Av Caroline Jakobsson - 10 juni 2009 18:25

Tvärnit....f*n...

Går ju åt rätt håll med min kropp, men fortfarande kommer inflammationsperioder. Jag kände av min fot redan i måndags kväll efter jobbet. Började bli stel under vä fot (tålederna/senorna tror jag). Eftersom jag inte trodde det var någon fara på taket då jag inte tränat förrän sön morgon så har jag inte skrivit nått. Man orkar ju inte klaga om alla småskador man får... I går, tisdag, var det sämre, men jag trodde ändå det skulle lägga sig. Benhinnan som jag oroade mig mer över känns helt okej nu. Idag, onsdag, var det som ett skämt när jag vaknade och skulle stå på foten. Rejält stel och molande värk och det gör ont bara jag vickar på tårna. När jag går får jag kliva antingen på utsidan av foten, på hälen eller böja tårna rejält uppåt. Allt annat gör ont.

Indalsledenloppet känns ljusår bort..Avvaktar ett tag innan jag lämnar återbud, de vet redan om att jag är ett osäkert kort. Under kan ju inträffa, men inte särskilt troligt eftersom det enbart blivit sämre. Helt sjukt hur det kan bli. Inflammationen slog till som vinterkräksjuka och trots att jag inte belastat den sedan sön morgon så blir det bara sämre och sämre, stelare och värker mer.

Just när allt började kännas bättre och bättre med träningen. J**la *kit!!!!!!!! Och vad stoppar dom i all antiinflammatorisk medicin. Jag måste då enbart få sockerpiller för vare sig värken eller något annat blir bättre av dem. Totalt verkningslösa.

Gratulerar till er som kan springa för nu är jag riktigt svartsjuk. Ska sluta klaga och ta bilen upp till Södra och rasta vovven för gå promenad är uteslutet. Grrrr. Sen får jag se om jag rastar cykeln, måste då sätta hälen på trampan för trycker jag ner framfoten gör det ont.

Av Caroline Jakobsson - 9 juni 2009 19:46

Har inte så mkt att skriva mer än att jag jobbat hela dagen fram till nu. Just nu väntar träning vilket får bli cykling.

Hoppas också på att benhinnan ska bli bra. Det känns inget alls när jag går, men jag har en liten, liten svullnad på tibia och är fortfarande öm just på den punkten när jag tar på benet.

Äh, slutsurrat, nu väntar träning!

Av Caroline Jakobsson - 8 juni 2009 22:15

Bjuder på lite mer bilder att spana på // Mästerfotografen

Idag blev det rodd 15 min, cykel 20 min, sedan styrke ben (benpress med mera) och mage efter jobbet. Till helgen väntar förhoppningsvis Indalsledenloppet bara den lilla svullnaden längs min ena benhinna vill lägga sig, men det hoppas jag på. Imorgon blir det paddling eller cykling efter lång jobbdag 8- 19...och på onsdag väntar stentuffa intervaller av något slag.

Av Caroline Jakobsson - 7 juni 2009 23:14

Lördag fm rullade milen mot Lida Loop och Långsloppscupen i MTB. Bilen stannade dock i Iggesund först så att jag och Bodil fick tävla av oss lite vi också. Sedan fortsatte vi mot Stockholm, där Andreas och Henrik och övriga klubbmedelammar skulle få lite mer race i benen med 65 km MTB.

Resultat Iggesundsmilen

Resultat Lida Loop

Min "form" verkar hålla i sig. Det känns i alla fall som att kroppen är pigg. Första 3 km gick jättelätt, sen fick jag lite svårare att kunna hålla tempot i benen. Dels blev jag säkert tröttare av tempot i sig, sedan är jag inte van att springa så pass "långa" lopp ännu på asfalt. Första 4 km av banen var väldigt platt, sedan blev milslingan mer kuperad och långa sega motlut, dock ej branta.

Sträckan mättte totalt knappt 11 km (10.81 på min GPS) och tiden blev dryga 45,5 minuter.

Med den tiden blev jag 4:a och det är jag nöjd med, jag var ungefär 1,5 min efter seger. Jag brukar inte jämföra placeringar utan min egen känsla i kroppen och den var bra, även om jag inte orkade hålla tempot mot slutet. Bodil vann 5 km klassen som mätte 5,35 km (två olika banor), grattis! Båda banorna var alltså längre än utsatt.

