Av Caroline Jakobsson - 16 juni 2009 19:01

...är den dag det är idag. Jag har just nu helt brist på fantasi vad gäller rubriker.

Helgen som var blev helt fullproppad med aktiviteter. Tidiga mornar och sena nätter. I lördags körde jag dubbla träningspass (totalt över 4 timmars träning räknat i effektiv tid) samt var på bio och gjorde snabbvisit på Oscar. I söndags blev det skidgångsintervaller i Södra slalombacke på förmiddagen, följt av lite shopping och titt på Birsta City. Kvällen blev vikt åt ett andra träningspass (1 tim cykling med inslag av styrketryck) samt ca 2- 3 timmars jobb i företaget. Puuuh, vilken helg :)

Igår blev det välbehövlig vila. Hade lite lätt huvudvärk hela dagen så det kändes smart att vila istället för att dra på sig något skit. Förutom hundprommis med Ekitan och inslag av övningar (apport, sitt på pipa, inkallning etc) blev det mest bara slapp framför datorn.

Äh, nu är det bäst att jag pallrar mig ut på prommis med Ekitan. Cykeln står och väntar på mig i källaren och vill att jag ska rasta den på ett träningspass :) Blir lite senare träningar nu när man jobbar heltid. Känns skönt att landa lite hemma innan det är dags för aktivitet.

Av Caroline Jakobsson - 14 juni 2009 13:08

Hur härligt är inte det!

Passet idag hade varit fulländat såvida jag inte haft problem med benhinnan. Mums mums med träning i spöregn (mitt favvoväder) med pigg kropp. Synd bara att det känns så onödigt med bra form nu när jag inte kan springa...., men kul är det.

Började idag med att gå med stavar snabbt upp till Södra för att börja intervallerna där. Jag kan alltså inte ens jogga. Väl där fick det bli 3 * intervall uppför hela Södra slalombacke. Det fick räcka med 3 st nu i början med taskig benhinna, siktar senare i sommar på 5 st.

Känslan var kanonbra! Jag körde tröskelintervaller med 163- 169 i medelpuls (olika på olika intervall) jämfört med 179 som jag haft i medel de tre senaste tävlingarna. Med denna låga puls var jag ändå bara 16 sek ifrån mina rekordtider, då jag gått nästan max en gång. Nu kände jag varken av någon lidelse i ben eller pulsmässigt. Hur härligt som helst när man kan känna att man nästan flyger upp för slalombacken (sett till min egen kapacitet såklart).

Benhinnan kände jag av, men så länge det inte är ren smärta så tränar jag på. Blir definitvt inte läkt av att bara vila.

Av Caroline Jakobsson - 14 juni 2009 09:36

Igår blev det ett till pass innnan bion. Jag drog ner persiennerna (så att inte grannarna kan kika in) och körde mitt eget styrketräningsprogram på en handduk i vardagsrummet med bra musik på bra volym :) Det blev en massa situps, armhävningar och annat smått och gott i 30 min effektiv träningtid (uppdelat på olika set). Därefter stress och sedan ombyte för bio.

Jag mötte upp med Bodil och såg Drag me to hell som hade fått 4 stjärnor i ST. Den var fullkomligt värdelös............visst, jag ryckte till någon gång men mestadels var den så dålig att vi istället skrattade. Kroppsvätskor som sprutade åt alla håll och massa konstigheter. Nej, absolut ingen ny Gothika (hur det nu stavas) i alla fall. Den filmen var bra. Härmed ges alltså en varning att se denna film!!!

Efter bion gick vi runt på stan och tittade lite och löste sedan in oss på Oscar, där Bodils sambo var. Satt där och snackade i någon timme innan vi drog hem.

(6- 6 till Bodil och mig, eller var det 7- 6 till Bodil? ;)

Efter lite sovmorgon är jag nu redo för ett skidgångspass i Södra, frågan är bara om benhinnan är det, men det visar sig. Gå måste jag ju kunna göra...

Av Caroline Jakobsson - 13 juni 2009 16:14

Hemma igen. Det blev en fin tur med Chanida idag! Den kvava luften gjorde att jag bytte om från långtaights till kortisar innan jag cyklade iväg. Lite färg på blek- benen måste jag försöka få till att få.

Jag mötte upp med Chanida vid Lv5 sedan drog vi mot Bergsåker- Kovland- Indal- några kilometer mot Liden- tillbaka till Indal- Bergeforsen via Lagmansören etc- Sörberge- Timrå Örnen- Laggarberg- Bergsåker- Hem.

Turen med MTB- cyklar slutade på 81,6 km, tiden blev 3 tim och 36 min (snitt 22,7 km/h). Pulsen 127 i medel. Perfect. Fin tur och härligt sällskap.

Härnäst väntar ev ett styrketräningspass i em. Har jag sagt att jag ska träna ner mig i helgen så måste jag ju hålla det :) Har knappast något som väntar härnäst som det kan vara bra att hålla formen uppe inför. Benhinnan känns bara jag cyklar nu trots det lilla joggpasset igår som jag avbröt.

Två fina saker att nämna finns dock:

1) Min nya lvg- cykel kommer på tisdag till Sverige och den ser precis ut som min MTB; vit och helsnygg :)

2) Andreas persade med 30 sekunder på sin sträcka på Indalsledenloppet idag (numera sträcka 2)

Bye!

Av Caroline Jakobsson - 13 juni 2009 11:31

Hittade denna låt på en blogg för ett tag sedan och sen spelas den rätt flitigt på radion nu också. Superbra tycker jag. Sen ska påpekas att jag inte lyssnar så noga vad den handlar om, låten är i alla fall bra :/

Nu ska blandas lite sportdryck och ut och hojja.

Av Caroline Jakobsson - 13 juni 2009 11:04

...blir sen träning för mig idag då Chanida bara kan klockan 12. Passade då på att ta en sovmorgon, vilket jag inte gjort på väldigt länge. Vaknade och somnade om flera gånger, men lyckades iaf sova till ca 9.30 vilket får vara rekord på sista tiden.

Sitter och funderar om vi ska köra 3- 4 tim i skogen eller kanske blandad körning. Skogen tar betydligt mer på kroppen, fungerar inte att köra AI alla gånger då. Dock är det hård träning jag vill ha så det kanske passar utmärkt, om Chanida vill såklart. Men den tjejen bangar aldrig ett riktigt pass :)

Hörs!

Av Caroline Jakobsson - 12 juni 2009 21:10

Nä, det blir inget Indalsledenlopp...

Jag var ganska så säker på start redan igår kväll. Foten var helt okej och kroppen kändes pigg. Idag tog jag mig en löptur för att kolla av att allt var okej och visst, foten var helt okej, kändes nada. Inget problem alls! MEN....benhinnan är inte alls läkt vilket jag helt klart trodde. Efter 20 min kändes smärta i benhinnan vid varje steg och när jag stannade och tog mig åt benet så var det helt ömt igen. Så drygt för kroppen kändes så pigg efter den lätta träningen i veckan....

Hem och försöka ringa återbud till stafettlaget, men fel telefonnummer och inget svar på telefonen gjorde att jag först nu fick tag på laget. Nu var det så att andra hade blivit sjuk så med mitt avhopp är de 1 man kort.....Fan, hatar att vara svikare. Jag blir så arg. Arg på min egen svikar- kropp. Hatar verkligen att banga, men vad gör man. Köra 11,7 km på asfalt och riskera att åka på en stressfraktur eller kronisk benhinneinflammation. Nej, det vill jag inte.

Så, bara bita i det sura äpplet för åttioelfte gången de tre senaste åren. Jag ringde upp min gode vän Chanida så imorrn blir det 3- 4 tim MTB tillsammans så jag får cykla av mig lite frustration. På kvällen blir det sedan bio med Bodil och kanske nån fler...blir en skräckis!!! Får kanske sova med Ekitan under täcket sen då när jag kommer hem....Söndag planerar jag sedan för skidgång i Södra (utan att jogga uppvärmning, får gå i stället) och kanske ett kajakpass. Får väl se hur det går med den planeringen då eller om fler käppar i hjulet dyker upp.

Av Caroline Jakobsson - 11 juni 2009 22:36

I natt inträffade ett halvt under. Värken försvann i foten och den kändes bättre och bättre under hela dagen. Hoppet kom därmed tillbaka om start i helgen. Idag har jag till och med kunnat ta en prommis med Ekitan upp till Södra backen. Fungerar bra att gå, känns lite ömt emellanåt bara.

Så....om ömheten försvunnit imorgon ska jag ta mig en joggis med lite fartlek för att testa foten och benhinnan. Annars får det vara, då ringer jag återbud på en gång. Fungerar det eventuella passet bra så kör jag på lördag och hoppas att det inte kommer tillbaka. Låter som en fin idé va?

Veckans tragiska träning har sett ut enligt följande:

Lör: Tävling Iggesundsmilen (se nedan)

Sön: Löp AI 60 min, fick avbryta då p.g.a ont i ena benhinnan

Mån: Rodd 15 min, Cykel 20 min och styrketräning ben och mage på gym

Tis: Cykelintervaller 10 * 1 min, totalt pass med uppvärmning och nedvarvning 40 min

Ons: Vila (sån himla värk i foten, inte bara ont när jag gick)

Tors: Cykel MTB landsväg 65 min

Kör jag inte tävling på lördag blir det ett långpass MTB, och sen ska jag passa på att träna ner mig under helgen.

Nu ska sussas så veckans sista jobbdag orkas med! Natti natti.

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag