Alla inlägg den 13 maj 2009

Av Caroline Jakobsson - 13 maj 2009 19:41

Jag har tyckt knäet känts helt ok både idag och igår. Har känt av det, men inte smärta. Idag efter kajakpass och plugg så stack Andreas iväg på cykeltävling och det var då dags för mig att rasta Ekitan. Varför inte testa jogga liten sväng tänkte jag så vet jag iaf hur knäet reagerar. Gör det ont så får jag helt enkelt bara gå. Det hela slutade med att jag kunde jogga lugnt och fint på stigar i 35 min utan att känna någon smärta. Stelhet kände jag av och avlastade lite snett gjorde jag också p.g.a rädsla som sitter i huvudet, men det gick alltså. Bara att se nu om jag får någon efterreaktion som jag fick i torsdags när jag inte kände nått under passet eller om det börjar att ge med sig. Hoppas på det sistnämnda! Passet avslutades med 3 * 5 min effektiv magträning! Totalt 50 min minipass.


Undra sa Flundra om jag vågar ta ett litet cykelpass i morrn? Jo, det borde jag göra, men det blir inga intervaller med högre tryck än vanligt i pedalerna utan får bli ett kortare distanspass isf. Måste se hur det reagerar där också. Men till helgen kanske...kanske... det kan bli ett intervallpass löpning eller cykel. Det vore skoj!


Här nedan kommer en liten lista över några tävlingar den närmsta tiden. Jag får se om jag kanske tar och springer nått av loppen. Det jag är mest orolig för är faktiskt inte knäet utan det är min gamla bristning i vaden som har en stor tendens att vilja rivas upp/nästan rivas upp. Borde definitivt göra mer excentriska övningar samt får nog också smörja massa Linnex innan tävlingarna isf så blodgenomstörmningen är på topp. Utförslöpning är det som har värst skaderisk och ska jag springa Terräng DM blir det definitivt utförs.


Motionslopp:

Mån 18/5 Deltaterrängen Alnön

Sön 24/5 Kälagotte i Jämtland (?)

Ons 27/5 Terräng DM Töva

Tis 2/6 Vårruset Sundsvall


Hmm. Nu vill jag komma igång med mer löpning i terräng och inte bara ha kört 2 intervallpass på Balders. Please, please låt mig springa terrängintervaller i helgen!


Av Caroline Jakobsson - 13 maj 2009 12:28

MEN ett väldigt kort pass.


Jag och Andreas tog i förmiddags bilen ut för att paddla lite. Väl därute började vi genast tveka när vi öppnade bildörren. Vilken blåst...och bara sidovågor. Jaja, får väl ta stabilare kajak idag också tänkte jag...vilket tråk. Men så kollade vi in i styrketräningsrummet klubben har.


Aha, en paddelmaskin!!! Och som den fungerade också. Genast bestämde vi oss för att köra intervaller på den. Efter kort uppvärmning blev det 10 st * 2 min med varvtal på 32 Hertz för oss båda. Lika lång tid arbete som vila eftersom vi snabbt byttes av (finns bara 1 maskin). Totalt blev det 20 min effektiv intervalltid samt kanske 5 min uppvärmning resp avvärmning. Ett kort och effektivt pas spå 30 min som lätt skulle gå att slänga in på en lunch om det bara skulle finnas en paddelmaskin i närheten. Nu känner jag mig helt skakis i överkroppen.


Första intervallerna kan man verkligen pressa pulsen, medan man sedan blir mer muskulärt trött så man inte kommer upp i samma puls. Det är då som det kanske är dags att höja Hertzen??


Nån som kan det här med paddelmaskin och varvtal? Vad bör man ligga kring beroende på typ av träning?





Ovido - Quiz & Flashcards