Så till Lida Loop. Killarnas egna betyg blev lite allt från bra till hyffsat till inte nöjd. Andreas gjorde en finfin insats med tiden 2 tim och 17 min och kom in som 20: e totalt och 19:e i Herrar Elit (han hade killen som vann H 30 före sig). Tidsavståndet till Magnus Palmberg som vann var 11 minuter. Bra, för killarna cyklar snaaabbbt. Nu blir det fålla 1 nästa år istället för 2:an :) Henrik blev 34: a totalt och 24: a i Herrar Elit. Micke blev xxx totalt och 25:a i Herrar Elit. Även Chanida cyklade den tuffa banan!

Själv agerade jag och Bodil support, där vi hade 7 personer att supporta med vätske och gelar i langningszonen. Tävlingen gick snabbt för oss kan jag säga :) På morgonen hann vi med ett löppass som planerades vara 75 minuter som som bara blev 60 minuter för jag kunde inte fortsätta springa. Min ena benhinna har blivit riktigt uppretad av asfaltsloppet i Iggesund och vill inte vara med på några dagar säger den. Nu smörjs det för fullt så hoppas jag kunna springa igen på onsdag. Idag blir det styrketräning och rodd efter jobbet och imorgon cykling MTB.

Vi hörs!

Av Caroline Jakobsson - 4 juni 2009 20:59

Mycket jobb (heltid) och mycket plugg är vad som väntat och väntar. Ska bli skönt när veckan är över...

Efter Vårruset i tisdags blev det lite över 2 tim cykling med Bodil efter jobbet igår. Sedan hem och plugga. Idag har det blivit ca 75 min löpning med tröskelintervaller i mitten, också det med Bodil. Skoj, skoj. Formen håller i sig. Cyklingen kändes superbra i onsdags, aldrig haft så låg puls tror jag och löpningen idag kändes finfint i högre tempo. Distanstempo går lite lite segt fast pulsen är låg, men intervallerna känns himla pigga. Hoppas detta håller i sig tills på lördag då jag ska springa Iggesundsmilen om inte min ljumske strejkar för mycket. Den börjar nämligen ge ifrån sig klara ilningssignaler igen efter alla tävlingar, men hoppas kan man alltid göra.

I övrigt är familjen fulltalig igen. Ekitan är åter igen hemma och sover ikapp det hon missat och Andreas har anlänt från Gran Canaria!

Vi hörs!

Av Caroline Jakobsson - 2 juni 2009 22:04

Min kropp förvånade mig!

Idag blev det en 3:e plats på Vår Ruset (egentligen är det ju ingen regelrätt tävling, men jag var trots det 3:a i mål). Kul och förvånande då jag inte kände mig vidare pigg på uppvärmningen.

Efter snack med Andreas i söndags började jag äta normalt igen i går för att fylla på mina tömda depåer, annars hade jag aldrig tagit mig igenom Vårruset med någorlunda tempo. Hb- värdet har också gått upp ganska bra på en vecka, det går åt rätt håll. Inga 116 iaf!

Idag sprang jag mitt tempo och gjorde mitt lopp och jag fick ett härligt och mestdels behagligt lopp (såklart slutet var jobbigt dock) där jag kunde njuta av att kunna springa! Jag var aldrig sådär supertrött från början som jag kan bli ibland när jag är ur form utan första 3 km var ren njutning. Kanske någon såg ett litet leende på mina läppar. Superhärligt och skönt! Jag drogs aldrig med i någon annans tempo utan sprang i min takt. Kul, kul att det börjar kännas bättre!

Låg 2:a ett tag, men en tjej (Sanna Svanebo) kom och sprang om mig när det var svagt motlut uppförs och jag frestades aldrig att försöka hänga med då jag vet att hon är mycket bättre uppförs= märktes tydligt på Terräng DM. Jag sprang istället på i mitt eget tempo och tog mig i mål som 3:a, kanske ca 8 sek efter Sanna och okänt antal sekunder efter Anna Quale.

Jag behöver tävla mig lite i form och bli bättre att springa uppförs, men det tar sig.

Min team mate Bodil (sambo med Sundsvalls MTB- cyklist) var även hon nöjd med loppet och blev 5:a eller 6:a. Vi sporrar verkligen varandra på träning och det ska vi fortsätta med!

Gammal bild från träning nedan.

Av Caroline Jakobsson - 30 maj 2009 21:40

Träning som varit:

Tors: Vila

Fre: Löpintervall obanat med Andreas. Kort pass på 60 (korrekt ska vara 70 min) min

Lör fm: MTB AI vägar 90 min själv

Lör em: Rodd 15 min, Cykel 15 min, Styrka ca 30 min

Sön fm: Tävling Kälagåtte 8 km löpning inkl uppvärmning och avlöpning Ca 70 min totalt

Sön em: Kort löptur hemma på 25 min själv

Mån : MTB AI- AII elljusspår med Andreas 47 min + styrka gym ca 20 min effektiv tid.

Tis: Löp AI terrängspår Smirrebacken, EKG, Sidsjö slalombacke etc, dvs kuperat 90 min med Bodil

Ons: Terräng- DM löpning 4,2 km Töva. Totalt pass ca 60- 70 min. Bodil hängde med.

Tors: Vila

Fre: MTB terräng Fågelbergsrundan, Östtjärn, elljusspår etc 120 min med Chanida

Lör fm: Löpning AI terräng Fågelbergsrundan 120 min med Chanida

Lör em: MTB vägar AI 60 min själv

Detta i kombination med att jag dragit ner på maten rejält. Ska försöka gå ner 3- 4 kg och eftersom jag förut ätit för mycket så att jag gått upp dessa överflödiga kilon så måste jag nu istället äta mindre än vad jag gör av med. Kolhydraterna är det jag minskat rejält på, även mängden mat samt att allt "onyttigt" är bannlyst ett tag framöver. Äter mycket mer grönsaker, viss frukt och protein- och fettrik mat. OBS. Bra sort fett. Favvisar nu är avokado och lax. Återstår att se om det gjort någon skillnad. 1 vecka har gått imorrn så ska då ställa mig på vågen.

Jag kanske inte ens behöver nämna att jag är ganska seg på träningarna för närvarande........hur ska detta gå på Vårruset??

Av Caroline Jakobsson - 27 maj 2009 21:36

Igår blev det heldag jobb fram till 17, sedan löpning distans med Bodil i 1,5 timmar. Vi körde väldigt backigt med bland annat Sidsjöbacken, EKG- backen, Smirrebacken osv på Södra. Sedan hem och bada vovvar och storstäda.  Puhhh vilken dag. Igår var också andra dagen på min avgiftning, det vill säga att jag försöker gå ner 3 kg i vikt.

Idag har jag uträttat ärenden fram till 09.00; rastat vovvar, försökt packat cykeln som jag redan sålt, handlat mat osv, sedan har jag praktiserat fram till 16.30 Mkt skoj faktiskt! Efter det hem, i med mat, och sedan ombyte för Terräng DM i Töva.

Loppet gick som Kälagåtte, det vill säga ganska tungt. Kroppen kändes tung (känner mig klumpig när jag springer, särskilt uppför) och psyket var klent. Var inte kämpa- sugen som jag brukar vara när jag tävlar. Var också sjätte träningsdagen så i kombination med mitt betydligt lägre matintag så var det kanske inte bästa uppladdningen heller, men det struntar jag i. Ska försöka träna och tävla mig i lite bättre form nu så jag får ta att jag känner mig lite kraftlös och seg emellanåt.

Nej, nu ska tränas mer terräng, sedan ska vägas in på söndag så ser jag om jag lyckats gå ner ca 1 kg eller inte. 0,5- 1 kg per vecka är ju ganska lagomt att gå ner. Jag kanske står still också, men det brukar faktiskt släppa efter ett tag för jag är helsäker på att jag äter betydligt mindre nu än förut. Hoppas bara jag klarar av att hålla detta och samtidigt träna på. Vill gärna komma tillbaka till min "vanliga" vikt á la 2005 och 2006.

Ha det gott allesammans! Förresten, medelpuls på dagens tävling var 92 % av HRmax om inte ännu lite högre. Slitigt.

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag