Alla inlägg den 6 januari 2009

Av Caroline Jakobsson - 6 januari 2009 11:53

När vi var i Lygna i helgen satt jag och pratade med en norsk skiddam medan Andreas duschade efter tävlingen. Damen i fråga var sannolikt runt 70 år. Hon berättade för mig om hur de går på ski i Norge. En fin dag är parkeringarna även på de minst lilla skidorterna fulla av bilar och folk är ute på spåren hela dagen igenom. Lygna skisenter ansvarade ensam för 16 mil skidspår (inte 60 mil som jag av misstag skrev) som skidprepades nästan varje dag. Detta exklusive början av de skidspår som går från Lygna till Oslo samt från Lygna och norrut. Det var alltid en pistmaskin som gick och så byttes arbetarna av så pistmaskinen gick alltså dygnet runt. I Norge finns det nämligen skidspår som det finns vägar i Sverige. Man kan åka från stad till stad via skidspår och övernatta i hytter på fjället eller i dalar. Skidspåren var alltid välpreparerade sa hon och på en gång det snöar så pistar maskinen till spåren. Eftersom så många går på ski så måste spåren vara välpreparerade så inte någon blir fast i djupsnö på fjället efter en övernattningsnatt i någon hytta.


Damen jag pratade med var själv ute vid ungefär 5 tiden på mornarna för att gå på ski då hon gillade att åka i nypreparerade spår och se soluppgången över vidder av snötäckta landskap.

Själv berättade jag att man får ha en väldans tur om man kommer upp till nypreppade spår vid 9 tiden på mornarna i Sundsvalls kommuns största skidområde.....Här kan man bli så irriterad att man håller på att spricka när spåren inte är dragna.

Så här tycker jag det borde vara: 2,5:an och hotellslingan ska dras varje dag så att man vet att spåren är preppade till kl 08.00 på mornarna. De längre spåren ska vara nydragna till varje lördag morgon 08.00 såvida det inte behövs extra dragning såsom vid blåst (bark och skit i spåren), töväder (glatta spår) eller snöfall. De längre spåren borde också preppas tidigare på säsongen så slipper de bli så väldans mjuka. Det är viktigt att den snö som kommer trycks till så att grunden blir bra. Nu verkar det inte finnas något system så det blir som en lottdragning när man kommer upp om det är draget eller ej. Spårinfo på hemsidan uppdateras ju bara vid kl 10.00 och 16.00 så det hjälper ju inte om man ska åka sina pass 08.00 innan allt folk kommer upp.


Idag har Andreas schema dragit igång.  I förmiddags blev det 4* 4 min styrkestak (kom faktiskt upp i 92,5 % av HRmax redan på första passet). Totalt ca 75 min pass. I eftermidddag blir det jogg och ett jobbigt styrkepass. Jag borde klara första dagen utan skador alltså!

Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards