig bra och jag tror hon delvis var så låg just på grund av att hon skämdes så oerhört av att ha kissat inne. Men inte är det lätt om man är dålig och dessutom har sömnmedel i kroppen.


Nu blir det enbart rastning ute på gården och kanske nån sväng runt kvarteret om vi ser att Ekita blir bättre. Dock går det inte att ha koppel på henne med bölden runt halsen utan det blir att ha henne lös eller sätta på henne sele om man ska gå utanför gården.


Nedan bild på bölden (Ekita är rakad där), dock ser den mkt större ut i verkligheten.

Bäst att gå och lägga sig nu för jag tänkte ta ett kort testa på löppass imorrn bitti (kl 5.45) för att kolla av läget med benet. Antingen fungerar det eller så inte. Jag ska inte springa så länge, men vill veta om jag kan hoppas på start på lördag eller inte.

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards