Direktlänk till inlägg 25 maj 2009

Personsämsta...och tröstpris

Av Caroline Jakobsson - 25 maj 2009 15:17

Det är inte alla dagar man drar till med personbästa och jag måste säga att det är heller inte alla dagar man drar till med personsämsta...


Ändå var det det sistnämnda jag gjorde i helgen. Tävlingsdebut blev det för i år vad gäller löpning och vad gäller terränglöpning är det första loppet sedan 2005, då jag brände in i väggen 2006.


Kälagåtte är namnet på tävlingen och vilken fin tävling. På damernas 8 km bana är de första ca 6 km stigar/sunkmark, medan de sista ca 2 km är på grusväg och avslutar med en "slalombacke" till målet. Jag, Andreas och Andreas pappa drog till Hammarstrand på lördag morgon och möttes av strålande sol, men kall blåst. Vi lämnade av Andreas på 14 km- starten då herrarna kutar 14 km och fortsatte till min start vid 8 km. Uppvärmningen kändes halvtung, vet inte varför...om det var nervositet eller inte. Pulsen var inte så jättehög, men kroppen kändes inte pigg alls.


Startskottet går och seghetskänslan försvinner inte. Jag tittar på klockan flera gånger för att se vilken hastighet jag sprang och oj så sakta det gick. Herremingud tänkte jag, ska det inte gå fortare. Jag försökte loppet igenom hålla mitt eget tempo och drogs inte med i någon annans. Låg 4:e tjej i början, sprang om en tjej efter ett litet tag. Därefter tog jag in på tjejen som låg tvåa totalt, låg bak i ryggen innan jag gick om kanske 3 km före mål. 2:a blev min totalplacering bland alla tjejer och det säger jag inget om. Det är tiden som fick mig att känna mig ledsen inombords efter målgång. 35.52


År 2005 sprang jag ett av mina bättre löplopp någonsin och då hade jag 33.22 Hela 2,5 minuter sämre alltså på en 8 km bana. Det är MYCKET!

År 2004 hade jag inte sprungit många år sedan jag slutade med alpint och då gick det väldigt dåligt enligt mina tävlingsanteckningar. Tiden då blev 35.03 Ja, vad säger det... Andra förbättrar sig, jag försämrar mig rejält.


Ett riktigt uppvaknande blev det. I snitt 2 pass i veckan löpning och skador däremellan räcker inte...Jag vill ha mer. Jag vill kunna kuta 6 dagar i veckan som förut!


Ok, visst var det kanske tuffare förhållanden detta år med blötare bana (fick springa mer omvägar och trampade ner i fler sunkhål) och icke- härlig motvind sista 2 km på grusvägen, men inte sjutton gör det 2,5 minut iaf.

Däremot betydligt mindre löpträning och i stort sett obefintlig terrängträning kombinerat med en ökad vikt av ca 3 kg gör definitivt sitt därtill.


Nej, nu blir det bort med 3 kg och mer terrängträning så ska nog tiderna kapas, bara kroppen tillåter mig träna. Var förbi Butik Vitamin idag också och köpte Blutsaft och folsyra/b- vitamin komplex för gårdagens Hb- värde på 116 kändes lite väl lågt för att jag ska tycka att det är okej. Jag tar inte ofta prover, men alla gånger jag tagit ligger jag mellan 116- 126. Annat än för något år sedan så jag låg runt 135- 145 de gånger jag kollade. Är stor skillnad i syrebärande kapacitet det. Dock inget jag skyller gårdagens resultat på, det är på grund av mindre löpträning helt klart.....


Gårdagens +

* Det kändes att det gick sakta när jag sprang och tiden visade också det. Värre är det om det känns snabbt, men tiden är långsam.

* Tur och tur, läs nedan


Gårdagens -

* Personsämsta med råge är aldrig kul


Kortsiktigt planering:

* Ska härda benen med fler terrängpass á la Andreas. Första intervallpasset i terräng blev i fredags och hua vad jobbigt det blev. Jag slet med händerna i mossorna på slutet för att ta mig uppåt.

* Fler löppass, inte bara på löpband och på Balders!

* Tappa 3 kg tillbaka till min "vanliga" multisportarvikt. Bye bye godis och efterrätter på ett tag.


OJ OJ. Höll på att glömma. Priset jag fick för min 2:a plats igår blev ett par "gamla" men helt nya Peltonen- skidor skate för ord pris ca 2300 sek! Med gamla menar jag att det inte är årets årsmodell. Någon som vill köpa ett par skateskidor till vintern? Jag lovar att pruta *ler*


Sen till det bästa! Jag brukar alltid säga att jag aldrig vinner nått på utlottning, jag brukar inte ha tur helt enkelt säger jag. För några år sedan visade det sig vara helt fel på jag vann cykeln som lottades ut på Öbackavarvet. Igår slog turen till igen, jag vann en Trek- cykel i form av dam MTB som lottades ut bland alla deltagare. Jippi!!!! Jag vinner sällan, men när jag vinner priser på utlottning blir det rejält med andra ord. Det blev en kul avslutning på dagen! Jippi hoo!

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Caroline Jakobsson - 3 april 2012 05:30

Tiden går och nu redan är det april månad. Vad har då hänt sedan sist med långlopp och löpbandstest? Jo, bland annat har jag varit en vecka till fjälls i Ramundberget och haft det finfint fast med ändå närvarande stress. Varje dag blev det längdski...

Av Caroline Jakobsson - 1 mars 2012 09:56

Passa på att anmäl er till vintern sista teknikkurs i skejt: Lär Dig Skejta! (klicka på texten) Kursen passar både nybörjare och mer erfarna åkare då vi har olika instruktörer.   Min träning i veckan? I tisdags blev det intervaller med tisdagst...

Av Caroline Jakobsson - 28 februari 2012 06:30

Hej ni som ändå går in på bloggen med jämna mellanrum och läser. Självklart skulle jag vilja lägga ut lite mer berättelser och bilder om träning och friluftsliv, men ska jag vara ärlig har jag fram till sommaren ett enormt hektiskt schema med jobb oc...

Av Caroline Jakobsson - 5 december 2011 16:37

Jo, trots allt blir foten ändå bättre och bättre. Förra veckan kändes det varje steg jag tog, men nu känns det faktiskt ganska bra vilket ger mig en positiv framtidssyn. När jag har mycket i jobb och skola är det träning som hjälper mig ventilera och...

Av Caroline Jakobsson - 28 november 2011 06:00

Ja, vad ska man då egentligen skriva om när man har en tränings- och friluftsblogg och inte kan träna så mycket just nu...det är frågan. Ni ska bara veta hur mycket jag längtar efter att få snöra på mig skorna och bege mig ut på en lång och lugn löpt...

Ovido - Quiz & Flashcards