Alla inlägg den 18 januari 2009

Av Caroline Jakobsson - 18 januari 2009 13:14

Tisdag: vila med gott samvete som sagt


ONSDAG

På ons drog veckans träning igång igen med löpintervaller med Bodil. Det blev tröskelintervaller 10 minuters. Vi bestämde oss för att köra 2- 3 st. Efter att ha kört 2 st ville jag verkligen fortsätta köra mer. Tröskelintervaller blir ju aldrig en riktig pina så man får bara mer och mer lust att köra fler tycker jag. Tyvärr ville inte min vad köra fler än två. Under andra intervallen började mitt fäste från hälsena till soleus (en av vadmusklerna) göra ondare och ondare. Jag hade en bristning där i somras som krävde ganska lång rehabilitering...Jag fick nöja mig med 2 st och därefter blev det en lång nerjogg från Södra och hem. Vaden gjorde ont varje steg jag tog efter intervallen men det blev faktiskt lite bättre mot slutet vid lugn jogg. Definitivt bristningsvarning igen.


TORSDAG

Tors besökte jag åter igen sjukgymnast då min låsning i bröstryggen mer kom tillbaka efter det senaste besöket. Konstigt ibland. Det blev tyvärr ytterligare en utknäckning för att ha ont i bröstet när jag andas vill jag bara inte ha. Nu gäller det att köra stabiliserande övningar innan bröstryggen gjort sitt...Det går inte att knäcka hur många gånger som helst, blir bara mer och mer slappt. Jag blev i samband med besöket tillsagd att ta det lugnt med överkroppsövningar några dagar tills allt stabiliserat sig efter knäckningen....Skit tänkte jag som hade stakintervaller på schemat någon timme efteråt. Funderade på att göra en "Micke" men lät bli. Det fick bara bli ett pass den dagen, 4* 4 min cykelintervaller på företaget med tröööötta ben. Gick inget vidare. Totalt pass 60 min. På morgonen hade jag tyvärr börjat få ganska starka känningar vid inre fotknölen igen....Också....cyklingen passade då bra.


FREDAG

Fre vaknade jag dagen med grym senförkortning á la H. Andersson. Foten kändes heller inget bra men under smärtgränsen i alla fall. Jag och Andreas tog bilen upp till Södra och jag började dagens AI pass skate 100 min kl 07.50 Försökte åka väldigt lugnt och kände mig samtidigt som en Michelin- gubbe klädd för en istid. De -20 graderna nere i S- vall visade sig dock bara vara -10 på Ängen. Foten ömmade lite och senförkortningen kändes bra mycket emllanåt men va fan. Man kan ju inte hålla på att ändra varenda jäkla pass så nån måtta får det vara. Resterande del av dagen hade vi tagit ledigt från jobb då vi utnyttjade våra julklappar på SPA på Södra. Skönt att ta det lugnt ett tag och behandlingarna var ändå skönast. Övrig slappa tid i bad räcker med runt en timme för mig innan det börjar att klia i kroppen. Passade också på att stretcha i varmkällorna för senförkortningen min. Gillar inte när det drar så där obehagligt i låret.


LÖRDAG

Lör kändes senförkortningen bra mycket bättre. Foten kändes dock fortfarande, skär till med jämna mellanrum. På fm blev det ett stakintervallpass med Bodil igen. Totalt var vi ute i 90 min. Vi körde 4*4 min, sen avslutade vi passet med en massa olika korta impulser. Idag var en sån dag då det var svårt att ta ut sig. Det kändes inte som att man kom upp i vare sig puls eller tröttthet under intervallerna. Saknade kanske kämpaglöden idag. Inte bra.

På em blev det ett styrkepass ÖK inomhus. Började först att ro (jättebra för bröstryggen) i ca 3 km, tog mig 15 min i lugnt tempo. Cyklade därefter 15 min innan styrkan tog vid. 30 min effektiv tid styrketräning blev resultatet. Detta ska göra mig starkare i skidåkning är det tänkt. Puuuh vad jobbig denna styrketräning är... Program hemligt :)


IDAG

Sön idag känns foten faktiskt mycket bättre. Senförkortningen blev dock inge vidare efter dagens pass. Nu sitter jag här och skriver och stretchar och stretchar. Måste ju bara klämma på nån nerv när det blir så här för i vissa lägen så ilar det till ner i benet. Har kört skateintervaller med Bodil (Bodil körde dock klassiska). Passet blev totalt 90 min med uppvärm, avåk. Först körde vi 2 st * 2,5 km. Puhh, det behövdes verkligen. Kanonfint att få in lite längre intervaller också så man får ökad farttålighet. Efter dessa två blev det 2 st backintervaller á 1 minuters. Passet avslutade med 2 st impulser på stadion i Ängen längs en långsida. Nu väntar bara ett distanspass innan jag åter igen avklarat en veckas schema. Det dubbelpass jag missade i torsdags tar jag alltså igen idag så denna vecka blev det 8 pass. Duger fint för mig som inte tränat så jättebra innan. Däremot vet jag inte om jag tar mig ut och åker skidor innan senan i låret har ursprunglig längd. Blir kanske att sätta sig 120 min på testcykel istället....Trist...


Bilderna nedan representerar hur jag vill, men inte, ser ut när jag åker skate. Har ju knappt några bilder på mig så får fylla ut med linslusen istället :) Andra bilden visar att det inte finns nått dåligt väder, bara dåliga kläder och avsaknad av utrustning.



Presentation

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag

- Fystester

- Personlig träning

- Träningsuppläggning/rådgivn.

- Föreläsningar

- Kost

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Vård kirurgen 2010 !

Läs här om min hemska upplevelse på Sundsvalls Sjukhus kirurgavdelning

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards