Av Caroline Jakobsson - 12 maj 2009 22:00

...torsdag är det idag.

Hmm...inte har det blivit bra träning på sista tiden och humöret har varit därefter.

Ilade lite när jag gick i fredags, vilade för säkerhets skull. Andreas var på möte med Stockvik på kvällen så jag passade på att jobba bort lite frustration. Fick mycket gjort iaf!

Lördag var knäet ännu sämre, fastän helvila på fre. Som det kan bli. Jobbade en hel del samt skurade balkongen, räcket, plåten osv. Tog också fram sommarmöblerna, tvättade dem, sandpapprade dem och oljade in dem. Skönt att ha det gjort!

Söndag. Nu orkade jag bara inte vila längre så var tvungen att testa hur knäet var att jogga på. Bodil kom förbi och så sprang vi 20 min uppåt mot Södra. Nääää, känns inte alls bra. Smärta varje steg. Vände och var hemma igen efter 45 min, sur som ett bi. Jag väntade istället hemma på Andreas och på eftermiddagen tog jag mitt förnuft till fånga och testa aldrig cykla MTB. Det blev 45 min paddling istället.

Ut till Kanotklubben där vi är medlemmar och fram med lånekajaken. Kände på en gång att sittställningen var helt åt skogen då det kändes som jag satt och balanserade på ena sittbenet. Rodret var snett så kanoten var svårstyrd. Så vid vändningen började det blåsa upp så jag fick alla vågor från sidan. Jag vet inte hur många gånger jag höll på att tippa med den stabila kajaken bara för att 1) dålig balans 2) snett roder 3) konstig sittställning. Rätt som det var så vek kanoten 45 grader och jag höll på att dyka ner. Sen full styrning åt höger och kanoten går åt vänster. Sedan poff, 45 grader till höger. En galen Caroline kom tillbaka till Kanotklubben, icke sugen att att paddla mera på ett tag.

Dock krävs att jag tar tag och tränar balansen och utmanar ödet lite mer, men ett vatten som kanske är 10 grader varmt är inte lockande att bada i, särskilt inte när man är 3 km bort från klubbstugan och Andreas har paddlat ifrån en.

Nu måndag. Knäet ett steg sämre. Ilar både fästet för vastus medialis samt på laterala sidan av knäskålen ganska högt upp, dock ej löparknä- smärta. Vet inte riktigt mer vilka fästen som sitter där, det har jag glömt tyvärr. Vilar idag också...grrr. Pluggar hela dagen och får mycket gjort.

Tisdag. Bodil är räddaren i nöden och följer med ett frustrerat psyke till Sporthallen för lite löpintervaller....I VATTEN. Mycket skönt! Totalt pass 75 min. Uppvärmning 15 min, sedan stege- intervaller 4-3-2-1-1-2-3-4 med arbete:vila= 2:1. Därefter 15 min avlöpning och 15 min simning. Skööönt att få springa ur sig lite!

Imorrn blir det paddling om blåsten avtar och så får vi se om jag vågar sätta mig på någon cykel och testa lite lätt snart. Knäet känns bättre idag, men långt ifrån helt bra. Dock fint att jag kan böja på benet utan att det ilar iaf!

*Hoppas* *Hoppas* Vill ju börja springa och cykla mer nu så jag kanske kan få vara med på någon motionstävling. Det är sååå kul och jag vill känna mig hyffsat förberedd när jag är med.

Nedan foto på Indalsälven där vi paddlar. Fint va?  (Foto: Åsa Grip - från Sundsvalls Kommuns hemsida)

Av Caroline Jakobsson - 10 maj 2009 11:33

Nä, nu är jag frustrerad.

Kände ju av knäet i torsdags kväll efter alla armhävningar på knä under uthållighets- styrkepasset (ja, man gör massor av armhävningar då). Vilade fre. Vilade även lör.

Testa jogga idag, men det gick inte. Känns som det bara blir värre för varje dag fastän jag vilar. Nu gör det ont runt hela knäet, känns som att knäskålen är intryckt i vävnaderna. Fy fan, just när jag tyckte träningen flöt på.

Men det närmar ju sig säsong så är ju dags för kroppen att börja strejka igen eller hur?

Nä, blir till att testa MTB senare idag och fungerar heller inte det så är det helt enkelt dags att bita i det sura äpplet och börja paddla hela veckan...Typiskt...nu missar jag massa viktiga löppass jag planerat.

Av Caroline Jakobsson - 8 maj 2009 22:22

Kunde inte hålla mig igår så det blev ett till pass efter mina löpintervaller. Jag och Andreas stack ner och körde uthållig styrketräning!

12 min uppvärmning cykling

All styrka effektiv tid:

5 min mage

7,5 min överkropp

5 min avcykling

Övningarna bestod av massa situps, armhävningar mm. Härligt.

Vad som inte var så härligt var att mitt vänstra knä började ge mig tydliga varningssignaler på kvällen efter passet. Jag kände även av knäet sista kvarten på långpasset i söndags, men sedan blev det vila mån och tis och då kände jag inget. Nu värker det litegranna inne i knäet och det kan ila till ibland när jag går. Upplever i övrigt en allmän tröttnadskänsla i knäet som känns som första tecknet på inflammation.

Ställde in dagens pass och ägnade mig åt att jobba för fullt istället. Hela nästa vecka färdigplanerad vad gäller den ena kursen jag undervisar i. Bara andra kursen kvar nu. Måste även ta tag i plugget en del. Tiden utvisar vad det blir för träningen i helgen, det kanske har lagt sig tills imorrn så jag kan testa cykla? *hoppas* *hoppas* *hoppas*

Annars vette tusan, känner mig påverkad av både cykling och löpning så är bara paddling kvar då...Kanske debut i helgen? Hmmm...vill springa och cykla.

Av Caroline Jakobsson - 7 maj 2009 16:42

Idag har det hunnits med mycket.

Fm: Löpintervaller på Balders med Andreas

12.00- 16.15: Jobb

Hmmm, var jag verkligen så plågad som det ser ut nedan....nja inte riktigt men benen var som betongstolpar sedan backintervallerna uppför Södra igår. Oj, oj vad den lokala kapaciteten i cykling måste tränas upp.

Bestämde mig på uppvärmningen att köra ett lättare pass idag; det blev inte tröskel, men det blev heller inte runt max intensitet.

Första 1000 m kändes helt ok, trodde jag lätt skulle kunna kuta alla i samma tempo, men ta mig tusan så blev tiderna bara sämre. Skit!

1 * 1000 m = 3.45

1 * 1000 m = 3.47

1 * 1000 m = 3.51

1 * 400 m = 1.20

1 * 400 m = 1.22

Vila 2 min 30 sek min mellan 1000 m och 1 min 15 sek mellan 400 m.

Så var det avklarat. Fick ingen bra känsla av passet då jag fick en klar inblick i att idag var det knappast tal om något sub 20 på 5 km. Eller kanske...men då hade jag nog fått börja de första km som jag gör på löpband, dvs en hel km/h långsammare. 15 km/h istället för 16 km/h. Bättre att öka mot slutet än att springa sig trött i början, men det klarar jag aldrig av utomhus. Börjar alltid för fort. Antingen var det formen idag som var sämre eller så är det helt enkelt så att jag springer fortare på löpband när jag får hjälp med farthållningen av bandet...kan mycket möjligt vara så. Dock blåste det en hel del motvind idag efter ena kanten vilket är drygt för psyket men så är det. Absolut inget 19.33 idag iaf som för nån månad sen!

Aja, får se om det enbart blir jobb hela kvällen eller om jag hinner med ett pass nr 2 idag. Återstår att se.

Förresten, kom igen och kommentera nån gång då :) Jag ser ju att det är några som följer sidan. Vad tror ni? Snabbare ute eller på löpband? Fördelar, nackdelar med träning på löpband vs springa asfalt platt ute vs springa bana ute?

Av Caroline Jakobsson - 6 maj 2009 20:12

...för i år i Södra.

Det var väldigt jobbigt! Tyngre kropp, tyngre cykel och mat för nära inpå träningen gjorde dagens pass till en pina. Kämpade och kämpade, men kände syran redan i andra kurvan....Uscha vad jobbigt det blev. Kände verkligen hur jag vinglade när jag väl kommit upp, helt yr i huvudet blev jag.

Dagens utdelning blev denna:

Första* 4 min: I stort sett max intensitet, inte riktigt men nästan (kom till samma ställe som mitt rekord var i fjol, men det var på ett intervallpass och ingen max insats då)

Andra* 4 min: Anaerob intervall, orkade ej pressa allt vad jag hade, men helt klart mjölksyra

Tredje* 4 min: Tröskeltempo, men fortfarande seg i benen. Dock skönt att inte behöva känna sig superplågad, men ändå bra flåsig.

Fjärde* 4min: Samma som tredje

20 min uppvärming, 20 min avåkning. Totalt pass 70 min. Får duga för idag!

Nedan bilder på mig & viten knäppt av mästerfotografen själv (med självutlösare)

Av Caroline Jakobsson - 6 maj 2009 12:33

• Nr 1.

Att det kändes helt otroligt i söndags. Jag kan ärligt säga att det kändes lika i kroppen när jag stack ut som när jag kom in efter 4 tim och 40 min MTB. Tyder på bra AI- fart och perfekt energiintag :) Sen att jag gick in i ett mat- koma efter ett tag när jag ätit lunch hemma är ju en annan sak.

