Alla inlägg den 7 maj 2009

Av Caroline Jakobsson - 7 maj 2009 16:42

Idag har det hunnits med mycket.


Fm: Löpintervaller på Balders med Andreas


12.00- 16.15: Jobb


Hmmm, var jag verkligen så plågad som det ser ut nedan....nja inte riktigt men benen var som betongstolpar sedan backintervallerna uppför Södra igår. Oj, oj vad den lokala kapaciteten i cykling måste tränas upp.


Bestämde mig på uppvärmningen att köra ett lättare pass idag; det blev inte tröskel, men det blev heller inte runt max intensitet.


Första 1000 m kändes helt ok, trodde jag lätt skulle kunna kuta alla i samma tempo, men ta mig tusan så blev tiderna bara sämre. Skit!

1 * 1000 m = 3.45

1 * 1000 m = 3.47

1 * 1000 m = 3.51

1 * 400 m = 1.20

1 * 400 m = 1.22


Vila 2 min 30 sek min mellan 1000 m och 1 min 15 sek mellan 400 m.


Så var det avklarat. Fick ingen bra känsla av passet då jag fick en klar inblick i att idag var det knappast tal om något sub 20 på 5 km. Eller kanske...men då hade jag nog fått börja de första km som jag gör på löpband, dvs en hel km/h långsammare. 15 km/h istället för 16 km/h. Bättre att öka mot slutet än att springa sig trött i början, men det klarar jag aldrig av utomhus. Börjar alltid för fort. Antingen var det formen idag som var sämre eller så är det helt enkelt så att jag springer fortare på löpband när jag får hjälp med farthållningen av bandet...kan mycket möjligt vara så. Dock blåste det en hel del motvind idag efter ena kanten vilket är drygt för psyket men så är det. Absolut inget 19.33 idag iaf som för nån månad sen!


Aja, får se om det enbart blir jobb hela kvällen eller om jag hinner med ett pass nr 2 idag. Återstår att se.


Förresten, kom igen och kommentera nån gång då :) Jag ser ju att det är några som följer sidan. Vad tror ni? Snabbare ute eller på löpband? Fördelar, nackdelar med träning på löpband vs springa asfalt platt ute vs springa bana ute?

Ovido - Quiz & Flashcards