• Nr 2:

Andreas kommentar när vi fikade efter samma långpass i söndags.

- Ska du BARA köra ett pass idag?

Idag drar träningen igång igen efter två vilodagar. Blir cykling med Chanida senare idag. Ska nu planera lite skola (gymnasielärartjänsten) samt få lite plugg gjort.

Höres!

Av Caroline Jakobsson - 3 maj 2009 14:05

Glömde förresten skriva att efter dubbelpasset i fredags blev det middag på Biteline (tacobuffé med Bodil, Henrik, Erica och Micke). Sedan såg vi en thriller på bio som får betyget godkänt av mig. Kul dag med träning och vänner!

Igår blev eftermiddagspasset cykling MTB i cirkus 2 timmar. På kvällen blev det fika, en mumsig fruktsallad med glass, hos Bodil och Henrik. I säng vid 00.00 sedan ringde klockan imorse för ny träningsdag.

Idag: MTB

Total tid ute: 4 tim 40 min

Total effektiv cykeltid (borträknat stopp för energiintag, kisspaus etc):

4 tim 18 min

Total sträcka: 88 km

Sträckning: Hemifrån - Bodil/Henrik- Granlo- Bergsåker- Huljen- Svartede-Nedansjö-över Stödesjön till andra sidan där det går en grusväg parallellt med E14- Matfors centrum- Lucksta- Sörfors- Attmar- Viforsen- Klingsta- mot Kvissleby- Kvissleby- Strandleden förbi Akzo Nobel, Kubal etc- gångtunnlarna S- valls centrum- Hem

Har varit fina träningsdagar och fin helg i övigt där vi umgåtts med vänner.

Bodil och jag körde dagens pass, på slutet anslöt våra herrar då dom inte kunde förmå sig att låta oss träna mest idag ;)

Skönt att få tre planerade dagar med bra med träning. Nu väntar städning så det ser hyffsat ut inför jobb- och pluggveckan som kommer.

Av Caroline Jakobsson - 2 maj 2009 10:40

Så ja, nu är hemmalägret igång och jag har snart överelvt två dagar utan att behöva bli gipsad ;)

Fick bli lite omkastningar med dagarna bara för Andreas skulle köra Balders på lör och varför då inte passa på att få lite hjälp med sparring...

Fre fm: Löpning i 2 tim och 20 min med Bodil i skogen. Kan säga som så att Fågelrundan ej är upptorkad ännu, så ni som ville kuta den svängen kan förbereda er på sköna fotbad :) Enda pissiga med passet var att min högra hälsena började kännas SISTA 5 min. Skit.

Fre em: Uthållig konditionsstyrka. 70/20, dvs 70 sek arbete, 20 sek vila * 10 övningar * 3 set = 45 min. Cylkade 10 min före och 15 min efter. Total pass 70 min.

Total tid fre= 3 tim 30 min

Lör fm: Löpintervaller på Balders med lite stel hälsena. Så less att behöva ta hänsyn jämt så chansade idag och väntar på domen nu! Tot pass: ca 70 min.

Velade mycket vad jag skulle köra, men visste på ett ungefär att jag ville ha kort vila och ganska korta intervaller. Antingen 2 minuters efter klockan eller 400 m varv var tanken... Blev 8* 400 m som första riktiga intervallpass på bana. Två sista började vadbristningen ge sig till känna, men jag höll mig på rätt sida av gränsen med nöd och näppe. Tack för det iaf :)

Upplägget blev:

1 st snabb (1.13)

1 st långsam (1.28)

1 st snabb (1.16)

1 st långsam (1.26)

Sedan 4 st långsamma på raken i ca tröskeltempo (1.29, 1.27, 1.25, 1.28)

Kort vila; ca 60 sek till 90 sek (mest runt 75 sek).

De sista blev således ändå hyffsat jobbiga (för andningen, ej lika för benen) bara för att vilan var så kort. Jag brukar ofta köra längre vila annars, men har kommit på att jag måste trigga upp min återhämtningsförmåga än att bara köra ganska snabba (för att vara mig) med längre vila emellan.

De två snabba körde jag efter Andreas som körde 1000 meters så jag fick suga mig fast i hans rygg. Sista snabba av de två så gick han i mål efter halva så märkte direkt att jag har svårt att puscha mig själv utan draghjälp eller nån som ligger bak och flåsar i nacken.

Lör em:  Distanspass AI på cykel väntar.

Imorrn blir det långpass cykel med inslag av lite 30 sek intervaller. Nu ska jag fortsätta kyla hälsenan lite och hoppas på att skonas från nått skit.

Ha det bra allesammans!

Mitt företag - boka mig/oss!

Klicka här för att komma till mitt företag